برای مبادلات تجاری یک میلیارد دلاری با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که نیازمند عزم جدی و فراهم آوردن زیرساخت‌هاست
کد خبر: ۱۰۳۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹ 27 February 2022

 به گزارش تابناک مازندران از اتاق ایران، عبداله مهاجر دارابی رئیس اتاق ساری با اشاره به افزایش اقلام صادراتی از طریق گمرکات استان مازندران به جمهوری ازبکستان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مشابه سال قبل، عمده این صادرات را شامل کیوی، پرتقال، نارنگی، شیر و خامه، دوغ، کره، چربی و روغن حیوانی، سیب، شکلات، و پلی استایرن اعلام کرد.

مهاجر دارابی در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان به تجربه موفق درباره ایجاد مرکز تجاری در یکی از شهرهای روسیه اشاره و از آمادگی برای اجرای این پروژه در تاشکند ازبکستان خبر داد.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ از طرف ازبکستان شاهد معافیت گمرکی برای محصولاتی چون کیوی و پرتقال بودیم که این سیاست موجب شد سطح روابط و صادرات ایران به این کشور چندین برابر شود، در همین ارتباط تقاضا کردیم که این معافیت برای این دو محصول و دیگر مواد غذایی برای چند سال تمدید شود.

مهاجر دارابی بر این باور است که در صورت رفع چالش‌های موجود و تقویت سیستم حمل‌ونقل بین ایران و ازبکستان، دو کشور می‌توانند شاهد افزایش چشمگیر روابط خود باشند.

رئیس اتاق ساری از مسئولان دولت ایران و ازبکستان درخواست کرد برای رسیدن به اهداف تعریف شده در توافقات اخیر نسبت به رفع چالش‌ها اقدام کرده و به عملیاتی شدن این توافق‌ها سرعت ببخشند.

وی همچنین اشاره‌ای به اراده تهران - تاشکند برای مبادلات تجاری یک میلیارد دلاری با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد که نیازمند عزم جدی و فراهم آوردن زیرساخت‌هاست.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ از طرف ازبکستان شاهد معافیت گمرکی برای محصولاتی چون کیوی و پرتقال بودیم که این سیاست سبب شد سطح روابط و صادرات ایران به این کشور چندین برابر شود.

مهاجر دارابی گفت:

در صورت رفع چالش‌های موجود و تقویت سیستم حمل‌ونقل بین ایران و ازبکستان، دو کشور می‌توانند شاهد افزایش چشمگیر روابط خود باشند.

وی با اشاره به حضور مسئولان اقتصادی و تجاری دو طرف در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و تاشکند، از مسئولان دو کشور خواست که برای رسیدن به اهداف تعریف شده در توافقات اخیر، نسبت به رفع چالش‌ها اقدام کرده و عملیاتی شدن توافق‌ها را تسریع کنند.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موقعیت تجاری و حضور جمهوری ازبکستان در سازمان‌های بین‌المللی به عضویت آن در سازمان منطقه‌ای اکو، بانک توسعه آسیا، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، کنفرانس اسلامی عضویت دارد و همچنین عضو ناظر سازمان جهانی تجارت WTO اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار