کد خبر: ۱۰۳۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴ 08 March 2022

بعد از ظهر امروز سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰، جمعی از نخبگان اجتماعی و فرهنگی و متنفذین از اقوام مختلف در موزه هفت‌تپه حضور بهم رساندند.
این جلسه به منظور اشاعه صلح و نوع‌دوستی میان اقوام مختلف برگزار شد و منور به برکت اعیاد شعبانیه بود. در این جلسه که با حضور جمع کثیری از شیوخ قبایل مختلف عرب منطقه، بزرگان قوم لر و مفاخر فرهنگی و سیاسی شهر شوش برگزار گردید، میراث فرهنگی را عامل صلح و برادری میان مردم و اقوام دانستند. در این نشست عنوان شد: «حلقه‌های مختلفی مردمان را بهم متصل می‌سازد که یکی از مهمترین آنها، انسانیت و معاشرت میان مردم است. میراث فرهنگی می‌تواند اعتلابخش انسانیت باشد. این ثروت فرهنگی، چکیده‌ای از داشته‌های مادی و معنوی ما از گذشته و نماینده رفتار و سنت زندگی گذشتگان ماست. توجه به میراث فرهنگی، توجه به هویت ما، توجه به انسانیت است. از این رو میراث فرهنگی می‌تواند موجب ترویج صلح و نزدیک شدن نسل‌های مختلف گردد».
همچنین در این جلسه بر نقش میراث فرهنگی تاکید شد. میراث فرهنگی، مهم‎‌ترین ظرفیت شهرستان شوش برای رونق و ترقی معرفی گردید. علاوه بر آن، همگان بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که ورود افراد غیر متخصص در میراث فرهنگی، موجب متضرر شدن همه ساکنین شهرستان خواهد شد. مدیران میراث فرهنگی و مردم بیش از گذشته می‌توانند با یاری و درک یکدیگر موجب ارتقای شهرستان شوند.
جلسه هم اندیشی با متنفذین بر تشریک مساعی اقوام برای حفظ آثار ملی تکیه داشت. مجموعه سایت موزه چغازنبیل و هفت‌تپه، ظرفیت بی‌مانندی در آموزش جوامع شناخته شد که فارغ از هر قومیت یا نگاهی، همگان باید برای حفظ آن تلاش کنند و از قوانین مصوب ملی و بین‌المللی تبعیت کنند.
در پایان این جلسه، تشکیل شورای اقوام برای رفع چالش‌ها در حوزه میراث فرهنگی ضروری شناخته شد. از آنجا که بزرگان هر طایفه، فصل الخطاب بوده و جوانان به تأسی از آنان، به ارزش‌ها احترام می‌گذارند، ایشان می‌توانند سفرای میراث فرهنگی میان جوانان باشند. امسال مجموعه سایت موزه چغازنبیل و هفت‌تپه با شعار نوسده در چغازنبیل با استفاده از ظرفیت اقوام مختلف محلی به قرن جدید وارد خواهد شد تا بیش از پیش میراث ملموس و ناملموس گذشتگان را به جهانیان نشان دهد. شورای اقوام می‌تواند تسهیل گر این روند و مهم‌ترین یاری رسان میراث فرهنگی برای توسعه پایدار در منطقه باشد.
شورای اقوام که به لزوم همبستگی و صلح پایدار میان اقوام مختلف اصرار می‌ورزد، در تلاش خواهد بود که با بهره جویی از ظرفیت تنوع اقوام، سنن، حمیت، صنایع دستی، پایمردی، ایستادگی و ملی‌گرایی مردمان نیک این سرزمین، فرصت جدیدی در صیانت از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس منطقه ایجاد نماید. این مسیر، نیازمند هم‌افزایی بیش از پیش همه نهادها، مدیران، برنامه‌ریزان و ساکنین این سرزمین کهن است. باشد که دست در دست یکدیگر این مسیر طولانی را با شور و نشاط و تکیه بر همبستگی ملی بپیمائیم تا همگان از ظرفیت میراث فرهنگی بهره‌مند گردیم.

       

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار