معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده تاریخی در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۳۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶ 16 March 2022

به گزارش تابناک قم، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به قم گفت: بیش از ۲۱ و نیم میلیون نفر در محدوده‌های بافت فرسوده زندگی می‌کنند که عمده آن‌ها از اقشار کم درآمد هستند.

محمد آیینی با بیان این که در این محدوده‌ها ۳۳ درصد جمعیت شهری کشور زندگی می‌کنند،گفت: حدود پنج میلیون و هفتصد هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد که از این تعداد بیش از دو میلیون و پانصد و شصت هزار واحد هیچ سازه مستحکمی ندارند یعنی یازده میلیون نفر به شدت در معرض خطر هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، اساس برنامه‌ها را بر موضوع محرومیت زدایی قرار دادیم و با اراده‌ای که دولت سیزدهم برای نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی دارد خوشبختانه در این زمینه مشوق‌های خوبی پیش بینی شده است.

محمد آیینی از مردمی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند، خواست هر چه سریعتر با همراهی و همکاری همسایه‌های خود، پلاک‌ها را باهم تجمیع کنند و برای دریافت پروانه اقدام کنند.

او با اشاره به این که در بیشتر شهرها، پروانه به صورت رایگان صادر می‌شود و ودیعه اسکان موقت هم فراهم است،گفت: وام ودیعه در تهران ۶۰ میلیون تومان در سایر شهر‌ها ۴۵ میلیون تومان به صورت الحسنه برای مالکین فراهم شده که عامل آن صندوق کارآفرینی امید است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به تسهیلات بافت فرسوده هم اشاره کرد و گفت: در تهران ۴۵۰ میلیون تومان و در کلانشهر‌ها از جمله شهر قم ۴۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها ۳۵۰ و در سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای متقاضیان فراهم شده است.

محمد آیینی گفت: در حال حاضر وامی را برای بافت‌های فرسوده از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۴۵۰ میلیون تومان در شهر‌ها برای نوسازی واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده با بهره ۱۰ درصد پرداخت می‌شود که بانک عامل آن بانک مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از مردمی که ساکن مناطق بافت فرسوده هستند خواست هر چه سریعتر به سایت وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران مراجعه کنند تا از تسهیلات بهره‌مند شوند.

او شرایط ثبت نام را داشتن پروانه و پیشرفت فیزیکی حداقل ده درصد عنوان کرد و گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان منابع برای این کار در بانک مسکن فراهم شده و تا الان چیزی حدود ۱۱ هزار واحد معرفی شده است که این تعداد تا حدود ۲۰ هزار واحد ظرفیت دارد تا نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب بگیرد.

محمد آیینی گفت: مردم عزیز بدانند که تمامی تسهیلات، تخفیفات و حمایت‌هایی که از نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده همه در بافت‌های فرسوده هم در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهر سازی از یک بسته تشویقی کالبدی و شهرسازانه خبر داد که در حال آماده‌سازی است و در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده و امتیازات دارد.

در این سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از طرح‌های ۴۸ هکتاری پشتوانه بافت فرسوده و ۳۲ هکتاری، پشتوانه خانه‌های زیر دکل و محوطه‌های بافت فرسوده اطراف حرم و محله اسمائیل آباد قم بازدید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار