مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به افزایش ۲ برابری نرخ محصول گندم گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۶ هزار تن گندم به نرخ تضمینی خریداری شود.
کد خبر: ۱۰۳۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹ 06 April 2022

یدالله جواد پور روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: در اجرای طرح خود اتکایی گندم ، خرید تضمینی این محصول با جدیت در دستور کار است و مباشران خرید و عوامل نظارتی معرفی شدند.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت‌های دستمزد و نهاده ها، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.

جواد پور با بیان اینکه پیش‌بینی می شود امسال ۲۸ هزار تن گندم در سال جاری زراعی تولید شود افزود: این میزان از ۹ هزار هکتار سطح زیر کشت که به شیوه مکانیزه اجرا ‌شده است برداشت می شود.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته هزار و ۶۰۰ تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش بیش از ۸۰ میلیارد ریال خریداری شد ادامه داد: طی همین مدت ۷۵۰ تن گندم از کشاورزان ابرکوه خریداری شد.

این مسئول بخش کشاورزی یزد با اشاره به اینکه ابرکوه ، خاتم و بهاباد از مناطق عمده کاشت محصول گندم و جو استان است، افزود: سطح زیر کشت محصول گندم و جو نسبت به پار سال افزون بر۱۰ درصد کاهش دارد.

وی ، تغییر الگوی کشت و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی، کمبود آب و افت سطح منابع آب‌های زیرزمینی را علت کاهش سطح زیر کشت بیان کرد .

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دانه‌های روغنی، توسعه کشت کلزا است، گفت: کشت کلزا باعث پایداری تولید گندم می‌شود.

وی افزود: برنامه‌ریزی مفصلی برای تولید کنجد انجام داده‌ایم زیرا این گیاه در حالی که در تابستان کشت می‌شود اما آب بسیار کمی نیاز دارد و درصد روغن آن بالای ۵۰ درصد و بسیار باکیفیت است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآور شد: سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با اجرای روش های نوین آبیاری به‌ ویژه طرح نواری ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های استان به کاشت گندم ، جو و دانه روغنی کلزا اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت آب ، اجرای روش های نوین آبیاری به ‌ویژه طرح آبیاری تیپ ( نواری ) در دستور کار قرار دارد، امیدواریم در برنامه کوتاه مدت عمده سطح زیر کشت این محصول با این روش آبیاری شود.

وی تصریح کرد: پارسال ۴۰۰ هکتار طرح آبیاری نوین به شیوه تیپ در بخش زراعی و به خصوص سبزی و صیفی اجرا شده است.

این مسئول تاکید کرد: همچنان کشاورزان با اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع و افزایش کارایی و راندمان آبیاری در بخش کشاورزی ، برداشت آب را مدیریت کنند .

اراضی قابل کشاورزی استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۱۲ هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: کشاورزی ، گندم ، دولت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار