مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در ایسنا:
مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: در طرح جهش تولید مسکن، نقاط ضعف طرح مسکن مهر دیده و حل شده است و این طرح می‌تواند به خانه‌دار شدن مردم کمک کند.
کد خبر: ۱۰۳۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸ 12 April 2022

حسین جنتی با حضور در تحریریه ایسنا، اقدامات بنیاد مسکن خوزستان در سال ۱۴۰۰ و همچنین برنامه‌های این نهاد انقلابی را برای سال ۱۴۰۱ در استان تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، وی در این نشست که به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شد، اظهار کرد: بنیاد مسکن در حال حاضر در چند حوزه کاری از جمله مسکن شهری، مسکن روستایی و عمران روستایی فعالیت دارد. در حوزه عمران روستایی تهیه طرح هادی و اجرای آن، صدور سند روستایی و تملک و واگذاری زمین روستایی برعهده بنیاد مسکن است.

بازسازی اندیکا یک بازسازی خاص است / حل نقاط ضعف مسکن مهر در طرح جهش تولید

صدور ۱۶۰ هزار جلد سند مسکن روستایی در خوزستان

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان افزود: در بحث صدور سند روستایی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان تاکنون ۱۶۰ هزار جلد سند مسکن روستایی را در استان صادر کرده است. همچنین در حوزه تهیه طرح هادی، ۲ هزار و ۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان وجود دارد که به صورت ۱۰۰ درصدی طرح هادی همه این روستاها تهیه شده است.

جنتی با بیان اینکه طرح هادی روستایی چشم‌اندازی ۱۰ ساله دارد، ادامه داد: برای برخی از روستاهایی که طرح هادی آن‌ها تهیه شده اما از زمان تهیه طرح این روستاها ۱۰ سال می‌گذرد، کار بازنگری آغاز شده است و در حال بازنگری طرح هادی این روستاها هستیم.

وی افزود: تاکنون در استان خوزستان در حدود ۱۴۰۰ روستا طرح هادی اجرایی شده است و امسال از محل اعتبارات سال ۱۴۰۰ که همچنان ادامه دارد و تا پایان سال مالی فرصت باقی است، بیش از ۵۰۰ پروژه اجرای طرح هادی در سطح استان خواهیم داشت. همچنین از محل قیر رایگان حدود ۴۰۰ روستا را امسال و تا پایان تیرماه آسفالت خواهیم کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در خصوص فعالیت‌های این نهاد در حوزه مسکن شهری عنوان کرد: پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن به منظور جهش تولید مسکن، طبق وظیفه‌ای که بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است را در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر اجرایی خواهیم کرد.

بازسازی اندیکا یک بازسازی خاص است / حل نقاط ضعف مسکن مهر در طرح جهش تولید

آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در خوزستان

جنتی با بیان اینکه در سطح استان تاکنون عملیات اجرایی ۳ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفر آغاز شده است، گفت: بنیاد مسکن در خوزستان در شهرهای بالای ۱۰۰هزار نفر نیز بر اساس تفاهمی که با اداره کل راه و شهرسازی استان داشته، ورود کرده است و بر این اساس حدود ۵ هزار واحدها مسکونی نیز در قالب جهش تولید مسکن در این شهرها اجرایی خواهد کرد.   

وی افزود: در حال حاضر برای ساخت این ۵ هزار واحد مسکونی در حال تامین زمین هستیم که برای ساخت بخشی از این واحدها زمین مورد نیاز تامین شده است و باقی واحدها نیز امیدواریم تا پایان این ماه تامین زمین شوند و بتوانیم عملیات اجرایی آن‌ها را آغاز کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان تصریح کرد: در خوزستان حدود ۲۱۵ هزار واحد مسکونی روستایی داریم که در این زمینه تا کنون حدود ۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است. در این راستا در سال ۱۴۰۰، سهمیه ۶ هزار واحدی برای مقاوم سازی به خوزستان داده شد که تاکنون ۹۰ درصد از این سهمیه انجام شده است.

جنتی بیان کرد: تسهیلاتی که برای مقاوم سازی به این واحدها در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اختصاص داده می‌شد در گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بود اما خوشبختانه اکنون طبق مصوبه دولت این تسهیلات به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و بازپرداخت آن ۲۰ ساله است.

وی در خصوص بحث حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره) گفت: انجمن خیرین مسکن‌ساز در خوزستان فعال است و در این زمینه با برگزاری جلساتی با خیرین استان در تلاش است تا بتواند ساخت واحدهایی را در استان برای افراد نیازمند و بدون منابع مالی آغاز کند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در خصوص بازسازی مناطق زلزله‌زده و آبگرفتگی‌ها در استان گفت: در حال حاضر در بندرامام که واحدها دچار آبگرفتگی شده بودند و همچنین واحدهای زلزله‌زده اندیکا کار بازسازی در حال انجام است. حدود ۵ هزار واحد در بندر امام و ۹۸۰ واحد در اندیکا در حال بازسازی هستند.

بازسازی اندیکا یک بازسازی خاص است / حل نقاط ضعف مسکن مهر در طرح جهش تولید

بازسازی واحدها در اندیکا به سختی حال انجام است

جنتی در خصوص آخرین وضعیت بازسازی اندیکا پس از زلزله ادامه داد: از زمانی که زلزله در اندیکا رخ داد، بنیاد مسکن فعالیت خود را در این منطقه آغاز کرد. بازسازی اندیکا یک بازسازی خاص است و با مشکلات متعددی در بحث بازسازی مواجه هستیم زیرا هیچگونه مصالح تولیدی در اندیکا وجود ندارد و به سختی کار در حال انجام است.

وی افزود: تامین ماسه در اندیکا برای بازسازی واحدها گاهی ۳ تا ۴ برابر قیمت برای ما هزینه دارد و این یکی از مسایلی است که در بحث بازسازی اندیکا وجود دارد. تامین اسکلت‌های پیچ و مهره‌ای، خرید مستقیم میلگرد از کارخانه و راه‌اندازی کارخانه تولید شن و ماسه در منطقه از اقداماتی است که بنیاد مسکن برای بهبود شرایط بازسازی اندیکا در آن منطقه انجام داده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: با همه مشکلاتی که در منطقه وجود دارد، عملیات اجرایی بازسازی همه ۹۸۰ واحد مسکونی که بر عهده بنیاد مسکن بوده، در اندیکا آغاز شده است که ۱۸۰ واحد از این تعداد در شهر و ۸۰۰ واحد در روستا هستند.

جنتی ادامه داد: با تسهیلات بلاعوضی که برای بازسازی واحدها به مردم اختصاص داده می‌شود، کار واحدها تا مرحله سفت‌کاری حدودا به اتمام می‌رسد و مردم می‌توانند یک سقف بالای سرشان داشته باشند اما برای باقی کار معمولا باید مردم آورده داشته باشند. بنیاد مسکن تاکنون ۴۰۰ واحد را به مردم تحویل داده است و باقی واحدها نیز طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان خردادماه به اتمام خواهند رسید.

بازسازی اندیکا یک بازسازی خاص است / حل نقاط ضعف مسکن مهر در طرح جهش تولید

آخرین وضعیت بازسازی واحدها در آبگرفتگی‌های بندرامام

وی در خصوص آخرین وضعیت بازسازی واحدهای آسیب‌دیده در آبگرفتگی‌های بندرامام گفت: در این منطقه ۵ هزار واحد باید مورد بازسازی قرار بگیرد اما شرایط به شکلی است که واحدهایی که اکنون مردم در آن‌ها زندگی می‌کنند باید تخریب شوند و مجددا ساخته شوند. حدود ۲ هزار واحد از این تعداد، امکان درجاسازی ندارند و باید به مناطق دیگر منتقل شوند اما باقی واحدها در همان محل مجددا بازسازی می‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه ساخت ۲ هزار واحد مسکونی در بندر امام در یک منطقه جدید آغاز شده و اقدامات برای انتقال واحدهای فرسوده به این منطقه در حال انجام است، گفت: برای ساخت این واحدها تسهیلات ارائه شده به مردم ۵۰ میلیون تومان است اما در نامه‌ای با امضای استاندار خوزستان به وزیر کشور و مدیریت بحران، درخواست افزایش این تسهیلات ارائه شد. چنین مبالغی ساخت واحدها را به پایان نمی‌رساند و مردم این مناطق نیز از نظر مالی توانایی اینکه آورده‌ای برای تکمیل واحدها داشته باشند، را ندارند.

جنتی با بیان اینکه درخواست افزایش تسهیلات تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان را به وزارت کشور ارائه کردیم، افزود: وزیر کشور فقط با ۵۰ میلیون افزایش این تسهیلات موافقت کرده است که البته مجددا درخواست افزایش این مبلغ را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان ارائه کرده‌ایم تا شاهد ساخت و تکمیل این واحدها در حدی که مردم بتوانند در آن‌ها زندگی کنند، باشیم.

وی در خصوص بهسازی معابر روستایی گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح هادی داشتیم و در این زمینه در بیش از ۵۰۰ روستا عملیات ایجاد جدول، سنگ فرش، زیرسازی و آسفالت را اجرایی کردیم.

نقاط ضعف مسکن مهر در طرح جهش تولید حل شده است

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در خصوص اجرای طرح جهش تولید مسکن و اثرگذاری آن بر خانه‌دار شدن مردم گفت: در طرح جهش تولید مسکن، نقاط ضعف طرح مسکن مهر دیده و حل شده است و این طرح می‌تواند به خانه‌دار شدن مردم کمک کند. طرح مسکن مهر متقاضی محور نبود اما در طرح جهش تولید مسکن شاهد آن هستیم که تا زمانی متقاضی آورده نداشته باشد عملیات اجرایی واحد آغاز نخواهد شد.

جنتی عنوان کرد: در طرح جهش تولید مسکن، با توجه به اینکه زمین مجانی است و تسهیلات ارائه شده به این طرح در حد مطلوبی است، قطعا می‌توان گفت که این طرح می‌تواند به خانه‌دار شدن مردم کمک کند. بازپرداخت تسهیلات این طرح ۲۰ ساله است و از این رو افراد می‌توانند صاحب مسکن شوند.

بازسازی اندیکا یک بازسازی خاص است / حل نقاط ضعف مسکن مهر در طرح جهش تولید

برچسب ها: بنیاد مسکن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار