آنچه که امروز در استان ایلام در استقبال و تشکیل جلسه با مشاور استاندار واسط مشاهده کردیم ،پایین اوردن لول و‌منزلت مدیریت استان در مقابل مشاور استاندار میسان بود .
کد خبر: ۱۰۴۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶ 29 April 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::گامهای بلند استاندار ایلام و دیپلماسی همسایگی ایشان برای بهره مندی بیشتر از فرصت های مرزی را یک دستاورد مهم اقتصادی وامنیتی برای استان و کشور قلمداد می کنیم و از این نگاه بلند استاندار ایلام سپاسگذاریم .

اما همانگونه که در مطلب" در سفر مشاور استاندار میسان ،قواعد دیپلماتیک را قربانی یک دستاورد نکنید"  به آن تاکید داشتیم ،در دیپلماسی استانی باید تمامی قواعد دیپلماتیک رعایت شود ،باید مراقب بود که به جایگاهها خدشه ای وارد نشود .

آنگونه که از تصاویر انتشار یافته استنباط می شود در سفر مشاور استاندار میسان به ایلام‌ قواعد دیپلماتیک رعایت نشد.

چرا که تمام مدیران استان از استاندار گرفته تا معاونین و فرماندار و مدیران کل اقتصادی استاندار برای دیدار با مشاور استاندار میسان به خط شده اند .

بهره وری از ظرفیت های گوناگون در راستای تقویت بنیه اقتصادی کشور امری مهم و‌ پسندیده است و تلاش های حسن بهرام نیا را در این حوزه ارج می نهیم

اما باید مراقب می بود که این دستاورد ،قواعد و عرف دیپلماتیک را تحت شعاع قرار ندهد. بی توجهی به جایگاه و سطح مهمان از سوی میزبان نشان داد که مدیر برنامه ریزی این برنامه از توان لازم برای مدیریت این دیدار بر اساس چارچوب های دیپلماتیک برخوردار نبوده است چرا که مشاور استاندار میسان در سطحی نیست که تمامی مدیران استانداری برایش به خط شوند .

انتصاب استاندار و فرمانداران در عراق از سوی شورای محافظان صورت  می پذیرد  و سوای از تزلزل و ضعف قدرت در عراق ،استانداران و فرمانداران از جایگاه قدرتمندی در عراق برخوردار نیستند .

آنچه که امروز در استان ایلام در استقبال و تشکیل جلسه با مشاور استاندار واسط مشاهده کردیم ،پایین آوردن لول و‌منزلت مدیریت استان در مقابل مشاور استاندار میسان بود .

در ایران استاندار و فرماندار آینه تمام نمای قدرت و جلوه ای از حاکمیت در استان هستند ،پس در دیپلماسی محلی باید مراقبت شود که جایگاه ها قربانی نشود ،چرا هر انچه که در مراودات محلی به وقوع می پیوندد به نام دیپلماسی جمهوری اسلامی ثبت خواهد شد.

جایگاه مشاور استاندار عراق اولا در سطحی نیست که استاندار و معاونین و مدیران کل را به دهلران بکشاند ،بهتر بود استاندار در ایلام می ماند و مشاور استاندار میسان به دیدار ایشان می شتافت

دوم اینکه بر اساس پروتکل های دیپلماتیک ،هر چند پیشنهاد ما استقبال فرماندار از ایشان بود، اما حتی تراز فرماندار ویژه دهلران هم از مشاور استاندار میسان بالاتر است و استقبال باید در سطح مشاور استاندار صورت می پذیرقت.

شاید کسانی تصور کنند که نباید مته بر خشخاش گذاشت ،اما پروتکل های دیپلماتیک قابل اغماض نیست و تمامی آن از استقبال گرفته تا شیوه سخن گفتن و نوشتن معاهدات باید براساس چارچوب های دیپلماتیک و حقوق بین الملل صورت پذیرد .

بار دیگر عرض می کنیم که ما از استاندار ایلام حمایت می کنیم ،دیپلماسی محلی ایشان را ارج نهاده و قدردان اقدامات بسیار خوب و دغدغه ایشان در خصوص مسایل مرزی استان هستیم

یقینا انتقاد به عدم رعایت پروتکل های دیپلماتیک به معنای تحت شعاع قرار دادن و نادیده گرفتن تلاش های شبانه روزی استاندار برای بازگشایی مرزهای بین المللی استان نیست .

رسانه ها و مردم استان سخت کوشی و تلاش ایشان را ارج گذاری نموده اما پیشنهاد می شود اقدامات مرزی و همسایگی استاندار در مسیر قانون و عرف دیپلماتیک قرار گیرد تا در کنار رعایت پروتکل ها ،اهداف آن نیز سریعتر محقق شود.

از آنجاییکه در استان مرزی ایلام ،دیدارهای دیپلماتیک در حیطه اختیارات استاندار بوده‌ و واین آمد ورفت های همسایگی استمرار خواهد داشت ،پیشنهاد می شود استاندار ایلام نسبت به انتصاب یک مشاور امور حقوق بین الملل و مسلط به قواعد دیپلماتیک مبادرت ورزند ،تا در ادامه راه مسایل و پروتکل های دیپلماتیک براساس قواعد بین الملل و به وجه مطلوب تری دنبال شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار