معاون اقتصادی استاندار خوزستان:
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به نقش اساسی خوزستان در تامین امنیت غذایی کشور، خواستار رعایت حقابه در بالادست و پایین دست حوضه رودخانه کرخه شد.
کد خبر: ۱۰۴۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶ 01 May 2022

به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، آقارضا فتوحی شامگاه شنبه در گردهمایی مدیریت خشکسالی در حوضه رودخانه کرخه در سالن همایش‌های گیت بوستان سازمان آب و برق خوزستان، افزود: خوزستان ۲۰ درصد امنیت غذایی کشور (معادل یک پنجم) را در اختیار دارد، که به نوعی نقش مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد را ایفا می‌کند و برداشت یک میلیون تن گندم دال بر این مدعاست.

وی با اشاره به ممنوعیت کشت در حوضه کرخه، اضافه کرد: مهمترین راهکار توجه به معیشت کشاورزان و روستاییان و مراکز تولید کشاورزی است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق و مجموعه دولت در حال پیگیری است.

فتوحی با تاکید بر توزیع عادلانه آب، اظهار داشت: رعایت حقابه در بالادست و پایین دست و بخش‌های مختلف همچنین در استان‌های بالادست همچون چهارمحال و بختیاری و لرستان را از سازمان آب و برق می‌خواهیم.

وی تامین آب شرب شهرها و روستاها را اولویت نخست استان دانست که به صورت ویژه در حال پیگیری است.

فتوحی با بیان اینکه تامین آب دامداری‌ها و گاومیش‌ها بعنوان اولویت دوم در شورای کشاورزی استان در حال پیگیری است، ادامه داد: کشت‌هایی که به آب کمتری احتیاج دارند، در سایر حوضه‌ها از جمله حوضه کارون که مشکلاتش از کرخه کمتر است، باید مد نظر قرار گیرد و آب و برق باید به صورت ویژه پیگیری کند که محصولات پرآب‌بر کشت نشود.

معاون استاندار خوزستان همچنین اظهار داشت: با اینکه گفته می‌شود خوزستان ۳۰ درصد آب‌های کشور را دارد، اما امسال با خشکسالی روبروست و از مردم و کشاورزان و روحانیان و همه گروه‌ها برای همکاری و مشارکت برای گذر از بحران دعوت کرده‌ایم و از کشاورزان توقع داریم که قبل از بروز مشکلات پیشگیری کنند.

وی با تاکید بر افزایش بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی، گفت: راندمان آبیاری در خوزستان نصف کشور است، به این معنی که راندمان آبیاری در کشور ۳۸ تا ۴۰ درصد و در خوزستان ۲۳ تا ۲۴ درصد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار