رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: توسعه کشت کلزا با ارقام جدید که چندین برابر تولید را ارتقا می‌دهد در استان اردبیل مدنظر و مورد توجه است.
کد خبر: ۱۰۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱ 02 October 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عدیل سروی صبح امروز در نشست اعضای شوراهای استان اردبیل با تبریک عید غدیرخم و دهه ولایت اظهار کرد: در سطح کشور و به تبع آن در استان اردبیل ستاد فوریت کشت پاییزه شکل گرفته و ما در استان به ریاست استاندار اردبیل مسائل و موضوعات مختلف کشت پاییزی را به ویژه تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان اعم از کود شیمایی، بذر، سموم و سوخت مورد نیاز به جد دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار همه این تمهیدات بیمه محصولات کشاورزی نیز مدنظر و مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم کشاورزان با مراجعه به نزدیک‌ترن محل کشت و زرع خود بتوانند محصولاتشان را تحت پوشش بیمه ببرند، گفت: پوشش بیمه‌ای برای کشت و زرع پاییزی بسیار حیاتی و ضروری به نظر می‌رسد و همه باید تلاش کنیم تا همه محصولات زراعی، باغی و حتی دامی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با یادآوری اینکه استان اردبیل جزو چهار استان پایلوت کشور در ترویج کشاورزی مدرن و نوین محسوب می‌شود، بیان کرد: اردبیل، آذربایجان شرقی، گلستان و کرمانشاه جزو استان‌های پایلوت در ترویج کشاورزی هستند.

سروی برنامه کلی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی استان را عدم افزایش سطح کشت گندم اعلام کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم تا سطح زیر کشت محصولمان را در زراعت آبی از 82 هزار هکتار به 76 هزار هکتار کاهش دهیم.

این مسئول تصریح کرد: در نقطه مقابل کاهش سطح زیر کشت تولید مدنظر ما است تا با وضعیت مناسب و ارتقای مناسب روبه‌رو شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضرورت جایگزینی برخی از کشت‌های پاییزی را با کشت کلزا به عنوان محصول تناوبی مناسب یادآور شد و گفت: دولت قصد توسعه کشت کلزا را در استان‌های مختلف دارد به طوری که اولین رقم محصول کلزا با پرداخت یارانه 35 هزار تومانی به نرخ 23 هزار تومان هر کیلو بذر کلزا در اختیار زارعان قرار می‌گیرد.

سروی ادامه داد: استان اردبیل از شرایط مناسبی برای توسعه کشت کلزا برخوردار است و و ما در سال زراعی جاری قصد داریم دو برابر کشت این محصول را افزایش دهیم که علاوه بر خرید تضمینی محصول کشت کلزا در تناوب زراعی بسیار مهم و ارزشمند است.

وی به خرید 550 هزار تن گندم مازاد بر نیاز زارعان استان در سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: 520 هزار تن از این محصول گندم خوراکی و 30 هزار تن گندم بذری بوده است که به موقع و مناسب با خرید تضمینی کار خرید انجام شده و ما در تولید گندم به یک رکود بی‌سابقه دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با قدردانی از اعضای شوراهای شهر و روستا و دهیاری‌ها در کمک به برداشت مناسب گندم و فروش آن از طریق زارعان به مراکز خرید گفت: ما با این رکورد تولید رتبه خودمان را در کشو از یازدهم به چهارم ارتقاء دادیم.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، سروی در پایان سخنان خود آغاز کشت پاییزه را یادآور شد و گفت: انتظار داریم شوراهای شهر و روستا یاریگر ما در عملیات گسترده کشت پاییزه امسال باشند و سعی کنند در ترویج و توسعه کشت مدرن با آبیاری‌های مدرن کشاورزان را تشویق و ترغیب کرده و سعی کنند تا کشاورزان با روی آوردن به روش‌های مدرن آبیاری زمینه خوبی را برای افزایش بهره‌وری فراهم کنند چرا که در این بخش بهره‌وری از رویکردهای اصلی است که به جد آن را دنبال می‌کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار