مراسم معارفه «علی شهابی نژاد» سرپرست جدید پایگاه ملی بافت تاریخی شهر اردکان با حضور رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استان و شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۴۸۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷ 02 June 2022

«محمدرضا دشتی اردکانی» رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ایران بهشت میراث فرهنگی دنیاست و جای‌جای این کشور میراث فرهنگی دارد که در دنیا بی‌نظیر است.

وی افزود: «میراث فرهنگی کشور، مظهر قدرت ملی ایران و مظهر همزیستی اسلامی و جمع شدن وحدت اسلامی حول یک محور است.»

دشتی اردکانی ضمن تبریک انتصاب «علی شهابی نژاد» به‌ عنوان سرپرست جدید پایگاه ملی بافت تاریخی شهر اردکان گفت: بافت تاریخی اردکان از منسجم‌ترین، پویا و زنده‌ترین بافتهای تاریخی کشور است، نگاه مسئولان این شهرستان نیز نگاه میراثی است، تمدن و هویت ما به میراث فرهنگی بستگی دارد، بنابراین برای تمدن سازی و هویت این کشور مسئولیت بالایی داریم.

رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: امیدوارم با این انتصاب، تحول بزرگی در پایگاه اردکان شاهد باشیم و در آینده بسیار نزدیک ثبت جهانی بافتهای تاریخی اردکان، احمدآباد، عقدا و خرانق اتفاق بیفتد.

وی در ادامه از اقدامات انجام‌ شده توسط سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان و محسن میرجانی مدیر سابق پایگاه بافت تاریخی اردکان نیز تقدیر و تشکر کرد.

دشتی اردکانی خواستار تشکیل جلسات ماهیانه در خصوص میراث فرهنگی ۴ شهر حوزه انتخابی خود شد و گفت: باید انسجام و همکاری بین بخش خصوصی، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردکان و پایگاه بافت تاریخی اردکان و شهرداری شهرستان برقرار شود تا ثبت جهانی بافتهای تاریخی هرچه سریع‌تر انجام شود.

او اضافه کرد: میراث فرهنگی و صنایع‌دستی دو بال گردشگری هستند و اگر این دو در مسیر خوبی باشند، شاهد رونق گردشگری خواهیم بود.

رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص پی گیری مسائل مربوط به میراث فرهنگی استان در مجلس شورای اسلامی قول مساعد داد و گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری سایر نمایندگان و مسئولان اجرایی استان، فصل جدیدی از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای استان رقم بزنیم.

دشتی اردکانی خطاب به شهابی نژاد بر تهیه پرونده بافت تاریخی اردکان برای ثبت جهانی تأکید کرد و افزود: پایگاه اردکان باید برای پایگاه‌های سایر شهرستان‌های استان مدل شود.

تهیه برنامه سال ۱۴۰۱ اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردکان، اختصاص گردشگری قنات در استان به اردکان و تعریف نوع خاصی از گردشگری برای هر شهرستان و ارتباط بیشتر با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد از مواردی بود که رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخواست کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک مطالعات مجموعه باغ‌های ایرانی در اردکان در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار انجام خواهد شد که مراحل جانمایی این مجموعه انجام‌شده و در حال واگذاری زمین است و با همکاری شرکت‌های بزرگی مثل چادرملو و انجام این مهم، فصل بزرگی در گردشگری استان رقم خواهد خورد.

دشتی اردکانی از رویدادهای مهم برگزارشده در اردکان نظیر اردکان گرام، جشنواره صخره‌نوردی، جشن انار عقدا و جشنواره کنجد یادکرد و خواستار پی گیری ثبت میراث معنوی اردکان توسط سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان شد، همچنین تدوین برنامه برای حفظ و مرمت آب‌انبارهای استان و یا تغییر کاربری این آثار ارزشمند تاریخی و استفاده از آن‌ها، از دیگر تأکیدات او در این مراسم بود.

«احمد آخوندی» مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد ضمن قدردانی از زحمات «محسن میرجانی» مدیر سابق پایگاه اردکان، افزود: از اولویت‌های مهم ما در اداره‌کل و پایگاه بافت تاریخی شهر اردکان، ثبت جهانی بافت تاریخی اردکان است که امیدواریم به‌زودی این اقدام مهم انجام گیرد.

وی از زحمات سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردکان تشکر و اظهار امیدواری کرد با همکاری پایگاه و اداره میراث‌فرهنگی اردکان اتفاقات خوبی برای این شهرستان رقم بخورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار