کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت شهرستان اراک گفت: ۳۵ درصد سرطان ها با پیروی از یک روش تغذیه صحیح، نگهداری وزن در محدوده طبیعی و فعالیت بدنی‌مناسب قابل پیشگیری است.
کد خبر: ۱۰۴۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ 07 June 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، سوسن خدام با اشاره به اینکه سرطان سومین علت مرگ و میر در کشور است، افزود: سرطان در اثر رشد غیرطبیعی و بیش از حد سلول های بدن ایجاد می شود.
وی ادامه داد: استعداد ژنتیکی، عوامل محیطی مثل سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار، آلودگی هوا، استفاده از آفت کش ها و سم ها، رژیم های غنی از چربی و گوشت قرمز و عدم استفاده کافی کافی از میوه و سبزیجات می تواند باعث ایجاد سرطان شود.
وی تاکید کرد: مطالعات متعددی در خصوص ارتباط چاقی و سرطان صورت گرفته و تمامی آنها حاکی از این امر است که حدود ۶ درصد از کلیه سرطان ناشی از اضافه وزن و چاقی می باشد.
وی تاکید کرد: چاقی و اضافه وزن در دوران نوجوانی احتمال سرطان کولون بزرگ را تا دو برابر در بزرگسالی افزایش می دهد.
خدام یادآور شد: رژیم های غذایی که حاوی مقادیر بالای پروتئین هستند معمولاً حاوی مقادیر بالای گوشت و چربی نیز می‌باشند لذا دریافت پروتئین دو تا سه برابر بیشتر از مقدار مورد نیاز با افزایش احتمال سرطان مرتبط خواهد بود.
وی اضافه کرد: دریافت مقدار زیاد چربی باعث افزایش احتمال خطر سرطان های روده، سینه و کلیه میشود لذا رژیم‌های پرچرب به خصوص با منشا حیوانی مثل گوشت قرمز، تخم مرغ، محصولات لبنی مقادیر بالای چربی و کلسترول خطر بروز انواع سرطان را افزایش می دهد از این رو مطالعات نشان داده که دریافت بالای چربی به خصوص در زنان یائسه احتمال بروز سرطان سینه را افزایش می دهد.
وی تاکید کرد: کاهش مصرف اسید های چرب اشباع مثل انواع غذاهای حیوانی، کره، لبنیات پرچرب، کله پاچه و گوشت‌های قرمز و همچنین مصرف روغن های با یک بند دوگانه مثل روغن زیتون خطر بروز سرطان را به خصوص سرطان سینه را کاهش می‌دهد.
وی اضافه کرد: آنتی‌اکسیدان‌ها که در منابع مختلف غذایی یافت می شوند و می توانند در برابر سرطان ها اثر محافظتی داشته باشد،آنتی اکسیدان ها با کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن در پیشگیری از سرطان ها نقش دارند.
وی ادامه داد: رژیم های غذایی غنی از فیبر نیز در کاهش خطر سرطان به خصوص خطر سرطان روده موثر است و رژیم های گیاهی کم کالری پرفیبر و غنی از حبوبات و غلات کامل و سبزی و میوه ها خطر بروز سرطان را کاهش می دهند.
گفتنی است که غذاهای دریایی به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا-۳، سلنیوم، روی و ویتامین E در پیشگیری از بسیاری از سرطان به ویژه سرطان سینه و روده نقش موثری دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار