کد خبر: ۱۰۴۹۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴ 09 June 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هماخوزستان
افشار پرویزی بابادی
مورخ پنجشنبه ۱۹خردادماه ۱۴۰۱

تالاب هورالعظیم در استان خوزستان، از تالاب‌های بزرگ ایران است که نقش بی‌بدیلی در کارکردهای اقتصادی و معیشت جوامع حاشیه تالاب دارد.

باتوجه به خشکسالی های پیاپی و کاهش بارندگی میزان آورد آب به تالاب هورالعظیم نسبت به گذشته کاهش داشته است و این مسئله زندگی هورنشینان را تحت تاثیر قرار داده است.

امسال همه باید همکاری کنند تا در حوضه کرخه کشاورزی صورت نگیرد در غیر اینصورت در تالاب هورالعظیم با بحران‌هایی همچون مرگ و میر آبزیان و ماهیان روبرو خواهیم شد.

خشک شدن هورالعظیم، مرگ و میر ماهی‌ها و تلفات گاومیش‌هایی که در این تالاب زندگی می‌کنند، اعتراض اجتماعی را در تابستان پارسال در برخی شهر‌های خوزستان به دنبال داشت.

طبق گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با توجه به کاهش بارندگی و خالی بودن سد کرخه، شرایط خوبی برای هورالعظیم در تابستان پیش رو پیش‌بینی نمی‌شود.
به علت خشک شدن تالاب هورالعظیم خوزستان، بسیاری از روستاها و مزارع اطراف آن که روزی محل سکونت حاشیه نشینان این تالاب بوده از بین رفته اند، برای حمایت از تالاب نشینان و جلوگیری از بیکاری آنها و مهاجرات ها، برای حفظ تالاب باید راهکارهای علمی مورد بررسی قرار بگیرد.

بر اساس آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور مصوبه ۱۳۹۴، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آن‌ها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است.

سازمان آب و برق خوزستان ممنوعیت کشت تابستانه را در حوضه کرخه و ممنوعیت کشت شلتوک را در سراسر خوزستان اعلام کرده است.

در صورت محقق شدن ممنوعیت کشت در حوضه کرخه و عدم برداشت آب برای کشاورزی، از حداکثر ۷۰ مترمکعب برثانیه که از سد کرخه رهاسازی می‌شود، می‌توان امیدوار بود حدود هفت تا هشت مترمکعب برثانیه آب وارد هورالعظیم شود.

 با توجه به شرایط بحرانی حوزه کرخه و کاهش آورد رودخانه کرخه پایش تالاب شبانه روزی و بصورت جهادی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار