مسئول فنی آزمایشگاه مهندسی ژنتیک و ویرایش ژنومی یزد گفت: اولین آزمایشگاه تخصصی تشخیص بیماری‌های عفونی تولید مثل کشور در این استان راه اندازی شد.
کد خبر: ۱۰۵۵۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳ 12 July 2022

دکتر احسان فراشاهی، مسئول فنی آزمایشگاه مهندسی ژنتیک و ویرایش ژنومی یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از این استان، با اشاره به اهمیت وجود ظرفیت‌های مختلف علمی و آزمایشگاهی در کشور و به ویژه در استان یزد، اظهار کرد: ایران سرشار از ظرفیت‌های علمی و انسانی شاخص در حوزه‌های آزمایشگاهی و پزشکی است که در صورت حمایت و تقویت نقش مهمی در خودکفایی ملی در این حوزه ایفا می‌کنند.

وی پژوهشکده علوم تولید مثل یزد را سندی محکم و شاخص برای بیان ظرفیت‌های موجود علمی و انسانی در ایران دانست و افزود: در راستای ارتقای فرآیند‌های بهداشتی و درمانی تولید مثلی اولین آزمایشگاه تخصصی تشخیص بیماری‌های عفونی تولید مثل کشور در این پژوهشکده راه‌اندازی شد.

دکتر فراشاهی گفت: در این آزمایشگاه عفونت‌های منتقله جنسی از قبیل هیومن پاپیلوما ویروس، کلامیدیا تراکوماتیس، ناسره گنوره آ و مایکوپلاسما انجام می‌شود.

مسئول فنی آزمایشگاه با بیان این‌که عفونت‌ها می‌توانند سلامتی جنین را تهدید کنند و یا بر روی اسپرم و تخمک تاثیر گذار باشند، تصریح کرد: با تشخیص به موقع عفونت‌ها شانس باروری موفق تا ۳۰ درصد در زوجین نابارور افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به انجام تست با تعرفه دولتی در این مرکز خاطرنشان کرد: این دستاورد علاوه بر خودکفایی در درمان ناباروری، در کاهش هزینه‌ها نیز اثر چشم گیری داشته است.

دکتر فراشاهی در پایان سخنان خود گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است به زودی، انجام سایر تست‌های بیماری‌های عفونی تولید مثل نیز در این پژوهشکده محقق شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار