ایمانیه گفت: من به عنوان یک پزشک و یک متخصص بیماری‌های گوارشی و تغذیه و کبد بارها تأکید کردم که مشکل ما در کشور در بحث غذا بیش از آنکه فقر اقتصادی باشد، فقر فرهنگی مصرف غذا است. ما نمی‌توانیم به همین سبک زندگی را ادامه دهیم و توقع داشته باشیم ازدواج‌ها و فرزندآوری خوب و به موقع باشد و مشکلات اقتصادی حل شود.چرا در حال حاضر باید جوانان برای ازدواج با مشکل شغل و مسکن مواجه باشند.
کد خبر: ۱۰۵۷۳۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰ 21 July 2022

تابناک فارس به نقل از ایرنا: محمدهادی ایمانیه  در بزرگترین گردهمایی فعالان صنعت غذا در جنوب کشور در قالب همایش گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذا اظهار کرد: حوزه غذا یکی از برجستگی‌های استان فارس محسوب می‌شود و استان فارس در تولید موادغذایی در بخش‌های کشاورزی، باغداری و دامداری از جایگاه مطلوبی در کشور بهره می‌برد و در بحث دانش مرتبط با غذا و دانشگاه‌ها در این عرصه نیز در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد.

استاندار فارس ادامه داد: خوشبختانه همه ارگان‌ها و سازمان‌های استان دست به دست هم دادند تا فارس بتواند بیش از آنکه به عنوان استان صنعتی شناخته شود در عرصه کشاورزی، دامداری، باغداری و صنایع تبدیلی در جایگاه خوبی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سه درصد اشتغال ناشی از صنایع مربوط به صنایع تبدیلی است، گفت: صنایع تبدیلی باید سهم بیشتری از صنعت استان را به خود اختصاص بدهد.

ایمانیه اضافه کرد: قطعا اینگونه نیست که تصمیم گیرندگان کشور خودشان را در تفکر منحصربفرد بدانند. تصمیم‌گیرندگان باید مشورت کردن را در اولویت خود قرار دهند. توقع مسئولان از تولیدکنندگان هم مشورت کردن و همکاری در هم‌اندیشی و تفکر و راه حل ارائه‌دادن است.

استاندار فارس عنوان کرد: بدون تردید به تنهایی و حتی با یک جمع محدود نمی‌توان مشکلات فراوان استان و کشور را حل کنیم. اگر برخی معتقدند دوره قیمت‌گذاری‌های دستوری و راه حل‌هایی که تاکنون به کار بردیم و جواب نگرفتیم، گذشته باید این پرسش راهم پاسخ بدهند که در حال حاضر دوره چه چیزی است؟ باید خودمان را جای وزیر صمت یا وزیر جهاد و معاونت‌های حوزه‌های مختلف این وزارتخانه‌ها بگذاریم و سپس راهکار ارائه دهیم.

وی بیان داشت: باید برای افزایش بهره‌وری با هزینه کمتر و برون داد بیشتر تلاش کنیم و تولیدکنندگانی که تحصیلکرده‌تر، دانشگاهی تر و عالم‌تر هستند بایستی این رویکرد را بیش از پیش دنبال کنند. البته افراد باتجربه هم به سهم خود ارزشمند هستند.

استاندار فارس گفت: انسانهای با شرافتی را در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن، باغداری، دامداری و کشاورزی داریم که از نظر سواد ممکن است در سطح بالایی نباشند. لذا نیاز به دانش و علم روز در این حوزه داریم تا در کنار تجربه این افراد بتوانیم به نتایج بهتری دست یابیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در شهرستان خرامه شاهد این اتفاق خوب بودیم که در مزرعه‌ای برای پرورش بز با تغییر ژنتیک، شیری را که از بز می‌گیرند معادل نهاده مصرفی است. این به معنای نصف شدن مصرف غذای حیوان با همان ارزش است. باید این رویکردها را دنبال کنیم تا بتوانیم قیمت تمام شده را پایین آوریم و از دور باطلی که برای خود ایجاد کردیم خارج شویم.

ایمانیه گفت: من به عنوان یک پزشک و یک متخصص بیماری‌های گوارشی و تغذیه و کبد بارها تأکید کردم که مشکل ما در کشور در بحث غذا بیش از آنکه فقر اقتصادی باشد، فقر فرهنگی مصرف غذا است. ما نمی‌توانیم به همین سبک زندگی را ادامه دهیم و توقع داشته باشیم ازدواج‌ها و فرزندآوری خوب و به موقع باشد و مشکلات اقتصادی حل شود.چرا در حال حاضر باید جوانان برای ازدواج با مشکل شغل و مسکن مواجه باشند.

وی با اعتقاد به اینکه اصلاح الگوی مصرف و اصلاح سبک زندگی راهکاری است که می‌تواند ما را از زنجیره معیوب خارج کند، گفت: منتظر پیشنهادات منطقی و عملیاتی که با شرایط موجود کشور مطابقت داشته باشد هستیم. مشکل قطع برق واحدهای صنعتی را حتما پیگیری میکنیم و قول می‌دهیم از شنبه برطرف شود.

ایمانیه اضافه کرد: تلاش کردیم که به مسائل ۳۶ صنعتی که با مشکل مواجه بودند رسیدگی کنیم. البته ۸۵ درصد مصوبات اجرایی شده اما باید نیمه پر لیوان را هم نگاه کرد.

استاندار فارس اعلام کرد: در بحث وام‌های تبصره ۱۸ و سایر تسهیلات برای صنایع تبدیلی امسال کمک ویژه خواهیم کرد. در بنده قول میدهم امسال از صنایع تبدیلی به صورت ویژه حمایت شود.

دو طرح برای حمایت از تولیدکنندگان

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدامات خوبی در مجلس برای حمایت از تولیدکنندگان و تأمین مالی از طریق بازار پول و سرمایه و استفاده از توان و ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده است.

وی به طرح تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها در کمیسیون جهش تولید و نظارت بر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا ۱۰ یا ۱۲ روز آینده بتوانیم از پیشنهادات نمایندگان مجلس در این زمینه بهره ببریم تا این طرح وارد صحن شود.

قادری ادامه داد: این طرح یک طرح کامل است که حدود یک سال و اندی است با همکاری دولت برای تحقق آن تلاش می‌کنیم. همچنین صندوقی تحت عنوان صندوق تضمین برای هموار شدن مشکلات در بحث وثیقه تسهیلات و فعالیت‌هایی که در بازار سرمایه انجام می‌شود در نظر گرفته شده است.

وی بیان داشت: طرح دیگری را در کمیسیون برنامه و بودجه داریم که کلیات این طرح در این کمیسیون مصوب شده است. در واقع تسهیلاتی برای توسعه ظرفیت شهرک‌های صنعتی در کنار شهرک‌های کشاورزی اعم از گلخانه یا دامپروری فراهم شده است و تکالیفی که دولت در قالب قوانین قبلی داشت در این طرح توسعه داده شده است.

این نماینده مجلس گفت:درصدد هستیم واحدهای صنعتی متفرقه‌ای که در خارج از حریم شهرها و درکنار روستاهای واقع در حریم شکل گرفته‌اند را در قالب شهرک‌های صنفی، تولیدی بیاوریم تا این واحدها بتوانند از همه تسهیلات و مزایای شهرک‌های صنعتی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم مزایایی که در حال حاضر برای شهرک‌های صنعتی منظور می‌شود را برای شهرک‌های کشاورزی هم لحاظ کنیم، گفت: این دو طرح می‌تواند دو کار زیربنایی و زیرساختی را رقم بزند. در ارتباط با استان فارس هم بحثی را با فاتح صنعت شروع کردیم و در تلاش هستیم در مسیری که فاتح صنعت شروع کرده تا کشت گلخانه‌ای را توسعه بدهد و همچنین در مسیر راه‌اندازی پایانه صادراتی گام برداریم.

او با اعتقاد به اینکه بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی اهمیت و جایگاه مهمی در استان دارد، گفت: متاسفانه استان فارس متناسب با تولیدات محصولات کشاورزی سهم قابل توجهی در اشتغال و ارزش افزوده ندارد که با ظرفیتی که در این استان وجود دارد انتظار می‌رود سهم و جایگاه استان را در این عرصه تقویت کنیم.

قادری با بیان اینکه راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی در زمینه دارو و حتی بخش‌های صنایع تولیدی یکی از مهمترین رویکردهای ما محسوب می‌شود، گفت: در نظر داریم سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی استان که کارهای بزرگی در کشور انجام دادند اما از استان خارج شدند را به استان برگردانیم تا بتوانیم زنجیره‌های مختلف را تکمیل کنبم‌.

تعداد بازرسی‌ها با توجه به اهمیت سلامت مواد غذایی افزایش می‌یابد

محمدجواد راعی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اظهار کرد: اهمیت مواد غذایی و ایمنی مواد غذایی بر هیچ کس پوشیده نیست. غذای سالم یک شاهرگ حیاتی برای حفظ سلامتی مردم محسوب می‌شود و غذای ناسالم منشأ بسیاری از بیماری‌ها برای انسان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد:اگر به مقوله امنیت و ایمنی مواد غذایی به خوبی پرداخته نشود مسلما چندین برابر هزینه درمان ناشی از عدم توجه به سلامت را خواهیم پرداخت و رنج بسیاری را بر مردم جامعه تحمیل خواهد کرد.

راعی اضافه کرد: با توجه به حساسیتی که حوزه دارو در کشور و جهان داشته همیشه حوزه غذا مظلوم واقع شده و کمتر به آن پرداخته شده است‌ اما با توجه به نقش پیشگیرانه‌ای که حوزه غذا می‌تواند در سلامتی مردم جلوگیری از بیماری‌ها داشته باشد در دانشگاه علوم پزشکی شیراز همواره نقش پررنگ و بی‌بدیلی برای حوزه امنیت و سلامت مواد غذایی در نظر گرفته شده است.

او اضافه کرد:با توجه به لزوم حمایت از تولید و با عنایت به فرمایشات رهبر معظم انقلاب یکی از برنامه‌ها و رویکردهای جدید مدیریت نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی بحث کاهش زمان صدور مجوزها و تسهیل در اعطای مجوزهای بهداشتی است که در این حوزه اصلاح فرآیندها با هدف بهبود زمانسنجی انجام شده است.

راعی عنوان کرد: بسیاری از اختیارات در حوزه صدور پروانه‌ها و همچنین جانمایی‌ها به کارشناسان شبکه‌های بهداشت و درمان سراسر استان تفویض شده است و تعداد جلسات کمیته‌های فنی و قانونی جهت صدور مجوزها از هفته‌ای یک جلسه به دو جلسه افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در مورد کاهش زمان فرآیند صدور مجوزها در خصوص زمان صدور پروانه ساخت از میانگین ۱۲/۷ روز به ۸/۹ روز رسیدیم که ۳۰ درصد کاهش داشته‌ایم. همچنین افزایش سطح نظارت بر عملکرد تولیدکنندگان را در برنامه خود قرار دادیم که با تخصصی کردن آزمون‌ها و توجه ویژه به نمونه‌برداری از سطح عرضه و تشدید برخورد با تخلفات توانستیم سطح نظارت را افزایش دهیم.

راعی یادآور شد: در چند ماه اخیر حدود سه هزار و ۴۷۳ پروانه بهداشتی صادر، تمدید یا اصلاح شد و جهت صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی برای ۵هزار و ۴۵۸ قلم کالا در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۱ صدور گواهی بهداشت صورت گرفته است. همچنین در این مدت ۳هزار و ۶۳۸ مورد بازرسی از کارخانجات، مراکز پخش و انبارهای مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی انجام شده است.

راعی بیان کرد: سازمان غذا و دارو رویکردهای جدیدی را در حوزه نظارت بر حوزه مواد غذایی و آشامیدنی داشته است که بحث برچسب گذاری صحیح موادغذایی، کنترل سلامت محصولات غذایی در سطح عرضه، کنترل وضعیت روغن‌های مصرفی در صنعت غذا و همچنین ترویج استانداردهای سیستم‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی، انتقال شرایط فنی و بهداشتی و مشارکت در مبارزه با کالاهای سلامت محور قاچاق و تقلبی از مهمترین رویکردهای این سازمان بود.

وی با مهمترین اهداف و برنامه‌های عملیاتی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تشدید نظارت بر واحدهای تولیدی و مصرفی در کارخانجات غذایی و آشامیدنی تحت پوشش، کنترل و کاهش آب‌های معدنی و آشامیدنی، کاهش محصولات غذایی در سطح عرضه و پایش میزان آهن و مواد معدنی در سطح محصولات تولیدی در استان فارس از مهمترین اهداف این معاونت محسوب می‌شود

راعی به بیان راهبردهای معاونت غذا و دارو به منظور تأمین ایمنی مواد غذایی پرداخت و گفت: تعداد بازرسی‌ها با توجه به اهمیت سلامت مواد غذایی افزایش می‌یابد ‌و بازرسان به ابراز کنترل‌های صحیح در حین بازرسی مجهز می‌شوند و بازرسی‌ها بر اساس شرایط فنی و بهداشتی بهینه‌سازی خواهد شد. همچنین توانمندسازی عوامل تولید از طریق آموزش، هدفمندسازی آزمون‌ها و توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های پیشرفته به عنوان مهمترین راهبردهای معاونت غذا و دارو به منظور تأمین ایمنی مواد غذایی به شمار می‌رود.

در بحث کالاهای اساسی مشکلی در استان فارس نداریم

مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم اظهار کرد: امروزه ایمنی غذا به عنوان یکی از مولفه‌های دربرگیرنده امنیت غذایی در بحث امنیت ملی هم تاثیر گذار است. به عبارت دیگر امنیت ملی متأثر از امنیت غذایی کشور است و یکی از مولفه‌های امنیت غذایی بحث ایمنی و سلامت غذا است.

وی ادامه داد: در بحث امنیت غذایی افزون بر تولید فراوان و دسترسی آسان به بعد کیفیت یا همان ایمنی غذا یا سلامت محصول تأکید شده است.

دهقان پور با بیان اینکه بحث سلامت محصولات غذایی به ویژه محصولات در حوزه کشاورزی بسیار حایز اهمیت است، گفت: خوشبختانه استان فارس به لحاظ تولید محصولات کشاورزی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. این استان رتبه اول تولید محصولات باغی، مقام دوم تولید محصولات زراعی و مقام چهارم تولید محصولات پروتئینی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اضافه کرد: استان فارس پس از خوزستان دومین استان کشور به لحاظ تأمین امنیت کشور است و حدود ۱۱درصد از مجموع تولیدات غذایی کشور در این استان پهناور انجام می‌شود.

وی بیان داشت: امروزه پدیده تغییر اقلیم به عنوان یک عامل بازدارنده در تولید در حال بروز است اما با تمام این ناملایماتی که وجود دارد تلاش شده تا تاب‌آوری بخش کشاورزی در حوزه تولیدات مواد غذایی و تنوع بخشی به این تولیدات حفظ شود.

دهقان پور کنترل و مدیریت ضایعات محصولات کشاورزی را به عنوان یکی از رویکردهای مهم در بحث امنیت غذایی دانست و گفت: بدون شک فرآوری محصولات کشاورزی به عنوان یکی از سیاست‌هایی که به کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش ارزش افزوده کمک میکند مورد توجه است.

وی با بیان اینکه استان فارس از پتانسیل بالایی در زمینه نیروی انسانی و تولید محصولات برخوردار است افزود: استان فارس پس از استان خراسان رضوی مقام دوم کشوری را در زمینه صنایع غذایی دارد و در جذب مواد خام کشاورزی هم مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

دهقان پور بیان داشت: در بحث کالاهای اساسی هم مشکلی در استان فارس نداریم و تولیدکنندگان در تلاش هستند تا کیفیت محصولات را بالا ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار