رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باید صنایع به سرعت نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند، متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.
کد خبر: ۱۰۵۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴ 22 July 2022

 


به گزارش تابناک مرکزی،علی سلاجقه روز جمعه همزمان با سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی حاشیه برگزاری ملاقات عمومی در اتاق بازرگانی اراک در جمع خبرنگاران افزود:تلاش می کنیم که آلودگی هوای اراک در یک بازه زمانی مشخص کاهش یابد.
وی یادآورشد:براساس مذاکرات انجام شده با وزیر نفت، روزانه سه میلیون متر مکعب گاز در زمستان امسال در اختیار نیروگاه حرارتی شازند قرار می‌گیرد.
وی مشکل اصلی زیست محیطی این استان و شهرستان اراک را آلودگی هوا ناشی از استقرار صنایع آلاینده در اطراف این شهر دانست و گفت: باید سازمان محیط زیست و مسئولان استان نسبت به این امر اقدام ویژه ای باشند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان استان باید به صورت جدی به دنبال اخذ عوارض آلایندگی از صنایع باشند، درباره مذاکرات فرامنطقه ای برای کنترل و مهار ریزگردها هم گفت: خوشبختانه برای اولین بار ایران، در بین کشورهای همسایه برای شمال و شمال شرق(آسیای میانه) جنوب و جنوب غرب کشور(غرب آسیا) اقدام زیرمنطقه ای انجام داده که طی رایزنی با سه کشور و نشست سفرا منجر به تشکیل خمیرمایه دبیرخانه منطقه ای در تهران و ایجاد یک صندوق شده است و در قالب برنامه های عملیاتی و نقشه اقدام زیرمنطقه ای که مورد مقبولیت کشورهای همسایه قرار گرفته است، از کشور های عراق و سوریه به صورت میدانی، منشاء ذرات گرد و غبار را کنترل کنیم که با وزرای جهاد کشاورزی، نیرو و نفت مذاکرات انجام شده است و به زودی هیات های کارشناسی بین سه کشور فعال می شوند و بر مبنای مناطق منشاء گرد و غبار، عملیات میدانی آغاز می شود.
وی تاکید کرد: یک منطقه ۹۰ میلیون هکتاری منشاء گردوغبار در کشور عربستان وجود دارد که البته در حال حاضر روابط دیپلماتیک وجود ندارد ولی در حال رایزنی هستیم، در عراق ۲۴ میلیون هکتار و ۴ میلیون هکتار نیز در سوریه منشاء گرد و غبار هستند و بر این اساس، سطح بسیار وسیعی باعث بروز ریزگردهای فرامنطقه ای شده است و مسلما برای کنترل آن نمی توان با شتاب عمل کرد و تاثیر آن را نمی توان به زودی دید، هرچند که کار با جدیت دنبال می شود و امیدمی رود که با بهبود وضعیت بارش ها، از سال آینده شاهد بهبود شرایط هوا باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار