رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه غرق‌شدگی سومین علت مرگ‌های ناشی از حوادث است، گفت: یک سوم قربانیان غرق‌شدگی با فن شنا آشنایی کامل داشته‌اند.
کد خبر: ۱۰۵۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴ 25 July 2022

دکتر سیما اورنگ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روز جهانی پیشگیری از غرق‌شدگی (۲۵ جولای، ۳ مردادماه) اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل تابستان، گردشگران و مسافران با هدف فراهم کردن اوقات مفرح یا انجام ورزش‌های تابستانی به شنا کردن و قایق سواری در دریا و مکان‌های آبی می‌پردازند و در برخی موارد به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی، دچار غرق شدگی می‌شوند؛ غرق‌شدگی به معنای ورود آب به داخل ریه‌ها و مجاری تنفسی و خفگی در نتیجه فرو رفتن در آب است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: غرق‌شدگان دچار هیپوکسی (کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن) می‌شوند و در نتیجه آسیب به سلول‌های عصبی در دقایق اولیه بعد از غرق‌شدگی رخ می‌دهد. برخلاف تصور عمومی، غرق‌شدگی تنها در دریا اتفاق نمی‌افتد بلکه شنا کردن در محیط‌های آبی دیگر مانند کانال،رودخانه و سد نیز می‌تواند موجب غرق‌شدگی شود.

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از ۹۰ درصد مرگ و میر ناشی از غرق‌شدگی در کشورهای با درآمد متوسط  رخ می‌دهد.

اورنگ بیان کرد: غرق‌شدگی سومین علت مرگ‌های ناشی از حوادث است که غرق‌شدگی در روزهای آخر هفته و در ماه‌های گرم سال شایع‌تر است.

اورنگ با بیان اینکه قربانیان غرق‌شدگی اکثرا کودکان و جوانان هستند، افزود: غرق‌شدگی مردان بیشتر از زنان است و بیماری‌های زمینه‌ای مانند صرع، بیماری‌های قلبی، ضعف عضلانی، عقب‌ماندگی ذهنی و مصرف داروهای خواب‌آور، الکل و مواد روان‌گردان قبل از شنا می‌تواند زمینه‌ساز غرق‌شدگی باشد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: کودکان یک تا چهار سال در معرض خطر غرق‌شدگی در حوض، استخر و وان حمام هستند؛ آن‌ها به دلیل کنجکاوی، درک نکردن خطر و  غفلت والدین دچار غرق‌شدگی می‌شوند.

اورنگ با اشاره به مکان‌های آبی پرخطر بیان کرد: دریا، رودخانه، سد، کانال، چاه، استخر، حوض و وان حمام (برای کودکان) مکان‌های آبی پرخطر در غرق‌شدگی هستند.

وی در خصوص اصول پیشگیری از غرق‌شدگی در تمامی مکان‌های آبی پرخطر عنوان کرد: کودکان نباید در ساحل دریا و رودخانه، در نزدیکی مکان‌های آبی پرخطر، وان حمام، حوض و استخر تنها رها شوند. همچنین کودکان نباید بدون همراهی فرد بزرگسال، وارد آب شوند. علاوه بر این، کودکان باید با داشتن لوازم ایمنی شنا مانند جلیقه شنا، بازوبند شنا، حلقه شنا، تخته شنا و نودل به درون استخر بروند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر آموزش مهارت شنا کردن افزود: یک سوم قربانیان غرق‌شدگی با فن شنا آشنایی کامل داشته‌اند بنابراین افراد باید توانایی خود در شنا کردن را بیش از حد در نظر نگیرید.

اورنگ با بیان اینکه یک فرد نباید وارد آبی شود که عمق آن را نمی‌داند، افزود: فردی که شنا یاد نگرفته است نباید در مکان‌های آبی پرخطر شنا نکند. همچنین مردم بدانند نباید در آب‌های کم عمق یا آبی که عمق آن را نمی‌دانند شیرجه بزنند زیرا احتمال ضربه مغزی یا آسیب به ستون فقرات و استخوان‌ها وجود دارد.

وی بیان کرد: باید از ورود ناگهانی به آب سرد نیز خودداری شود زیرا به دلیل سرد بودن آب، احتمال سنکوپ و شوک دمایی وجود دارد.

برچسب ها: غرق شدگی ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار