عدم کارایی زهکش های موجود و شرایط اراضی استان در تخلیه زه‌آب ها به دلیل فاصله و طول زیاد کرتها و حرکت کُند و زمانبر آب در لایه های عمیق و سطحی خاک و از طرفی سنگینی بافت خاک، باعث ایجاد حالت غرقابی شدن اراضی شالیزاری می شود؛ روالی که باعث تک کشتی بودن اراضی شالیزاری شمال کشور شده است.
کد خبر: ۱۰۶۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹ 11 August 2022

 

به دلیل غرقابی بودن، اراضی شالیزاری استان ۷ ماه از سال بلا استفاده رها می شوند حال آنکه با اجرای برنامه زهکشی مناسب می توان کشت زمستانه را مدنظر قرار داد تا علاوه بر ایجاد اشتغال، موجبات افزایش تولید و پایداری درآمد کشاورزان را فراهم آورد، بنابراین اجرای زهکشی اراضی شالیزاری می تواند زیرساخت توسعه کشت زمستانه در مازندران باشد

 

 

به گزارش خبرمازندران ،عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: به دلیل غرقابی بودن، اراضی شالیزاری استان ۷ ماه از سال بلا استفاده رها می شوند حال آنکه با اجرای برنامه زهکشی مناسب می توان کشت زمستانه را مدنظر قرار داد تا علاوه بر ایجاد اشتغال، موجبات افزایش تولید و پایداری درآمد کشاورزان را فراهم آورد، بنابراین اجرای زهکشی اراضی شالیزاری می تواند زیرساخت توسعه کشت زمستانه در مازندران باشد.

اکثر اراضی استان فقط یکبار در سال زیر کشت می روند و در پاییز و زمستان به دلیل بارندگی شدید، دچار آبگرفتگی و شرایط غرقابی می شوند و بدون کشت هستند این روند که در ۷ ماه از سال ادامه دارد سبب پایین آمدن سطح درآمد کشاورزان و سختی امرار معاش آنها شده است، شرایطی که دلسردی کشاورزان و تغییر کاربری اراضی را در پی داشته و دارد.

وی اراضی زراعی استان را به سه محدوده دارای شیب مناسب(اراضی بالادست) اراضی با شیب کم( میان بند)  و اراضی با شیب خیلی کم( اراضی پایین دست) تقسیم بندی کرد که از کوهپایه تا دریا بسط یافته اند و گفت: بیشتر مشکلات ماندابی در دو قسمت اراضی میان بند و پایین دست اتفاق می افتد که می بایست برای آن مناطق راهکار مناسب را توصیه کرد.

شاهنظری افزود: عدم کارایی زهکش های موجود و شرایط اراضی استان در تخلیه زه‌آب ها به دلیل فاصله و طول زیاد کرتها و حرکت کُند و زمانبر آب در لایه های عمیق و سطحی خاک و از طرفی سنگینی بافت خاک، باعث ایجاد حالت غرقابی شدن اراضی شالیزاری می شود؛ روالی که باعث تک کشتی بودن اراضی شالیزاری شمال کشور شده است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم توسعه کشت زمستانه بعد از برداشت برنج عنوان کرد: کشت زمستانه ضمن ایجاد اشتغال، موجب افزایش تولید و پایداری درآمد اراضی شالیزاری می شود، برای این منظور باید در مرحله نخست مشکلات ماندابی بر اثر بارندگی های شدید، با استفاده از زهکشی مناسب برطرف شود و با رفع این مشکل و با تکیه بر نیروی کار فراوان در استانهای شمالی کشور، امکان کشت محصولات فصل مرطوب، خصوصا سبزیجات و دانه های روغنی میسر شود.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشکده مهندسی زراعی دانشگاه ساری با بیان اینکه سیستم زهکشی بر اساس الگوی کشت به طور اختصاصی طراحی و اجرا می شود، گفت: عمق تهویه خاک برای هر نوع گیاه متفاوت است و این تعیین کننده عمق زهکشی است، به عنوان مثال غلات به طور معمول نیاز به تهویه تا عمق ۵۰ سانتیمتری خاک دارند. بنابراین نصب سیستم های زهکشی با توجه به اصول مهندسی باید حداقل ۱۰ سانتیمتر عمیق تر یعنی در عمق بیشتر از ۵۰ سانتیمتری خاک انجام شود.

شاهنظری به فواید تهویه خاک در زمستان اشاره کرد و گفت: با این کار کشت نباتات همچون گندم و جو، شبدر، کلزا، باقلا و سبزیجات می تواند به صورت کشت گسترده مطرح شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار