طغیان شدید آفات جنگلی سبب به کارگیری از محلول بیولوژیک برای کنترل آن در کوتاه مدت شده است، که گفتگو پیرامون خطرات احتمالی آن در مجامع علمی جریان دارد. در دراز مدت می بایستی شناسایی و پایش آفات و تعیین علل و عوامل آن پیش از طغیان صورت گرفته و زمینه کنترل بیولوژیک و طبیعی فراهم گردد.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸ 13 September 2022

به گزارش تابناک مازندران از خبر مازندران ، قطعنامه همایش چالش‌های مدیریت جنگل‌های زاگرس مورخ ۲۲ شهریور۱۴۰۱ به این شرح است:

همایش مجازی چالش‌های مدیریت جنگل‌های زاگرس با مشارکت جمعیت توسعه پایدار جنگل، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و دانشگاه تربیت مدرس در روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در چهار محور و با حضور ده ها نفر از استادان، محققان، کارشناسان و علاقمندان برگزار گردید.

جمع بندی مطالب ارائه شده در این قطعنامه به شرح زیر به استحضار می‌رسد. 

1جنگل‌های زاگرس با تمام اهمیت تاریخی و سرزمینی خود به علل مختلف به آشفتگی‌هایی دچار شده و با به هم خوردن تعادل اکولوژیک(بوم شناسانه) و بیولوژیک (زیست شناسانه) آن دستخوش آفات و بیماری های متعددی گردیده است.

همچنین عواملی چون تغییرات آب و هوایی، و گرمایش زمین باعث تشدید مشکلات اجتماعی اقتصادی و زیستی شده و شرایط نامساعد موجود را رقم زده است.

2پیامد دخالت‌های ناسازگار با اکوسیستم جنگلی موجب کاهش سطح جنگل، کاهش انبوهی تاج و ارتفاع درختان، تغییر فرم جنگل، کاهش حاصلخیزی خاک و در نتیجه فقدان زادآوری طبیعی و از بین رفتن تنوع زیستی و نهایتا تخریب اکوسیستم جنگل و خطر نابودی کامل آن شده است. 

3شواهد عوامل تخریب اکوسیستم جنگلی علاوه بر مشکلات قدیمی مانند کشت زیرآشکوب، چرای بی رویه دام، معدن کاوی، قطع درختان، قاچاق چوب و زغال، گردشگری بی رویه، عملیات عمرانی و ... با آتش سوزی های گسترده و طغیان آفات و بیماریها در سال‌های اخیر قابل مشاهده است.

4 طغیان شدید آفات جنگلی سبب به کارگیری از محلول بیولوژیک برای کنترل آن در کوتاه مدت شده است، که گفتگو پیرامون خطرات احتمالی آن در مجامع علمی جریان دارد. در دراز مدت می بایستی شناسایی و پایش آفات و تعیین علل و عوامل آن پیش از طغیان صورت گرفته و زمینه کنترل بیولوژیک و طبیعی فراهم گردد. 

5.همایش پیشنهاد می‌نماید:

الف. با توجه به وجه غالب مشکلات اجتماعی اقتصادی و فعالیت‌های بخش دولتی جامعیت در سیاستگذاری مورد نظر قرار گیرد.

ب: نهادی برای سیاست‌گذاری مسائل کلان فنی زاگرس ایجاد شود.

ج. هرگونه عملیات برای احیا و بازسازی اکوسیستم جنگل‌های زاگرس بر اساس اصول علمی جنگلداری و جنگل شناسی و در قالب طرح‌های جنگلداری انجام شود.

د. سلامت جنگل پایش شده و حضور موثر جنگل‌بانان مورد تاکید قرار گیرد.

ه. الگوی مشارکتی و مدل مفهومی مشارکت جوامع جنگلی تهیه و طراحی گردد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار