طی سال‌های اخیر رونق مدرسه‌سازی و ورود قابل‌توجه خیرین مدرسه‌ساز در اردبیل نیازهای دانش آموزان را پاسخ نگفته است؛ موضوعی که ساماندهی برنامه‌های مدرسه‌سازی و همسویی متولیان را تأکید دارد.
کد خبر: ۱۰۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶ 06 October 2015
به گزارش خبرگزاری مهر مهرماه امسال با ورود دانش آموزان به مدارس وضعیت فضاهای فیزیکی به‌صورت واقعی و نه تعارفی موردبررسی قرار گرفت. هرچند مدیرکل آموزش‌وپرورش استان از برافراشته بودن پرچم سه رنگ کشور در سه هزار واحد آموزشی برای ۲۲۵ هزار دانش‌آموز خبر داد اما در ادامه نیز به کمبودها تأکید کرد و اینکه این کمبودها آموزش‌وپرورش را ملزم به تأمین ساختمان حتی با برپایی کانکس در حیاط مدارس و یا اجاره ساختمان به‌عنوان مدرسه ساخته است.

این در حالی است که مدیریت جدید نوسازی مدارس استان نیز شعار کاری خود را تحویل یک مدرسه هر سه هفته یک‌بار قرار داده است و معتقد است این شعار همچنان پابرجاست و برای تحقق آن تلاش می‌شود.

از سویی خیرین مدرسه‌ساز استان نیز که به تعبیر رئیس مجمع آن گوی سبقت را از استان‌های دیگر ربوده‌اند هفته‌ای نیست که کلنگی بر زمین نزنند و رسانه‌ها را برای پوشش اخبار خود دور خود جمع نکنند.

اما مشکل کجاست که این‌همه ساخت‌وساز پاسخگو نیست و اردبیل روزبه‌روز بیش از گذشته از کمبود مدرسه رنج می‌برد تا جایی که حتی مسئولان استان به این کمبودها اذعان دارند و بارها در جلسات مختلف نیازها را طرح کرده‌اند؟

کمبود مدرسه در شهرهای پرجمعیت

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل در خصوص کمبود مدرسه در سطح استان بابیان اینکه ۱۹ ناحیه آموزشی دایر است، به خبرنگار مهر گفت: ما در نواحی یک و دو اردبیل، مشکین‌شهر و خلخال و پارس‌آباد با کمبود مواجه‌ایم.

درواقع شهرستان‌هایی که صابر سپهری به آن اشاره دارد، شهرستان‌های پرجمعیت استان است و به نظر می‌رسد در هیچ‌یک مدارس به حدی نیست که نیازها را تأمین کند.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید دو هزار دانش‌آموز به تعداد قبلی اضافه‌شده و نیازها تشدید شده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان چشم امید خود را به همت خیرین و نوسازی مدارس دوخته است و برای تأمین نیاز دانش آموزان تأکید دارد که آموزش‌وپرورش همه تلاش خود را به کار بسته است؛ بطوریکه ۱۱ مدرسه فقط با یک دانش‌آموز و ۹۸ مدرسه فقط با سه دانش‌آموز سرپا است و علاوه بر این تمهیدات دیگر اندیشیده شده تا هیچ دانش‌آموزی مشکل نبود مدرسه را لمس نکند.

تحویل مدارسی که هنوز روی دانش‌آموز ندیده است

این کمبودها به قوت باقی است. سپهری در نشست خبری خود در آستانه بازگشایی مدارس به اهالی رسانه اعلام کرد که بر اساس وعده نوسازی مدارس در مهرماه امسال حداقل هشت مدرسه تحویل خواهد شد تا دانش آموزان در آن‌ها مستقر شوند.

بعد از سکوت رسانه‌ای از افتتاح این مدارس آن‌هم در وضعیتی که حتی کلنگ زنی یک مدرسه سه کلاسه در یک روستای دورافتاده بارها و با تأکید ویژه اطلاع‌رسانی و تبلیغ می‌شود، پیگیری خبرنگار مهر در خصوص سرنوشت این هشت مدرسه از مسئولان آموزشی استان نشان داد که مدرسه‌ای تحویل نشده است.

بااین‌وجود مدیرکل نوسازی مدارس استان در گفتگو با خبرنگار مهر و سرنوشت این مدارس اظهارات قابل‌توجهی مطرح کرد و ازجمله اینکه نه‌تنها هشت مدرسه بلکه ما ۲۰ مدرسه تحویل دادیم؛ منتها به دنبال تبلیغ و برنامه افتتاح نیستیم و این مدارس الآن در حال استفاده است.

مدارسی داریم که برنامه افتتاح آن راداریم اما بنا به نیاز دانش آموزان در حال تحصیل هستند. امید قیامی با اذعان به کمبود مدرسه در اردبیل اضافه کرد: این ۲۰ مدرسه ساخت از طریق نوسازی، بنیاد برکت، خیرین و تخریب و نوسازی است و ما روی شعار خود مبنی برساخت یک مدرسه هر سه هفته یک‌بار هستیم.

وی در پاسخ به اینکه چطور این مدارس تحویل‌شده درحالی‌که آموزش‌وپرورشی‌ها معتقدند تحویل نشده است، ادامه داد: ببینید برخی پروژه‌ها ممکن است دی‌ماه به اتمام برسد و این ۲۰ مورد در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ تحویل خواهد شد؛ ما از پیمانکار خواستیم به‌محض اتمام تحویل دهد و در برخی از این مدارس دانش آموزان مستقرشده‌اند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تأکید کرد: حتی مدارسی داریم که برنامه افتتاح آن راداریم اما بنا به نیاز دانش آموزان در حال تحصیل هستند؛ ممکن است برخی از این مدارس در انشعاب گاز یا آب تکمیل‌نشده باشند که این مشکلات دیگر به دستگاه‌های اجرایی دیگر بازمی‌گردد و ما همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا نیازها رفع شود.

خیرین: اعلام کنند می‌سازیم

در سال‌های اخیر نه‌تنها نوسازی مدارس بلکه خیرین پیشتازتر از دستگاه‌های دولتی در استان اردبیل در امر مدرسه‌سازی ورود داشته‌اند بطوریکه خیر اردبیلی حسنعلی علیپور به تعداد یاران امام حسین (ع) در کربلا ۷۲ مدرسه ساخت و نام خود را در صفحه تاریخ ماندگار کرد.

نهضت علیپور ادامه دارد و خیرین استان اردبیل به حدی مدرسه ساخته و تحویل داده‌اند که ادارات مختلف بارها خواستار ورود این خیرین در امر ساخت کتابخانه، خوابگاه دانشجویی و حتی دانشگاه شده‌اند.

تمامی تلاش خیرین در وضعیتی می‌توانست به شکل بهینه‌تری پیاده شود که جانمایی مطلوبی از این مدارس اتفاق می‌افتاد. هنوز که هنوز است در شهرهایی که با کمبود مدرسه مواجه نیستند مدرسه خیر ساز داریم و حتی مدارسی مجاور هم ساخته‌شده است؛ درحالی‌که در مناطق دیگر به‌مراتب نیاز بیشتری احساس می‌شده است.

هرچند رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان بارها اعلام کرده است که بر اساس نیاز اعلامی نهادهای متولی مکان ساخت مدرسه انتخاب می‌شود، اما به نظر می‌رسد کارنامه خروجی فعالیت خیرین چندان مطابق این دیدگاه نیست و باید بیش از این‌ها به جانمایی مدارس متناسب با نیازها توجه شود.

شهرک‌های جدید، دغدغه جدید

ازجمله اینکه مدیرکل آموزش‌وپرورش استان به‌ضرورت ساخت مدرسه در شهرک‌های جدید التاسیس نیز اشاره دارد و در این خصوص متذکر شد: به‌عنوان‌مثال شهرک کارشناسان به‌اندازه شهر مشکین‌شهر دانش‌آموز دارد اما یک مدرسه ندارد و ما ناچار شدیم فضاهایی را به‌عنوان مدرسه اجاره کنیم.

در پاسخ به این نیاز که بالاخره تکلیف شهرک‌های جدید به‌ویژه شهرک‌های مهر چه خواهد بود و نوسازی مدارس چه تدبیری اندیشیده است، مدیرکل این مجموعه تصریح کرد: ما پروژه‌های نیمه فعال و تعطیل را فعال کردیم و به‌عنوان‌مثال در شام اسبی ساخت مدرسه دنبال می‌شود.

به دلیل کمبود مدرسه ۳۸ هزار دانش‌آموز اردبیلی در نوبت بعدازظهر به مدرسه می‌روند. پروژه مسکن مهر که سال‌ها است به طول انجامیده این روزها با اتمام نسبی ساختمان‌ها دغدغه‌ها را معطوف به کمبود فضاهای درمانی، آموزشی و تفریحی ساخته است. بطوریکه دانش آموزان ساکن در شهرک‌های مهر به دلیل نبود مدرسه مجبور به طی مسافت‌های طولانی برای حضور در کلاس درس می‌شوند؛ موضوعی که مشابه آن را ما در تجربه طی مسافت‌های طولانی دانش آموزان روستایی در ذهن داریم و این بار این اتفاق شامل حال دانش آموزان شهرنشین نیز شده است.

کمبودهایی که کلنگ زنی پاسخگو نیست

شاید بهترین خروجی از تمامی تلاش‌های صورت گرفته در امر مدرسه‌سازی وضعیت فعلی جانمایی دانش آموزان باشد. هرچند مدیرکل نوسازی مدارس استان افزایش جمعیت را یکی از اصلی‌ترین دلایل تشدید نیازها در سال‌های اخیر می‌داند، اما درعین‌حال نباید از ظرفیت‌هایی که جانمایی صحیح و تحویل به‌موقع مدارس می‌توانست به همراه داشته باشد غفلت کرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در اظهارات اخیر خود گفته است به دلیل کمبود مدرسه ۳۸ هزار دانش‌آموز اردبیلی در نوبت بعدازظهر به مدرسه می‌روند.

این آمار با آمار نوبت بعدازظهر سال‌های تحصیلی ماقبل تفاوت چندانی ندارد و این سؤال را ایجاد می‌کند که این هم کلنگ بر زمین زده‌شده تا چه حد مؤثر عمل کرده است؟

از سویی آموزش‌وپرورش در برخی مناطق و مدارس با تغییر سیستم آموزشی و اجرای ۶-۳-۳ مجبور به ایجاد کلاس ششم آن‌هم در وضعیتی که مدارس پنج کلاسه بوده‌اند شده است؛ بطوریکه مدارسی مجبور به استفاده از کانکس در محوطه خود برای جبران این مافات شده‌اند.

درعین‌حال مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تأکید دارد که در برخی مناطق ساختمان به‌عنوان مدرسه اجاره‌شده است و تمامی این دغدغه‌ها در حالی است که در سال تحصیلی جدید رقم رشد دانش آموزان به حدی نیست که این‌همه فشار کاری برای تأمین نیازها را به دنبال داشته باشد.

از سال گذشته برای تأمین نیازها نهادهای دیگری نیز ورود داشته‌اند ازجمله اینکه بنیاد برکت چهار پروژه را در دستور کار دارد؛ مسئولان آموزشی انتظار دارند درحالی‌که نیازها را احصا کرده و بارها اعلام کرده‌اند امر مدرسه‌سازی نظم بیشتری به خود گرفته و پروژه‌ها بنا به‌ضرورت شتاب بیشتری به خود گیرد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار