سرپرست معاونت اقتصادی استانداری همدان گفت: سهل‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌ها سبب شد تا فرش دستباف مقداری به فراموشی سپرده شود.
کد خبر: ۱۰۷۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 08 October 2015

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری همدان گفت: سهل‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌ها سبب شد تا فرش دستباف مقداری به فراموشی سپرده شود.

به گزارش فارس، احمد فضلعلی  در حاشیه افتتاح دهمین نمایشگاه فرش همدان با بیان اینکه فرش دستباف ایران از دیرباز جایگاه ارزشمندی در بازار جهان داشته، اظهار کرد: فرش نماد هنر، فرهنگ، تمدن، تاریخ، خلاقیت، عشق و همه ارزش‌های مهم در کشور است و نمی‌توان آن را کنار گذاشت.

وی با بیان اینکه بافنده با توجه به آنچه به آن اعتقاد دارد، فرش را پدید می‌آورد، افزود: به جز اعمال تحریم‌های بین‌المللی برخی از سهل‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌ها از سوی دست‌اندرکاران سبب شد تافرش دستباف فرش مقداری به فراموشی سپرده شود.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه این اتفاقات باعث شد تولیدکنندگان در سطح دنیا به بازار ما ورود پیدا کنند و سهمی را برای خود اختصاص دهند، تصریح کرد: برخی از کشورها با کپی‎برداری از فرش ایرانی بازار جهانی را به دست گرفتند.

وی با بیان اینکه پیش از تحریم‌ها فرش ایران در بازار جهانی با مشکل مواجه شده بود، ادامه داد: امیدواریم با انجام توافق و رفع تحریم‌ها بتوانیم با برقراری یک تعامل سازنده با دنیا فرش ایرانی را به جایگاه برجسته خود برسانیم.

فضلعلی با بیان اینکه فرش ایران از گذشته تنها به عنوان یک کالای صادراتی صرف مطرح نبوده، خاطرنشان کرد: در برهه‌ای از زمان کشورهایی چون چین و هند بازار فرش ایران در جهان را تصاحب کردند.

وی با بیان اینکه فرش ایران این جایگاه را برای سایر کشورهای در بازار جهانی به وجود آورد، گفت: کارگروه ویژه فرش در استان همدان تشکیل شده تا بتوانیم در طراحی، تولید و فروش فرش استان راهکاری تازه بیابیم و رونق را به این بازار بازگردانیم.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری همدان با اشاره به اینکه صادرات فرش همدان هنوز چشمگیر نشده، اظهار کرد: متأسفانه عمده فرشی که در استان تولید می‌شود به نام استان‌های دیگر مانند قم، خراسان رضوی، اصفهان؛ آذربایجان شرقی و تهران که تجار آن با بافندگان قرارداد منعقد کردند؛ به سایر کشورها صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه البته این فرآیند برای کشور ارزآوری دارد، افزود: ثبت جهانی فرش باعث برندسازی و آشنایی بیشتر مردم جهان با فرش خواهد شد.

فضلعلی با بیان اینکه هنوز برای بیمه قالیبافان تصمیمی گرفته نشده اما در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: این بیمه به دلیل بار مالی و بروز برخی از مشکلات متوقف شده اما درصدد راه‌اندازی مجدد آن هستیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار