عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ایلام:
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ایلام با بیان اینکه ۲.۵ تا ۳ درصد افراد جامعه کم توان ذهنی هستند، گفت: این افراد نیازمند آموزش ویژه و خاص هستند و در رفتار سازشی نسبت به همسالان خود نیز عملکرد ضعیف‌تر و پایین‌تری دارند.
کد خبر: ۱۰۷۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵ 25 October 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ دکترنصرت جعفری اظهار کرد: افرادی که طبق آزمون هوشی «وکسلر» و «بینه» بهره هوشی ۷۰ و کمتر از ۷۰ داشته باشند، افراد کم‌توان ذهنی نامیده می‌شوند و افرادی که میانگین بهره هوشی ۷۱ تا ۸۵ را کسب کنند، دیر آموز هستند و این افراد دیر یاد می‌گیرند و زود فراموش می‌کنند اما از لحاظ ظاهری هیچ مشکلی ندارند.

عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور ایلام با بیان اینکه معمولااکثر افراد جامعه نمره هوشی ۸۵ تا ۱۱۵ را کسب می‌کنند، گفت: ۶۸ درصد افراد جامعه در این گروه قرار دارند و افرادی که نمره هوشی ۱۱۵ و بالاتر را کسب می‌کنند، باهوش و افرادی که نمره ۱۳۰ و بالاتر را کسب می‌کنند، تیز هوش هستند.

وی با تاکید بر اینکه ۲.۵ تا ۳ درصد افراد جامعه کم توان ذهنی هستند، افزود: افرادی که کم توان ذهنی هستند نیاز به آموزش ویژه و خاص دارند، همچنین این افراد در رفتار سازشی نسبت به همسالان خود نیز عملکرد ضعیف‌تر و پایین‌تری دارند؛ برای مثال ممکن است این افراد در دوست‌یابی، شمارش پول، قدرت نه گفتن و مهارت‌های اجتماعی دیگر نیز مشکل داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور در خصوص علت رخ دادن این اتفاق، عوامل ژنتیک، اتفاقات دوران بارداری، حین تولد و پس از تولد را مطرح کرد و گفت: افراد قبل از بارداری، خصوصا مادران باید بسیاری از مسائل را بررسی کنند. در دوران بارداری قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس و وارد شدن ضربه به شکم از دلایل ایجاد این مشکل است. همچنین در حین تولد نیز نرسیدن اکسیژن باعث ایجاد این مشکل می‌شود.

جعفری تصریح کرد: عوامل پس از تولد، همانند تومور، مننژیت، یرقان، تشنج، سوء تغذیه، عوامل محیطی، ضربه‌ها، مسمومیت خصوصا با سرب و آلودگی شدید هوا هستند که در ایجاد این مشکل تاثیر فراوانی دارند.

وی در خصوص طبقه بندی این افراد گفت: این طبقه بندی شامل خالص و ناخالص است، در دسته‌بندی افراد خالص فقط مشکل ذهنی وجود دارد اما در دسته افراد ناخالص ممکن است مشکلات دیگری همانند کم‌شنوایی وجود داشته باشد.
جعفری در خصوص تعریف هوش از زبان پیاژه و وکسلر گفت: «پیاژه»، افرادی را که دارای که دارای سازگاری بالایی با محیط هستند را افراد باهوش می‌داند و «وکسلر» هم موضوع تفکر عاقلانه و سازگاری با محیط را مطرح می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور تصریح کرد: افراد کم توان ذهنی در چهار طبقه خفیف با بهره هوشی ۵۰ تا ۷۰، متوسط ۳۵ تا ۴۹، شدید۲۵ تا ۳۴ و عمیق، کم‌تر از ۲۵ قرار می‌گیرند.

جعفری با بیان اینکه سندروم داون را یک اختلال کروموزوم در جفت ۲۱ دانست و گفت: دلیل اصلی این اختلال بالا بودن سن مادر است.

وی در خصوص «فنیل کتونوری» نیز گفت: فنیل کتونوری به دلیل فقدان آنزیمی به نام فنیل آلانین است و از ویژگی‌ها و نشانه‌های این اختلال می‌توان به بوی بد بدن و ادرار اشاره کرد و این کودکان پوست بوری دارند و نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند و اگر این اختلال در دو هفته اول تولد نوزاد تشخیص داده نشود و نوزاد با شیر مادر تغذیه کند، مغز آسیب جدی می‌بیند.

جعفری در خصوص اقدامات توان بخشی و مشاوره با والدین و توان بخشی حرفه‌ای برای کودکان گفت: حضور روانشناسان در بین این افراد و خانواده آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. بعضی از والدین این افراد دچار افسردگی می‌شوند و می‌توان کارهای بسیاری به این افراد می‌توان آموزش داد که در آینده بتوانند منبع درآمدی داشته باشند. برخی از این کارها می‌تواند تولید جعبه، حوله و بسته بندی باشد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار