در کنار نقدی که به نمایندگان استان ایلام در حوزه خروج ریل نمایندگی و تلاش برای مداخله در حوزه ای که به آنان مرتبط نیست ،اما برخی اقدامات آنان برای کمک به رفع مشکلات مردم قابل ستایش
کد خبر: ۱۰۸۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲ 10 December 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی :: تقریبا نزدیک به دوسال از عمر مجلس یازدهم سپری شده است ،مجلسی که کارنامه درخشانی منطبق با اهداف ،برنامه ها و شعارها برای ترمیم کارکرد اسلاف خود بر جایی نگذاشتند

بدیهی است اگر وکیل مردم درچارچوب توان و پتانسیلی که قانون برای تحقق خواسته ها و مطالبات موکلانش تعیین کرده ،رفتار نماید بخش قابل توجهی از مشکلات مردم در همین دستگاه قابل رفع شدن است .

اما واکاوی کارکرد ورفتار وکلای مجلس یازدهم بیانگر این واقعیت تلخ است که اغلب آنان از مسیر وظایف خود خارج شده و بدلیل قرار گرفتن در ریل انحراف ،درب را بر همان پاشنه سابق به گردش درآورده اند.

بررسی خروجی عملکرد برخی از وکلای ملت در قریب به دو سال حضور آنان در خانه ملت ،نشان می دهد که خروج از وظایف نمایندگی و تمرکز بر اقدامات خارج از حیطه همچون مداخله مستقیم در عزل و نصب ها ،تلاش برای گماردن نزدیکان خود در مصادر مدیریتی ،استخدام بی ضابطه اعوان و نزدیکان و مع الاسف مداخله در طرح های اقتصادی، در منظر افکار عمومی از آنان چهره ای غیر از وکالت ترسیم کرده است .

تجربه نشان می دهد که اصلی ترین دلیل خارج شدن نمایندگان استان های با بافت قومی و قبیله ای،  برآمده از انتظارات خارج از وظایف نمایندگی از سوی موکلین و وعده های خارج از ضابطه دوران تبلیغات و نگاه آنان به انتخابات دوره بعد است .

موضوع مهمی که بدلیل شکل گیری جابجایی نقش ها از نظارت و قانونگذاری به اجرا و عدم تحقق خواسته ها و مطالباتی که براساس همین نگاه از سوی مردم حوزه انتخابیه شکل گرفته ،از نمایندگان استانی همچون ایلام ،وکلایی یک دوره ای ساخته است

هر چند نمی توان بر این گزاره چشم بست که استیلای چنین نگاه مخربی بر نمایندگی در عامه مردم به شکلی در فرهنگ سیاسی و اجتماعی آنان ریشه دوانده است که با وجود دگرگونی عمیق در حوزه های فرهنگی ،سیاسی و افزایش بینش سیاسی مردم، اما همچنان در استانی همچو ایلام نمی‌توان در کوتاه مدت شاهد تغییر این نگاه در مردم باشیم .

شوربختانه تر اینکه این نوع نگاه مخرب که می توان از آن به عنوان آفت توسعه یاد کرد ،خاص طبقه کم سواد و عام نبوده و در عنق نگاه قشر فرهیخته و تحصیلکرده نیز ریشه دوانده تاجایی که باعث شده این قشر بعنوان پیشرفت تغییر ،خطاهایی جبران ناپذیری از قبیل ذبح شایستگان را به جامعه تحمیل نمایند.

از این‌رو نمی‌توان تمام کاسه و کوزه ها را بر سر نمایندگانی شکست که خود محصول چنین نگاهی هستند ،اما رسانه ها بعنوان رکن چهارم دموکراسی و ابزار تغییر مثبت در نگاه ،اندیشه، فرهنگ و بینش ها می توانند ،در تغییر این نگاه اثرگذاری مثبتی را برجای بگذارند.

هر چند در این مقال بنایی بر نقد و بررسی کارنامه سه نماینده استان ایلام در محلس شورای اسلامی نداریم، اما آنچه که روشن است رفتار و کارکرد مثبت برخی از این نمایندگان امید برای تغییر نگاه عمومی به مقوله نمایندگی را پر رنگ کرده است .

در کنار نقدی که به نمایندگان استان ایلام در حوزه خروج ریل نمایندگی و تلاش برای مداخله در حوزه ای که به آنان مرتبط نیست ،اما برخی اقدامات آنان برای کمک به رفع مشکلات مردم قابل ستایش است .

همانگونه که رسانه ها در بعد نظارتی اشتراک وظایفی با وکلای ملت دارند از سویی نیز آنان بعنوان نماینده افکار عمومی به ایفای نقش می پردازند .

به همان اندازه که رسانه ها بر اساس انتظارات جامعه، کارکردهای نادرست و مضر را به بوته نقد می کشانند، به همان اندازه نیز باید در چارچوب انصاف ،کارکردهای نمایندگان در راستای ترویج معروف را به رشته تحریر و انتشار درآورند.

آری به شیوه ها نقد داریم و چوب خط  خطاهای برخی از نمایندگان واقعا پر شده است ،اما به این معنا نیست که همه آنها در یک مسیر حرکت کرده یا فاقد خروجی مثبتی باشند .

علی اکبر بسطامی 


شاید مداخله در انتصابات استان وجه غالب عملکرد منفی علی اکبر بسطامی باشد ،اما این نماینده تلاش فراوانی در خصوص پیگیری پرونده های کلان استان معمول داشته و پاسخگوی مردم حوزه انتخابیه هستند .

همین دو روز پیش این نماینده مجلس در تماس با نگارنده ،مطالبات مردم شهرستان چرداول در حوزه کشاورزی را خواستار و به طور جد تحقق این مطالبات را پیگیری می نماید.

این نماینده حوزه شمالی در خصوص افرایش اعتبارات استان ،جابجایی پرونده مالیاتی شرکت های بزرگ نفتی درخشش خوبی را به نمایش گذاشت.

علی‌اکبر بسطامی نماینده ای مردمیست و واقعا برخلاف اسلاف خود به مردم از دریچه احترام و تکریم می نگرد ،بسطامی در مرکز رافع مشکلات مردم استان است و حقا که مشکلات مراجعه کنندگان را در دستگاههای اجرایی پیگیری می کند

این نماینده تلاش فروانی را برای بهره مندی کارکنان استان از مزایای حق منطقه جنگی معمول نمود ،بسطامی جایگاه خوبی در بین همکارانش داراست شاید به این دلیل است که بعنوان نماینده دستگاه تقنینی در حوزه ایثار و شهادت نقش آفرینی می کند.

حضور در بین مردم حوزه انتخابیه و پیگیری مشکلات روستاها و همچنین پاسخگو بودم وی ،از این نماینده چهره ای مردمی ساخته است که یقینا در بین مردمی که نگاهشان به نمایندگی متفاوت از تراز ملی است ،نقطه قوتتی برای این نماینده محسوب می شود

 

بهزاد علیزاده 

بهزاد علیزاده نماینده‌ی حوزه جنوب ،در معرض شدیدترین نقدهای خبرنگاران این رسانه قرار داشته است .علیزاده نیز تا دلتان بخواهد در عزل و نصب ها دخالت داشته و حتی در جایی به معاون اداره یک شهرستان هم رحم نکرده است.

اما در کنار این نقد وارده و نقدهای دیگری که به ایشان وارد است ،باید گفت علیزاده زبان تیزی در پیگیری مطالبات مردم حوزه انتخابیه اش داراست.

نماینده حوزه جنوب بدلیل حضور ود کمیسیون کشاورزی، فرصت طلایی را در بالفعل سازی پتانسیل مهم استان یعنی کشاورزی و آبخیزداری را در اختیار دارد ،حضور امروز اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و جمعی از معاونین وزارت جهاد کشاورزی در استان و تصویب‌ چند طرح مهم زیربنایی حوزه کشاورزی را باید نتیجه رایزنی های این نماینده قلمداد کرد

این نماینده بدلیل سابقه اجرایی که در کارنامه خود داراست، شناخت قابل قبولی از وظایف نمایندگی و سیستم اجرایی و قوانین دارد و همین موضوع باعث شده تا پیگیری ها برای ایشان سهل و راحت باشد 

به علیزاده نقدهای زیادی وارد است ،اما ایشان از هر تلاشی یرای پیگیری مطالبات مردم حوزه اش فروگذار نبوده، شاید نقطه ضعف عمده علیزاده یعنی تلاش برای انتصاب نزدیکان در مصادر مدیریتی نیز از همین تلاش و تعصب نشات گرفته است .

تلاش برای فعالسازی مرز چیلات ،سامانه گرمسیری و خط ریلی دهلران مهران و جاده دهلران اندیمشک و همچنین کمک به فعال سازی طرح های نفت و گاز شهرستان مجموعه اقداماتی است کخ نباید بر آنها چشم بست.

 

سارا فلاحی 

اما سارا فلاحی که این روزها درکنار  نمایندگی مردم استان ایلام ،نمایندگی دو طیف مهم جامعه یعنی نیمی از جمعیت کشور و اساتید دانشگاه را نیز به یدک می کشد!

از حق و انصاف که نگذریم ،باید بگوییم که فلاحی تاکنون از آزمون نمایندگی های یاد شده سر بلند بیرون آمده است

هم وظایف نمایندگی را بی کم و کاست جامه عمل پوشانیده ،هم بعنوان اولین خانم نماینده با جسارت ،تیزهوشی و بهره بالایی که از سخنوری دارد بخوبی از عهده نمایندگی نیمی از زنان جامعه برآمده بگونه ایکه بخش قابل توجه زنان ایران وی را نماینده خود قلمداد می کنند

در حوزه نمایندگی دانش آموختگان و اساتید نیز این نماینده با حضور در کمیسیون حساس امنیت ملی و سیاست خارجی به درستی دانش سیاسی خود را درمیدان عمل عینیت بخشیده است .

سارا فلاحی با ریشه یابی مشکلات و نیازهای امروز جامعه ،از تریبون مجلس برای تبیین این نیازها بهره گیری مطلوبی به عمل آورده است بنحوی که اغلب مخاطبین از هرجای این سرزمین ،احساس می کنند که این نماینده حرف دل آنان را زده است .

 فلاحی نماینده ای با هوش سیاسی سرشار ،حقیقتا یک سرو گردن بالاتر از دیگر همکارانش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داراست ،چرا که تحلیل ها ومواضع فلاحی در بعد داخلی و خارجی بر مبنای واقعیت و تحلیلی واقع گرایانه از بطن رویدادهاست ،این درحالیست در تحلیل دیگر همکاران این نماینده از رویدادهای داخلی و خارجی ،ناپختگی، هیجان و تعصب موج می زند

در حوزه وظایف نمایندگی نیز باید گفت که فلاحی تاکنون از دایره وظایف نمایندگی پای خود را بیرون نگذاشته است، شاید در موضوع انتصابات فلاحی مشورت لازم را به تصمیم گیران ارائه داده است اما حقیقتا کسی منکر مداخله این نماینده در عزل و نصب ها نیست.

فلاحی هم همچون دیگر همکارانش بری از خطا نیست ،اما خروجی مواضع و رویکردهای این نماینده نشان داده است که وی به تراز نمایندگی نزدیک است و نگاهی متفاوت از دیگران به مقوله نمایندگی دارد.

شاید این نگاه فلاحی به وظایف نمایندگی در بین موکلین حوزه انتخابیه جایی نداشته و آسیب هایی را متوجه آینده ایشان نماید، اما چنانچه مردم حوزه انتخابیه به درستی در جریان وظایف نمایندگی قرار گیرند به طور قطع نمره بالا را به این نماینده پر آوازه استان خواهند داد.

شاید تعصبات رایج و حسادت مانع از پذیرش این مطلب در برخی افراد شود ،اما خوب است هم استانی های عزیزمان بدانند که سارا فلاحی برای دیگر استان های کشور شناخته شده تر از استان خودش باشد.

مردم حوزه زاگرس به این نماینده افتخار داشته و سربلندانه از وی یاد می کنند اما متاسفانه تعصب بی‌جای قومی و قبیله ای و حسادت ها مانع از دیده شدن این نقطه قوت ما ایلامی ها شده است!

سارا هم به وظایف نمایندگی اش در چارچوب قانون می نگرد و هم اینکه خاموش و بیصدا پیگیر مطالبات مردم استان ایلام است .ایوان ،چرداول ،سیروان ،ملکشاهی و چوار و ....هم برایش معنا ندارد.

سارا بیشترین نقش را در انتقال  پرونده مالیاتی شرکت های نفتی ،خط ریلی ایلام و سامانه گرمسیری داشت ،فلاحی یقه رئیس مجلس را برای تحقق وعده اش به مردم استان چسبید و تا تحقق آن دست بردار نبود!

فلاحی عامل انتقال بزرگترین مرکز  هسته ای درمان بیماران دیابتی به استان ایلام بود !

این نماینده بیش‌از  ده ست دندانپزشکی را به استان ایلام تخصیص داد و سهم ویژه ای در افزایش اعتبارات استان را داراست، اما هیچکس هم برایش نه هورا کشید و نه روز پر کار سارا در پایتخت ترسیم کرد !

اشراف فلاحی به حوزه سیاسی و امنیت ملی که ریشه در تخصص وی دارد از این نماینده چهره ای متخصص در حوزه دیپلماسی ساخته است ،شناخت عمیق به چالش های دیپلماسی، فلاحی را در زمره کارشناسان ارشد این حوزه قرار داده بگونه ای که نظرات او برای دستگاه دیپلماسی کشور ارجحیت خاصی داده است.

درخواست وزیر خارجه از فلاحی برای سفر به بالکان و دیدار با مسولین صربستان را باید تبلور اعتماد دستگاه دیپلماسی به این نماینده قلمداد کرد . حضور فلاحی در کنار امیر عبداللهیان در سفر اخیر و شرکت در جلسات مهم سیاسی و اقتصادی را باید نقطه قوت فلاحی در این حوزه نام برد.

 

فلاحی در سفر چند روزه اش به صربستان هم وظایف عام نمایندگی را به درستی عینیت بخشید و هم وکالت مردم استانش را از یاد نبرد،از این منظر بود که در جلسه با وزرای کشاورزی و خارجه این کشور لز داشته ای ایلام و معرفی آن غفلت نکرد.

 

سارا فلاحی در این سفر به درستی از نقطه قوت زنانگی خود در مواجهه با دولت صربستان با نیمی از وزرای زن این کشور بهره گیری کرد تا جایی که با دعوت از وزاری این کشور به ایلام و تلاش برای جذب سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در حوزه کشاورزی ،دیپلماسی اقتصادیش را با رخ کشید .

 

یادمان باشد گه فلاحی تحلیل گر واقع گرایی است که با تحلیل واقع گرایانه و بدون دخالت دادن تعصب دیدگاه سیاسی اش ،بخوبی نقاط ضعف دیپلماسی را تشخیص و از این منظر راه‌هایی را برای برون رفت بن بست دیپلماسی کشور جستجو می کند.

در حوزه داخلی نیز خوب است بدانیم مشکل عمده مسولین کشور ،عدم شناخت منطقی و واقعی از رویدادهای داخلی است ،اما کسانیکه فلاحی و دیدگاه‌های وی را می شناستد قطعا تایید خواهند کرد که دیدگاه سیاسی وی هرگز مانع از بیان واقعیت های میدان لز سوی وی نشده است ،سارا انقلابی است اما تندوری در تمامی حوزه ها را آفت توسعه کشور می داند !

دلیل به درازا کشیدن تبیین کارکرد سارا فلاحی روشن است ! چون هم تفاوتش بیشتر بوده ،هم خط و مشی اش به واقعیت نمایندگی نزدیک بوده و هم اینکه فلاحی به معنای واقعی نماینده مردم ایران است ! پس به درازا کشیدن بحث ریشه در این تفاوت ها دارد!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
تبلیعات شروع شده
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
سارا فلاحی افتخار ایلام است ما به وجود این بانوی فرهیخته افتخار میکنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار