کد خبر: ۱۰۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 10 October 2015
با احداث و اتصال خط آهن سراسری ایران به جمهوری آذربایجان، شهرستان مرزی آستارا شاهراه اتصال ایران به اروپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، اکنون رایزنی‌های نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث و تکمیل کریدور شمال‌ ـ‌ جنوب در شهرستان مرزی بندر آستارا در حال انجام است.

روسای کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور در نشست امروز احداث خط آهن 10 کیلومتری را که 8 کیلومتر آن در خاک جمهوری آذربایجان و دو کیلومتر در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران بررسی می‌کنند.

با نهایی شدن این مذاکرات و در صورت تصویب اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان، شهرستان مرزی بندر آستارا به عنوان یک شاهراه کلیدی اتصال به اروپا تبدیل می‌شود.

در صورت تصویب پروژه احداث خطوط راه آهن قزوین‌ ـ رشت‌ ـ آستارا، جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن شهرستان مرزی بندر آستارا به عنوان راه ورودی اروپا، روسیه، مناطق آسیای مرکزی و قفقاز به خلیج فارس و هند به شمار می‌رود.

آستارا محور توسعه حمل و نقل منطقه‌ای

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: با نهایی شدن این مذاکرات و احداث و اتصال خط آهن ایران به جمهوری آذربایجان شاهد توسعه حمل و نقل منطقه‌ای خواهیم بود.

صفر نعیمی‌رز با بیان اینکه شهرستان مرزی بندر آستارا از موقعیت راهبردی و فوق‌العاده‌ای در حوزه تجاری برخوردار است، افزود: در صورت اتصال خط آهن ایران به جمهوری آذربایجان در مرز آستارا می‌توان گفت که آستارا دروازه ورود ایران به اروپا می‌شود.

به گفته وی با تکمیل راه‌آهن قزوین‌ ـ رشت‌ ـ آستارا و اتصال آن به راه‌آهن جمهوری آذربایجان امکان دسترسی کشورهای منطقه قفقاز، روسیه و اروپا از طریق استان گیلان به خلیج فارس فراهم می‌شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی اتصال راه‌آهن سراسری بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را موجب فضای جدیدی در توسعه روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر دانست.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز به خبرنگار فارس اظهار کرد: راه‌آهن شمال ‌ـ‌ جنوب شامل 376 کیلومتر در خاک ایران و 8 کیلومتر در خاک آذربایجان است.

محسن‌ پورسیدآقایی، تصریح کرد: 200 کیلومتر از 376 کیلومتر واقع در خاک کشورمان در مسیر قزوین‌ ـ‌ رشت در حال احداث است و اکنون 70درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش فارس، با اتصال خط آهن سراسری ایران به جمهوری آذربایجان، پیش‌بینی می‌شود که سالانه با حمل و نقل 2 میلیون تن کالا برای جمهوری آذربایجان و روسیه درآمدی بالغ بر 60 میلیون دلار از این حمل و نقل نصیب دو کشور مذکور شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار