انتشار گزارش مرکز پژوهش های مجلس؛
براساس ارزیابی زمستان ۱۳۹۳ مؤلفه مشکل دریافت تسهیلات از بانکها در استانهای کرمانشاه،خوزستان و البرز نامساعدترین و در استانهای گیلان، کرمان و مازندران به نسبت مساعدترین شرایط را دارد
کد خبر: ۱۰۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳ 10 October 2015

گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که در زمستان ۱۳۹۳ نیز مانند فصل های قبل دریافت تسهیلات از بانک ها همچنان به عنوان نامساعدترین مؤلفه محیط کسب و کار ارزیابی شده است.

به گزارش تابناک خوزستان، بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، سه مؤلفه مشکل دریافت تسهیلات از بانکها، ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی و وجود مفاسد اقتصادی در دستگاههای حکومتی نامناسب تر از بقیه مؤلفه ها ارزیابی شده اند.

وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه های حکومتی به عنوان سومین به عنوان سومین مؤلفه نامساعد محیط کسب وکار از نظر تشکل های اقتصادی مطرح شده است، این مولفه در پاییز نیز رتبه ۳ را داشت درحالی که در تابستان ۱۳۹۳ این مؤلفه رتبه ۶ را در میان مؤلفه ها دارا بوده که نشان از نامساعدتر شدن وضعیت نسبی این مؤلفه است.

زیرساخت های تأمین برق، ضعف زیرساخت های حمل ونقل و ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده نسبت به سایر مؤلفه ها در زمستان 1393 مساعدتر ارزیابی شده اند.

در واقع چهار مؤلفه نامساعد که رتبه های ۱، ۲، ۴ و هشت را اشغال کردند به جنبه های وخامت بار تأمین مالی و اعتباری و سطح نقدینگی بنگاه ها مربوط می شود که به ترتیب عبارتند از: مشکل دریافت تسهیلات از بانکها، ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی، بی تعهدی شرکت ها و مؤسسات دولتی به پرداخت به موقع بدهی خود به پیمانکاران و برگشت چک های مشتریان و همکاران.

قفل شدن منابع اعتباری بانک ها، چشم انداز نامطمئن اقتصاد به دلیل تحریم ها و نیز کمبود منابع درآمدی دولت به واسطه سقوط قیمت نفت و تحریمها باعث شده است که بنگاه ها این چهار مورد را به عنوان بدترین مؤلفه های محیط کسب وکار در مقطع کنونی اعلام کنند.

مؤلفه هایی که در پایش زمستان ۱۳۹۳، به نسبت مساعدتر از سایر مؤلفه ها ارزیابی شده اند به ترتیب عبارتند از: ضعف زیرساختهای تأمین برق، ضعف زیرساخت های حمل ونقل، نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده.

وضعیت کسب و کار در استانها

بنا بر این گزارش، تشکل های اقتصادی استانهای البرز، کرمانشاه، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب با میانگین ارزیابی 35/7 ،08/7 ،05/7 و 91/6 مجموعا ارزیابی بدتر و تشکل های اقتصادی استان های اردبیل، گیلان، کرمان و فارس به ترتیب با میانگین ارزیابی 98/4 ،10/5 ،11/5 و 41/5 مجموعاً ارزیابی بهتری نسبت به سایر استانها از وضعیت مؤلفه های محیط کسب وکار در زمستان 1393 ارائه کرده اند.

مقایسه میانگین ارزیابی زمستان سال ۹۳ با زمستان ۹۲ ، گویای بهبود وضعیت ارزیابی استان های کرمان، اردبیل، فارس، مازندران، خراسان جنوبی، هرمزگان، همدان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، آذربایجان غربی و ایلام و نشان دهنده نامساعدتر شدن ارزیابی تشکلهای اقتصادی استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، خراسان رضوی، قم، کرمانشاه، گلستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، بوشهر، اصفهان، تهران، گیلان، کردستان، لرستان، قزوین، البرز، یزد، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی در طی این دوره است.

وهمچنین براساس ارزیابی زمستان ۱۳۹۳ مؤلفه مشکل دریافت تسهیلات از بانکها در استانهای کرمانشاه،خوزستان و البرز نامساعدترین و در استانهای گیلان، کرمان و مازندران به نسبت مساعدترین شرایط را دارد.

در هر استان ترتیب مؤلفه های نامساعد با سایر استانها و میانگین وزنی کلی متفاوت است. درمورد استان مثل البرز و … که نامساعدترین محیط کسب وکار را براساس ارزیابی تشکل های اقتصادی در زمستان ۱۳۹۳ دارد، مهمترین مؤلفه های نامساعد به ترتیب نزولی عبارتند از:مشکل دریافت تسهیلات از بانکها، عرضه کالاهای خارجی قاچاق در بازار داخلی، ضعف بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و نرخ بالای تأمین سرمایه از بازار غیررسمی، تولید کالاهای غیراستاندارد، تقلبی و عرضه نسبتاً بدون محدودیت آن به بازار، برگشت چکهای مشتریان و همکاران، وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه های حکومتی، ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده، نرخ بالای بیمه اجباری نیروی انسانی، زیاد بودن تعطیلات رسمی، ضعف دادسراها در رسیدگی مؤثر به شکایتها و اجبار طرفهای قرارداد به انجام تعهدات می باشد.

وضعیت نامساعد خوزستان در دریافت تسهیلات بانکی

گزارشهای فصلی پایش محیط کسبوکار ایران از تابستان 1393 به طور مستمر با همکاری تشکلهای اقتصادی سراسر کشور توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر میشود. این گزارش ها، ارزیابی تشکلهای اقتصادی ایران از مؤلفه های ملی محیط کسب وکار در ایران را ارائه می کند.

لازم به یاداوری است موضوع عدم همکاری و همراهی بانکهای خوزستان در پرداخت تسهیلات بانکی بویژه تسهیلات اشتغالزایی و همچنین تسهیلات بانکی برای رونق کسب و کار، تا کنون بارها مورد انتقاد و اعتراض استاندار خوزستان قرار گرفته است و وی بر ضرورت بهبود عملکرد بانکها در این خصوص تاکید کرده بود.

وضعیت نامساعد خوزستان در دریافت تسهیلات بانکی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار