متخصص علوم تغذیه گفت: افسردگی که اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی نیز نامیده می‌شود، یک اختلال خلقی شایع، اما جدی است که سبب ایجاد علائم شدیدی می‌شود و بر احساسات، تفکر و انجام فعالیت‌های روزانه مانند خواب، غذا خوردن یا کار کردن تأثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۰۹۴۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲ 27 February 2023

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ دکتر مهسا مؤذٌن گفت: هنوز هیچ علت قطعی برای افسردگی شناسایی نشده است. با این وجود برخی عوامل از جمله ژنتیک، تغذیه، عوامل استرس زای محیطی، اختلالات هورمونی و تغییر در بیولوژی و عملکرد ناقلان عصبی به افسردگی نسبت داده شده است.

دکتر مهسا مؤذٌن دکترای تخصصی علوم تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز درباره تأثیر تعدادی از عوامل تغذیه‌ای بر افسردگی سخن گفت و ادامه داد:

* اهمیت استفاده از غذا‌های دریایی در رژیم غذایی

تحقیقات همه گیری شناسی (اپیدمیولوژیک) ارتباطی را بین مصرف کمتر غذا‌های دریایی و افزایش نرخ افسردگی شناسایی کرده است و تعداد فزاینده‌ای از مطالعات نشان می‌دهد که اسید‌های چرب چند غیراشباع امگا ۳ در بهبود افسردگی مؤثر است.

ویژگی ضد التهابی این اسید‌های چرب و همچنین نقش آن‌ها در حفظ یکپارچگی و سیالیت غشاء به بهبود افسردگی نسبت داده می‌شود. نتایج حاصل از یک مطالعۀ مروری در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان داد که به طور کلی اسید‌های چرب چند غیراشباع امگا ۳ دارای اثراتی مفید بر علائم افسردگی است.

* مصرف منظم ویتامین D را فراموش نکنیم!

برخی یافته‌ها نشان می‌دهد سطوح پایین ویتامین D در خون نیز با افسردگی مرتبط است. به علاوه بهبود سطح روی سرم ممکن است تأثیر درمان‌های غیر مؤثر را افزایش دهد. بهبود سطوح ویتامین‌های B ۱۲ و فولیک اسید نیز در افراد دارای کمبود این دو ویتامین، به ویژه در صورت جهش‌های خاص یا سطح هموسیستئین بالا، ممکن است به بهبود افسردگی کمک کند.

* زردچوبه؛ چاشنی مفید غذا‌های ایرانی

به نظر می‌رسد «کورکومین» به عنوان پلی فنول موجود در زردچوبه به دلیل دارا بودن اثرات ضد التهابی، یک درمان امیدوارکننده برای افسردگی باشد. اما اثربخشی کورکومین معمول به دلیل جذب ضعیف آن کاهش می‌یابد. مکمل‌هایی که کورکومین را با پیپرین (آلکالوئیدی که جزء فعال فلفل است) تأمین می‌کنند، فراهمی زیستی آن را افزایش می‌دهد.

* رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی سالم است که بر مصرف سبزی ها، میوه ها، حبوبات، مغز‌ها و دانه ها، غلات کامل، روغن زیتون و ماهی تأکید دارد؛ در حالی که مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری شده و قند‌ها را محدود می‌کند. پیروی از این الگوی غذایی به طور گسترده در چندین بیماری مورد بررسی قرار گرفته است.

مکانیسمی که از طریق آن رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است بر کاهش خطر ابتلا به افسردگی تأثیر بگذارد، می‌تواند به اجزای چنین رژیمی نسبت داده شود. به علاوه گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده که مصرف آن در رژیم مدیترانه‌ای محدود می‌شود، با افزایش التهاب که به افسردگی نسبت داده شده، مرتبط است.

یک مطالعه مروری در سال ۲۰۱۹ میلادی ارتباط بین دریافت رژیم غذایی مدیترانه‌ای را با افسردگی مورد بررسی قرار داد. نتایج به دست آمده از مطالعات مقطعی، ارتباط معکوس معنی داری را بین پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه‌ای و احتمال افسردگی یافت. با این وجود، نتایج حاصل از مطالعات کوهورت، هیچ ارتباط معنی داری را بین پایبندی به این رژیم غذایی و خطر افسردگی نشان نداد

برچسب ها: غذای مناسب ، افسردگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار