وقتی آسم دارید اگر دچار کووید – ۱۹ یا دیگر عفونت‌های تنفسی شوید، خیلی بیشتر احتمال دارد دچار علائم شدید شوید. پزشکان و دانشمندان می‌گویند کنترل ناکافی و نادرست آسم یکی از ریسک فاکتورهای پنومونی است.
کد خبر: ۱۱۰۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰ 18 April 2023

بیماری‌های تنفسی می‌توانند تأثیر چشمگیری بر سلامت و عملکرد ریه‌ها بگذارند. مثلاً آسم می‌تواند باعث التهاب و آسیب ریه‌ها شده و ظرفیت ریه‌ها را کاهش داده و تنفس را مختل نماید. وقتی آسم دارید اگر دچار کووید – ۱۹ یا دیگر عفونت‌های تنفسی شوید، خیلی بیشتر احتمال دارد دچار علائم شدید شوید. پزشکان و دانشمندان می‌گویند کنترل ناکافی و نادرست آسم یکی از ریسک فاکتورهای پنومونی است.

آسم می‌تواند نفس‌کشیدن را دشوار کند. وقتی نفس می‌کشیم، اکسیژن وارد ریه‌ها شده و از آنجا وارد جریان خونمان می‌شود. سپس خون، اکسیژن را به تمام بدن و سلول‌ها و بافت‌ها می‌رساند.
سطح اکسیژن خون در افراد سالم ۹۶ تا ۹۸ درصد است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ دریافت استفاده از ماسک بر سطح اکسیژن خون افراد اثری نمی‌گذارد، چه سالم باشند و چه آسم داشته باشند.

ممکن است بعضی از مبتلایان به آسم احساس کنند وقتی ماسک می‌زنند نمی‌توانند به‌خوبی نفس بکشند. این افراد باید از حضور در جاهای شلوغ تا جایی که ممکن است خودداری کنند

عفونت‌های تنفسی مانند کووید – ۱۹ اساساً از طریق ترشحات تنفسی از سوی فرد مبتلا منتشر می‌شود، مثلاً هنگام حرف‌زدن، عطسه و سرفه. به‌طورکلی توصیه می‌شود برای کمک به کاهش انتشار کووید – ۱۹ ماسک بزنید. اما اگر آسم دارید، شاید این سؤال برایتان مطرح شود که آیا ماسک‌زدن برای شما خطری ندارد؟ ازآنجایی‌که آسم، التهابی مزمن در ریه‌هاست، ماسک‌زدن ممکن است چالش‌هایی برای بیمار ایجاد کند، اما امتیازاتی نیز دارد.
به‌عنوان کسی که آسم دارد ممکن است احساس خوبی نسبت به ماسک نداشته باشید، خصوصاً اگر ماسک خیلی کیپ باشد یا از موادی ساخته شده باشد که نفس‌کشیدن را سخت کند. انجمن آسم و آلرژی آمریکا می‌گوید برای برخی از افرادی که آسم شدید دارند و مرتباً به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری می‌شوند، ماسک‌زدن می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
اما شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد ماسک‌زدن باعث تشدید علائم آسم می‌شود. ضمناً این انجمن همچنان توصیه می‌کند افرادی که آسم دارند برای کاهش احتمال انتشار عفونت‌های تنفسی از جمله کووید – ۱۹ از ماسک استفاده کنند.
اما ممکن است بعضی از مبتلایان به آسم احساس کنند وقتی ماسک می‌زنند نمی‌توانند به‌خوبی نفس بکشند. این افراد باید از حضور در جاهای شلوغ تا جایی که ممکن است خودداری کنند. بودن در میان جمعیت و مکان‌های عمومی بدون ماسک می‌تواند احتمال انتقال ویروس کووید – ۱۹ به دیگران را افزایش دهد، حتی اگر علائمی وجود نداشته باشد یا فرد قبلاً به ویروس کووید – ۱۹ دچار شده باشد.
اگر احساس می‌کنید فقط برای مدت کوتاهی می‌توانید ماسک را تحمل کنید، جوری برنامه‌ریزی کنید که جز در موارد ضروری در مکان‌های عمومی قرار نگیرید و مدت‌زمان بودن در میان جمعیت را به حداقل زمان ممکن برسانید و در همان مدت ماسک بزنید. شاید بد نباشد در خانه انواع ماسک‌ها را امتحان کنید تا ببینید با کدام‌یک از همه راحت‌ترید و تا مدتی در خانه ماسک‌زدن را تمرین کنید.
ضمناً همیشه برای هر بار بیرون رفتن از ماسک تمیز استفاده کنید. در صورت امکان ماسکی را که از صورت برداشته‌اید دوباره به‌صورت نزنید؛ چون با هر بار دست‌زدن به ماسک، احتمال آلودگی به عفونت بیشتر خواهد شد.
تمام پروتکل‌های مربوط به پیشگیری از عفونت‌های تنفسی باید توسط افرادی که آسم دارند رعایت شوند، مانند ماسک‌زدن در مکان‌های عمومی، اجتناب از مکان‌های شلوغ و حفظ فاصله اجتماعی با دیگران. افرادی که آسم دارند بیشتر ممکن است به دلیل عفونت کووید – ۱۹ در بیمارستان بستری شوند.
طبق گفتهٔ سازمان بهداشت جهانی، ماسک‌های پزشکی در صورت استفاده درست باعث نمی‌شوند کربن‌دی‌اکسید بیشتری نفس بکشید یا سطح اکسیژنتان را پایین نمی‌آورند. مطالعات نیز این مسئله را تأیید کرده‌اند. ماسک‌های سه‌لایه نیز آن‌قدر تنگ و کیپ نیستند که بر سطح اکسیژنتان اثر بگذارند. اگر با ماسکی راحت نیستید، نوع دیگری را امتحان کنید.

خلاصه این که
بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا استفاده از ماسک برای افراد مبتلا به آسم بی‌خطر است یا خیر وجود داشته است. هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که استفاده از ماسک صورت برای افراد مبتلا به آسم خطرناک است.
CDC به همه بزرگسالان و کودکان بالای 2 سال توصیه می‌کند در مکان‌های عمومی با سطوح بالای ویروس کرونا از ماسک صورت استفاده کنند. این مهم است؛ زیرا افراد مبتلا به آسم احتمالاً علائم شدیدتری از کووید 19 را نسبت به افرادی که هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند، تجربه خواهند کرد. یکی دیگر از فواید استفاده از ماسک کنترل ورود گرده‌ها و مواد آلرژن به بدن است که این مورد هم در افراد مبتلا به آسم خیلی کمک‌کننده است.
نکته‌ای که در مورد بیماران مبتلا به آسم خیلی مهم است این است که داروها و اسپری‌های تجویزی‌شان را به موقع استفاده کنند تا بیماری در کنترلشان باشد؛ این طوری ناراحتی ناشی از استفاده از ماسک هم در آن‌ها خیلی کمتر خواهد شد تا نسبت به زمانی که بیماریشان کنترل نشده است.
در نهایت این که افرادی که هنگام استفاده از ماسک نفس‌کشیدن برایشان مشکل است، می‌توانند نوع دیگری از ماسک صورت را امتحان کنند یا با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنند.

برچسب ها: ماسک زدن ، آسم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار