مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام:
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: بسیاری از شعرای کرد‌ زبان از حافظ تاثیرپذیری داشته‌اند.
کد خبر: ۱۱۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶ 12 October 2015

به گزارش تابناک ایلام، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: بسیاری از شعرای کرد‌ زبان از حافظ تاثیرپذیری داشته‌اند.

حبیب‌الله بخشوده امروز اظهار داشت: امروز روز بزرگداشت حافظ است و این مناسبت را به اهالی فرهنگ و رسانه و ... تبریک عرض می‌کنم.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: سخن گفتن از حافظ کار بسیار سختی است. خیلی از شاعران به اندازه یک کاروان هستند و برخی هم به اندازه یک شهر اما برخی از شاعران به اندازه یک کشورند و این کشور را از منظر و ریشه خود دیدن کار بسیار سختی است شاید ترسیم خوبی از کوچه‌ها و خانه‌ها و منازل و ... نداشته باشیم.

× حافظ در حکمت، فلسفه، ادبیات و ... حافظ شخصیتی بزرگ است

وی ادامه داد: اما شعر حافظ به دلیل اینکه تاویل‌پذیر است مانند یک منشور است و این تاویل‌پذیری در واقع مرهون نگاه حافظ که ابعاد شخصیتی وی هم متفاوت بوده است. حافظ در حکمت، فلسفه، ادبیات و ... حافظ شخصیتی بزرگ است.

این مسئول اضافه کرد: اما آنچه که حافظ را بزرگ کرده است فقط محتوای شعرهای او نیست بلکه نحوه چینش کلمات و بهره‌گیری از آنها و تلفیق کلام، آرایه‌های ادبی خاص و تکنیک‌های خاص بوده که حافظ را برتر کرده است. امروز خیلی از افرادی که در حیطه‌های مختلف کار و فعالیت می‌کنند حافظ را می‌شناسند. حافظ بزرگ‌ترین شاعری است که در اذهان دیگر ملت‌ها مانده است.

بخشوده تصریح کرد: شعر و فکر و اندیشه حافظ متعلق به ایران نبوده بلکه حافظ شاعری جهانی است و پیام‌هایی که در شعر حافظ دیده می‌شود پیامی بزرگ برای همه انسان‌ها است.

× حافظ درد‌های مشترک بشری را دیده است

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: حافظ درد‌های مشترک بشری را دیده است و شعرایی که دردهای مشترک را می‌بینند و تجربه می‌کنند می‌توانند با کلام و آهنگ کلامشان و با قدرتی که در کلامشان وجود دارد آن درد مشترک را منعکس کنند و تا زمانی که انسان وجود دارد می‌توان از شعر آنان استفاده کرد.

وی ادامه داد: مظمون‌پردازی‌های حافظ یکی از ویژگی‌های اشعار حافظ است خیلی از ابیات حافظ به مثل سایر برای همگان تبدیل شده است و همه از این ابیات استفاده می‌کنند که می‌توان در این مجال به " بشنو این نکته که خود را ز غم آزاده کنی   خون‌خوری گر طلب روزی ننهاده کنی "  اشاره کرد. این بیت این مهم را می‌رساند که در معاش امروز ما نباید زیاد دست و پا زد و بشر به دنبال این دست و پا زدن‌ها است.

این مسئول اضافه کرد: حافظ با یک بیت تکلیف را روشن می‌کند و این بیت برگرفته از کلام قرآن نیز هست آنجایی که فرموده خداوند به هرکسی که بخواهد رزق می‌دهد و کمک می‌کند. « الله یرزرقو من یشاء» خداوند به هرکسی که بخواهد رزق می‌دهد به همه رزق نخواهد داد.

× قرن دهم قمری سرآغاز شعر کردی است

بخشوده تصریح کرد: حافظ تاثیر فراوانی با شاعران کرد زبان نیز داشته است. حافظ در هر چهار گویش معروف کردی و شعرای آنان تاثیرگذار بوده است. اگر آغاز شعری کردی را به روایت بسیاری از تاریخ‌دانان و ادیبان قرن دهم هجری قمری بدانیم به عنوان مثال در بین شعرایی که به گویش کرمانجی سخن می‌گویند تاثیر او بر ملا احمد جزیری شاعر توانمند و عارف و ادیب و صوفی بسیار است و تحت تاثیر حافظ همان شعر اول حافظ را تضمین می‌کند « الا یا أیها السّاقی أدر کأساً وناوِلها  که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها».

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: ارادت این شاعر کردزبان به حافظ مثال‌زدنی است و در خیلی از جاها از شعر حافظ اقتباس کرده است. در بین سورانی‌ زبان‌ها نیز هم شعرایی مانند نالی که اشعار فراوانی از حافظ را تضمین می‌کند، وجود دارد و برخی از شعرا نیز به شکل مخمس روی آورده و استفاده می‌کنند و حتی شاعران کردی که شعر فارسی می‌سرایند نیز از حافظ بهره می‌گیرند مانند مستوره کردستانی، شیخ رضا طالبانی و ... .

وی ادامه داد: شیخ رضا طالبانی در کردستان عراق متولد می‌شود و بیشتر مردم کرد زبان او را در هجو و ذم دیگران می‌شناسند اما نگاه شاعر به حافظ است. در سده‌ای که خان احمدخان اردلان در کردستان حاکم بوده که به دوره خوانین اردلانی معروف است و گویش اورامی را گویش غالب کردستان کردند بسیاری از شعرای اورامی زبان تاثیرپذیری از حافظ را با افتخار پذیرفتند.

این مسئول اضافه کرد: برخی حتی خودشان را حافظ کردی زبان نامیدند همچنان که تمکین کرمانشاهی در این حوزه معروف است که می‌گوید " حافظ کردی زوانم شعر مه برهانمه  شار کرماشان کم له شیرازم نیه " . خیلی از شعرای اورامی زبان نیز همین ویژگی را دارند که می‌توان به ملا مصطفی بیسارانی اشاره کرد. ملامصطفی بیسارانی از شاعران بزرگ کردستان است و در عهد اردلانی‌ها قرار دارد و از حافظ تاثیرپذیری فراوانی داشته است.

× کردهای اورامی نیز از حافظ تاثیرپذیر بوده‌اند

بخشوده تصریح کرد: عبدالرحیم معدومی متخلص به مولوی کرد که شاعر بسیار بزرگی بوده از شاعران تاثیرپذیری داشته و سعی کرده در بین کردها حافظ دیگری باشد یعنی طریق آشنایی کردزبانان اورامی که به زبان کردهای ایلامی بسیار نزدیک است از طریق مولوی کرد بوده و از طریق کانالی که او از زبان فارسی به زبان کردی زده کانال بسیار بزرگی است.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: در سده اخیر نیز خیلی از افراد مضامینی از شعر حافظ دریافت کرده و بهره برده‌اند و گاه هم در این راستا ترجمه‌هایی صورت گرفته است که نمونه‌هایی در شعر شاعران امروز وجود دارد.

وی ادامه داد: می‌توان به راحتی ادعا کرد که حافظ همه را متاثر کرده از هندی‌ها تا آلمانی‌ها و ... از این شاعر جهانی متاثر شده‌اند تا جایی که گوته شاعر آلمانی اشارات خیلی زیبایی به حافظ دارد و حافظ را بزرگ‌ترین شاعر عالم می‌داند و حتی در هندوستان این مهم دیده می‌شود که شعرای بزرگ آن سرزمین از جمله رابیندرانات تاگور هم به حافظ افتخار می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: حافظ متعلق به همه هستی و جهان بوده و در واقع غیر محتوی، فکر و مضامین حافظ ، شگرد حافظ در سرایش بسیار مهم است. امروز اگر نقد فرمالیستی انجام می‌شود باید گفت که بهترین شاعری که نقد فرمالیستی بر آن اجرا کرد فقط حافظ است.

× 500 کتاب در بعد حافظ‌پژوهی منتشر شده است

بخشوده تصریح کرد: شعر حافظ بارها مورد نقد و تفقد قرار گرفته است. بررسی که در حافظ‌پژوهی صورت گرفته است تا امروز فقط 500 کتاب در این باب منتشر شده و اعداد مقالات در این باب بسیار زیاد است. مرکز حافظ‌شناسی در کشور راه‌اندازی شده و این مرکز از مراکز فعال فرهنگی کشور است و هرساله جلسات بزرگی با حضور ادیبان در این باب برگزار می‌کند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: حافظ به قول بزرگان حافظه ملت ماست و هرچند که از شعرای قبل خودش نیز تاثیرات فراوانی پذیرفته از اوحدی تا خاجو و سعدی و ... از جمله این شاعران هستند اما به دلیل توانایی که در تلفیق کلام دارد شخصیت جداگانه‌ای یافته و باید در تابلوی ذهن ما همیشه بماند./پ

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار