کد خبر: ۱۱۰۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱ 21 May 2023

مسجد جامع ساری که یکی از کهن ترین و تاریخی ترین مساجد کشور به شمار می رود در سال ۱۳۹۷ براثر سهل انگاری دچار آتش سوزی شد و ۷۰ درصد از آن بدلیل فقدان تجهیزات مهار آتش سوخت و باوجود وقوع چنین خسارتی اما همچنان این بنا بدون تجهیزات ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسجد جامع ساری یکی از کهن‌ترین میراث تاریخی مازندران و شهر ساری است که شبانگاه ۲۱ تیرماه سال ۱۳۹۷ به دلیل نصب غیرمجاز و غیراصولی تاسیسات سرمایشی و در عین حال نصب نشدن سامانه اطفای حریق و فقدان برخورداری مسجد از تجهیزات آتش‌نشانی تمام بخش های این بنا طعمه آتش شد.

بر اساس برآوردهای اولیه حدود ۷۰ درصد از این مسجد در آتش سوخت که بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی در آنزمان اندازه و عوامل گسترش آتش در مسجد جامع را مشابه با آتش سوزی کلیسای مشهور "نوتردام پاریس" دانستند.

چوبی بودن بخش اعظم سازه مسجد از مسائلی بود که استقرار سامانه و تجهیزات اطفای حریق را برای این بنای تاریخی در اولویت قرار می‌داد.

این مسجد تاریخی که روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافت.

"مسجد جامع ساری که در محله چناران این شهر واقع شده، بنایی تاریخی و زیبا از قرون اولیه اسلامی است که با شماره ۲۲۷۲ در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. "

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار