نانوایی‌های صمونی دیربازی است در ایلام فعالیت دارند، نانی لوزی‌شکل که توسط معاودین از عراق وارد ایلام شده و کاربردی دوگانه دارد؛ هم در سر سفره خانواده‌ها یافت می‌شود و هم در اغذیه‌فروشی‌ها از آن به عنوان نان ساندویچ استفاده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶ 12 June 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ با گذر زمان این نوع نان در بین شهروندان ایلامی محبوبیت فزاینده‌ای یافته به گونه‌ای که هم‌اکنون صف صمون‌پزی‌ها از صفوف شلوغ نانوایی‌های شهر ایلام به حساب می‌آید. از زمان آزادسازی قیمت آرد و اختصاص سهمیه‌های محدود به نانوایی‌ها برخی نارضایتی‌ها در نحوه عرضه نان نانوایی‌های صمون‌پز در بین شهروندان ایلامی به وجود آمده که با گذشت زمان به این نارضایتی‌ افزوده شده است.

مصطفی شهروند ایلامی ساکن محله رسالت گفت: یک نانوایی صمونی در محله ما فعالیت دارد که صبح‌ها بیشتر از ۲ ساعت فعالیت نمی‌کند، بعدازظهرها هم معلوم نیست کی شروع به کار می‌کند و کی تمام؛ ولی همان زمان محدود را هم بیشتر برای ساندویچی‌ها کار می‌کند و جلوی چشم مشتری‌ها نان را برای استفاده ساندویچی‌ها اختصاص می‌دهد و اعتراض‌های مکرر مردم هم هیچ تاثیری ندارد.

خانمی ساکن محله رزمندگان ایلام که در صف یک نانوایی صمونی منتظر بود اظهارکرد: از صمون بیشتر برای صبحانه استفاده می‌کنیم ولی همه نانوایی‌های صمونی به قدری شلوغ هستند که خیلی مواقع قید آن را می‌زنیم و نان دیگری تهیه می‌کنیم، این نان با ذائقه ما بسیار سازگار است ولی متاسفانه خیلی از اوقات شاطرهای این نانوایی ها به بهانه‌هایی مثل "تایم استراحتمونه" یا "خودمون هم باید صبحانه بخوریم" یا "سهمیه آردمون محدوده" نان کمتری به مشتری ها عرضه می‌کنند که باعث تشکیل صف‌های طولانی می‌شود.

شهروند دیگری ساکن محله جانبازان گفت: شنیده‌ام صمونی‌ها صمون ۵۰۰ تومانی را ۱۲۰۰ تومان به فلافلی‌ها می‌فروشند. جلوی چشم مشتری ها بیشتر صمون‌ها را داخل کارتن‌های بزرگ که ساندویچی ها نزد آنها گذاشته‌اند می‌اندازند و ما مجبوریم زمان بسیار زیادی را در صف بمانیم.

محمدعلی ساکن یکی از محله‌های اطراف بلوار مدرس ایلام در حالی که از معطلی زیاد در صف برافروخته شده است، گفت: نمی‌دونم این فروش محدود صمون دیگه چه صیغه‌ایه؟ شاطر میگه فلان تعداد صمون بیشتر اجازه ندارید ببرید؛ اون هم در وسط تایم کاری نانواییش؛ نه اینکه آخر ساعت کاریش باشه و بخواد به همه افرادی که تو صف موندن صمون برسه. برادر من معلومه دیگه اینا بیشتر برای ساندویچی‌ها کار می‌کنن تا ملت!

یکی از صاحبان نانوایی صمونی که خواست به نام وی اشاره نشود در این خصوص گفت: به عنوان یکی از نانوایی‌های پیش‌کسوت استان به شما عرض می‌کنم این مشکل وجود دارد و منکر آن نیستیم ولی مشکل از جایی دیگر نشات می‌گیرد.

وی افزود: دلیل اصلی این مشکل کم بودن سهمیه آرد نانوایی‌های صمون پز ایلام است. به ما می‌گویند نانی که شما می پزید نان سفره مردم نیست در صورتی که می‌توانید به سطح شهر بروید و از مردم بپرسید که چه میزان از صمون به عنوان نان روزانه خود استفاده می‌کنند، به همین علت نانوایی‌های صمونی مجبورند بخش کم یا زیادی از پخت روزانه خود را به ساندویچی‌ها که اغلب آنها فلافلی‌های سطح شهر هستند اختصاص دهند.

جعفر شیری رئیس اتحادیه نانوایان ایلام با تایید مشکلات مردم در تهیه نان صمون گفت: با اجرای طرح پایش و هوشمندسازی عرضه نان، سهمیه نانوایی‌های صمونی به شدت کاهش یافته که منجر به مشکلات عدیده‌ای در تهیه این نوع نان برای همشهری‌هایمان شده‌است.

وی با بیان اینکه سهمیه فعلی صمون پزی‌ها به هیچ عنوان جوابگوی ساعت کاری آنها نیست، اظهارکرد: ذائقه مشتری‌های اغذیه‌فروشان در ایلام به گونه‌ای است غیر از صمون تمایل به استفاده از نان‌های دیگر مانند باگت ندارند و به همین دلیل اغذیه‌فروشان، به ویژه فلافلی‌های شهر ایلام ناگزیر به استفاده از نان صمون هستند که این امر موجب برخی مشکلات و کمبودها در نانوایی‌های صمون‌پز شده‌است.

رئیس اتحادیه نانوایان ایلام در خصوص راهکار برای رفع این مشکل تصریح کرد: با توجه به اینکه اغذیه‌فروشان از صمون سایز کوچک استفاده می‌کنند بنا به مصوبه شورای آرد و نان کلیه نانوایی‌های صمون‌پز ایلام موظف به عرضه صمون سایز بزرگ شده‌اند و هیچ نانوایی صمونی مجاز به فروش صمون سایز کوچک نیست.

شیری با تایید اینکه انجام این مصوبه اغذیه‌فروشان را برای تهیه صمون مورد نیاز خود با مشکل مواجه خواهدکرد، گفت: شورای آرد و نان چند راهکار برای این مساله در نظر دارد ، از جمله اینکه تعدادی از نانوایی‌های صمونی را به صورت اختصاصی برای اغذیه‌فروشان در نظر بگیرد یاتعدادی از صمونی‌ها را آزادپز کند که امیدواریم پس از بررسی و تصویب، مشکل اغذیه‌فروشان نیز مرتفع شود./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار