مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس گفت: هزار و ۹۴ کودک کار و خیابان در استان ساماندهی شده اند که ۲۲ درصد دختر و ۷۸ درصد پسر هستند.
کد خبر: ۱۱۰۹۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ 12 June 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عبدالرحمن سلیم حقیقی مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس به مناسبت روز جهانی منع کار کودکان با بیان این که هزار و ۹۴ کودک کار و خیابان در سال ۱۴۰۱ توسط بهزیستی ساماندهی شده اند، اظهار کرد: تحصیل، آموزش، سلامت روانی - اجتماعی و حفظ هویت کودکان کار از مهم‌ترین دغدغه‌های بهزیستی فارس است.

او تصریح کرد: این کودکان پس از ارجاع به بهزیستی در ۲ مرحله خدمات مددکاری دریافت می‌کنند، افزود: در مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان تحت نظارت بهزیستی خدمات روانشناسی جهت آموزش مهارت‌های زندگی و سلامت روانی کودک و خدمات حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی، پرستاری، پزشکی و توزیع بسته‌های معیشتی به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس افزود: از تعداد هزار و ۹۴ کودک کار و خیابان ساماندهی شده، ۲۲ درصد دختر و ۷۸ درصد پسر بوده، همچنین ۱۷ درصد ایرانی و ۸۳ درصد اتباع بیگانه هستند و از این تعداد اتباع تنها ۱۰ درصد دارای مجوز اقامت به صورت قانونی بوده اند.

سلیم حقیقی یادآوری کرد: مردم باید کمک‌های خود را به موسسات نگهداری این کودکان پرداخت کنند و بدانند پرداخت مستقیم پول به کودکان کار و خیابان، مساوی با تشویق کودک برای حضور بر سر چهارراه و قرارگیری در معرض باند‌های بزهکاری، بیماری‌های مختلف و آسیب‌های جدی است.

او بیان کرد: مددکاران و تیم‌های سیار بهزیستی ضمن حضور در محیط خیابان، این کودکان را ترغیب به حضور در مرکز و دریافت خدمات و آموزش می‌کنند، بخشی از این کودکان نیز توسط شهرداری و نیروی انتظامی شناسایی و به مراکز بهزیستی تحویل داده می‌شوند، شهروندان نیز می‌توانند این کودکان را از طریق تماس با خط ۱۲۳ و ۱۳۷ با موسسات حمایتی بهزیستی معرفی و ارجاع کنند.

مشاور اجرایی مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: در حال حاضر و مطابق با آیین نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ۱۷ ارگان در ساماندهی کودکان کار و خیابان همکاری می‌کنند و باید در نظر داشت جمع آوری این کودکان به تنهایی هدف نیست و باید همکاری همه دستگاه‌های درگیر و مردم برای ساماندهی این کودکان جلب شود، ضمن اینکه برای سازمان بهزیستی کودک ایرانی و اتباع بیگانه تفاوتی ندارد لیکن در ارائه خدمات بخصوص خدمات درمانی به کودکان اتباع غیرمجاز به علت نداشتن کد ملی مشکلات ویژه‌ای وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار