ثبت جهانی ۴ شهر ایران در حوزه صنایع دستی
رشت- معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از ثبت جهانی ۴ شهر ایران در حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت: هر خانه ایرانی به یک کارگاه صنایع دستی تبدیل شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ 13 June 2023

مریم جلالی در حاشیه سفر نیم روزه خود به استان گیلان در گفتگو باخبرنگارتابناک گیلان در استارا، اظهار داشت: صنایع دستی موید و نماد تعاملات فرهنگی و اجتماعی بین کشورها، شهرها و مردمان باشد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی در سرفصل‌های زندگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش آفرین است، افزود: گلیم عنبران نمادی از فرهنگ، هنر و هویت ایرانی و اسلامی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه دولت رویکرد اقتصاد هویت بنیان را در پیش گرفته است، گفت: نگاه به صنایع دستی به عنوان نماد هویت بخشی و اصالت ایرانیان مناطق مختلف بویژه گیلان در بخش اقتصاد و درآمد بسیار حائز اهمیت است.

 

هر خانه ایرانی می‌تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد

جلالی با اشاره به بازدید نیم روزه از صنایع دستی و گلیم عنبران محله آستارا بیان کرد: خانه‌های روستایی گیلان هرکدام نقش یک کارگاه صنایع دستی را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر خانه ایرانی می‌تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد، افزود: نگاه خانه و خانواده محور برای ترویج صنایع دستی مورد تاکید است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه صنایع دستی در ادبیات توسعه جایگاه ویژه دارد، گفت: ظرفیت‌های صنایع دستی ایران و گیلان باید به گفتمان و جریان سازی تبدیل شود.

جلالی با بیان اینکه باید با فاصله گیری از ادبیات توصیفی، به عملیات توسعه برسیم، اضافه کرد: ظرفیت‌های توسعه مندی گیلان در بخش صنایع دستی بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه صادرات صنایع دستی باید با کنش خردمندانه همراه شود، افزود: دولت در راستای ایجاد مشوق‌های صادراتی در حوزه صنایع دستی گام برداشته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به رفع پیمان سپاری در حوزه صادرات صنایع دستی بیان کرد: باید توجه سرمایه گذاری با اعداد بزرگ نسبت به صنایع دستی سوق داده شود.

 

تخصیص ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ۱۸ به بخش صنایع دستی

جلالی با بیان اینکه جهان طالب هنر ایرانی است، گفت: صنایع دستی ایران بازار عظیم و پربازده در بازار جهانی دارد که باید به فعلیت برسد.

وی از تخصیص ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ۱۸ به بخش صنایع دستی خبر داد و افزود: حدود ۶۱۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ برای ارائه تسهیلات در بخش صنایع دستی در سال گذشته اختصاص پیدا کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تاکید بر لزوم تمرکززدایی و تجمیع کردن تسهیلات اشتغالزایی بیان کرد: یکجا سپاری تسهیلات حوزه صنایع دستی مؤثر تر و نتیجه بخش تر است.

جلالی از ثبت جهانی ۴ شهر در حوزه صنایع دستی در کشور خبر داد و اضافه کرد: ارزیابی برای ثبت جهانی در چهار منطقه رشت، دشتی، دزفول و کاشان صورت گرفته است و منتظر نتیجه ارزیابی‌ها هستیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار