مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال رایج‌ترین مکمل‌های مصرفی در جهان است که محبوبیت آن‌ها به سرعت در دهه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵ 01 July 2023

مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال رایج‌ترین مکمل‌های مصرفی در جهان هستند که محبوبیت آن‌ها به سرعت در دهه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، اما آیا واقعا افراد سالم برای سالم ماندن نیاز به مصرف مکمل دارند؟
آیا این مکمل‌ها برای افزایش دریافت مواد مغذی یا پیشگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی یا سرطان، مفید هستند؟
آیا هیچ خطر سلامتی برای مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال وجود دارد؟

ویتامین‌ها شامل ویتامین A، D، E، K، C و گروه B مانند B۶، B۱۲ و فولیک اسید و ... و مینرال‌ها شامل آهن، روی، کلسیم، منیزیم، مس، پتاسیم و ... مواد مغذی هستند که در مقادیر اندک بدن برای عملکرد خود و سالم ماندن نیاز دارد.

بیشتر افراد می‌توانند همه ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنشان را با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل بدست می‌آورند.

مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال اصطلاحی است که برای مکمل‌های حاوی دو یا بیشتر از ویتامین‌ها یا مواد معدنی استفاده می‌شود. این مکمل‌ها می‌توانند حاوی چندین ویتامین یا ماده معدنی و در مقادیر متفاوت بوده، همچنین ممکن است حاوی ترکیبات دیگری مانند اسید‌های آمینه، ترکیبات گیاهی یا اسید‌های چرب باشند. برخی از این ترکیبات ممکن است با عمل برخی دارو‌ها تداخل ایجاد کرده و عملکرد آن‌ها را مختل کنند.

مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال می‌توانند در شکل‌های مختلفی از قبیل قرص، کپسول، پودر و به شکل مایع در داروخانه ها، سوپرمارکت‌ها و مراکز خرید آنلاین در دسترس باشند. مصرف این مکمل‌ها بیشتر در میان کودکانی که مادران آن‌ها نیز از مکمل‌ها استفاده می‌کنند، افراد با سطح تحصیلات و در آمد بالاتر و با سبک زندگی و رژیم غذایی سالم تر، افراد لاغر و ساکنین کشور‌های غربی رایج بوده است.

در سرتاسر جهان مکمل‌های رژیمی یک تجارت بزرگ است. طبق یک گزارش در سال ۲۰۲۲ بازار مکمل‌های غذایی هند به ارزش ۳۳۱ میلیارد روپیه رسید که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ به عدد ۸۴۷ میلیارد برسد که نشان از رشد ۱۴ درصدی سالانه دارد، اما آیا این مکمل‌ها یک سرمایه گذاری خوب یا تنها هدر دادن پول هستند؟

مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال می‌تواند دریافت ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن را افزایش دهد و به افراد کمک می‌کند تا زمانی که مقادیر توصیه شده مورد نیاز از این ویتامین‌ها و مینرال‌ها را از رژیم غذایی خود بدست نمی‌آورند، از طریق مکمل‌ها دریافت کنند.

یک رژیم غذایی متنوع اصولا مقادیر مورد نیاز ویتامین‌ها و مینرال‌های بدن را تامین می‌کند، اما با این حال برخی افراد نیاز به مصرف مکمل‌ها دارند تا نیازهایشان به ویتامین و مینرال‌ها تامین شود. گیاهخواران، افراد با رژیم‌های سخت و محدود، زنان باردار و شیرده، افراد سالمند، افراد دچار بیماری‌های مزمن، زنان با دوره‌های پریود شدید، افراد دچار آلرژی‌های غذایی، اختلالات سوء جذب مانند اسهال، سلیاک، سیستیک فیبروزیس و پانکراتیت، برای رفع کمبود ویتامین‌ها و مینرال‌ها ممکن است نیاز به دریافت مکمل داشته باشند.

نتایج یک مطالعه مروری با بررسی و آنالیز نتایج ۸۴ مطالعه پیشین نشان داد که مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال توانستند دریافت این مواد مغذی را افزایش داده و به افرادی که مقادیر مورد نیاز توصیه شده از این مواد مغذی را از غذا‌های تازه به تنهایی دریافت نمی‌کردند کمک کند تا نیازهایشان تامین شود.

برخی افراد شامل گیاهخواران مطلق و افرادی که رژیم‌های غذایی سخت دارند باید از دریافت کافی ویتامین ب ۱۲، کلسیم، آهن و روی از غذا‌های طبیعی مطمئن شوند تا اگر دریافت کافی نداشتند از طریق مکمل مولتی ویتامین مینرال مقادر مورد نیازشان تامین شود. با این حال مکمل‌های حاوی دوز بالای مواد مغذی خاصی می‌توانند اثرات مضری بر سلامتی بگذارند، به خصوص اگر فرد یک رژیم غذایی متنوع و با دریافت کامل از مواد غذایی با ارزش داشته باشد. این مطالعه هیچ اثر مفیدی برای مکمل‌ها در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی مشاهده نکرد، بنابراین به نظر می‌رسد بهتر است مصرف مکمل‌ها تنها درصورت نیاز و توصیه پزشک و متخصص تغذیه شما انجام شود تا از اثربخشی مکمل‌ها مطمئن بوده و همچنین از عوارض احتمالی مصرف بالای برخی ویتامین‌ها و مینرال‌ها پیشگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار