هواشناسی استان فارس با انتشار اطلاعیه سطح زرد هواشناسی کشاورزی نسبت به استقرار توده هوای گرم در نیمه جنوبی و قسمت هایی از غرب استان و با افزایش ۲ تا پنج درجه سلسیوس هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۱۳۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷ 03 July 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: مدیرکل هواشناسی فارس بیان کرد: این توده هوای گرم از امروز در نیمه جنوبی و قسمت هایی از غرب استان پیش بینی شده است.

مسعود حقیقت اضافه کرد: همچنین توده هوای گرم برای سیزدهم و چهار دهم تیر ماه در همین مناطق گزارش شده است.

خطر تنش دمایی به محصولات کشاورزی

او به خطر تنش دمایی به محصولات کشاورزی به عنوان مخاطره اشاره کرد و افزود: محلول پاشی سیلیکات پتاسیم جهت جلوگیری از گرمازدگی و آفتاب سوختگی میوه به خصوص در ارقام حساس به آفتاب سوختگی، مانند اکبری، شاه پسند و ممتاز و همچنین جلوگیری از پوکی میوه ها و مبارز با پسیل ( حشره ) پسته توصیه می شود.

حقیقت اضافه کرد: باغداران پسته توجه داشته باشند که محلول پاشی در ساعات خنک روز اوایل صبح و ساعات نزدیک به غروب آفتاب انجام شود.

نیاز آبی پسته

مدیر کل هواشناسی فارس ادامه داد: با توجه به اینکه در این ماه نیاز آبی پسته افزایش یافته و دمای هوا رو به افزایش است دوره های آبیاری در صورت امکان و بر اساس نوع خاک، کوتاهتر و آبیاری سبکتر انجام شود.

قرار دادن آب خنک و تمیز در دسترس طیور و دام

وی تصریح کرد: در صورتی که آب شور است آبیاری سنگین انجام شود و تنظیم دور آبیاری جهت جلوگیری از ریزش میوه در باغات مرکبات، استفاده از مالج ( ماده پوشش سطح خاک ) در بستر باغات برای حفظ رطوبت، آبیاری منظم در نخلستان ها با توجه به گرمای هوا، کنترل دما و رطوبت در مرغداری ها و دامداری ها توصیه می شود.

حقیقت افزود : همچنین قرار دادن آب خنک و تمیز در دسترس طیور و دام های شیری، ایجاد سایبان روی نهال های جوان جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی، ایجاد سایه بان بر روی کندوها و رنگ آمیزی کندوها با رنگ های روشن جهت کاهش اثر گرمای هوا از دیگر کار هایی است که باید صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار