کد خبر: ۱۱۱۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ 05 July 2023
به گزارش تابناک مازندران ، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران گفت: نابودی مواد آلی و میکرو ارگانیسم ها و موجودات زنده مفید در خاک و کاهش باروری و حاصلخیزی خاک از مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.

 علی طاهری امیری با اشاره به افزايش دما و گرم شدن هوا و برداشت محصول گندم، جو، برنج و ساير محصولات کشاورزی، گفت:

سوزاندن بقاياي كشاورزي(كاه و كلش)علاوه بر آلودگي زيست محيطي، احتمال سرايت آتش با توجه به گرم بودن هوا به ساير مزارع، مناطق جنگلي و باغات وجود دارد.

 

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران درباره مضرات آتش زدن بقایای گیاهی، اظهار کرد: از بین رفتن مواد تغذیه ای که طی دوره رشد در گیاه بجا مانده، نابودی مواد آلی و میکرو ارگانیسم ها و موجودات زنده مفید در خاک، کاهش باروری و حاصلخیزی خاک، کاهش تحمل گیاه در برابر آفات و بیماریها به دلیل کاهش مواد آلی خاک، از بین رفتن بافت خاک و کاهش نفوذ آب و افزایش فرسایش خاک و افزایش احتمال سرایت آتش و بروز آلودگی هوا و محیط زیست از جمله مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.

 

این مسوول با اشاره به اینکه آتش زدن کاه و کلش ممنوع است، گفت: برابر ماده 30 آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده 20 قانون هوای پاک مصوب سال 1396 مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیدا ممنوع بوده و جرم تلقی می شود و برابر ماده 19 قانون مجازات اسلامی، متخلفین تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس(6 ماه تا دو سال)یا جزای نقدی(20 الی 80 میلیون ریال)محکوم خواهند شد.

 

وی به کشاورزان توصیه کرد با سازو کارهای درست از بقایای گیاهی به عنوان بهترین کود استفاده کرده و یا با جمع آوری و بسته بندی آن به مصرف خوراک دام برسانند.  

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار