برداشت خرما از نخلستان‌های 10 هزار کشاورز بمی آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۲۲۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹ 26 August 2023

به گزارش تابناک کرمان، با آغاز فصل برداشت خرما بیش از ۱۰ هزار کشاورز بمی مشغول برداشت محصول خرما هستند.

ایران دومین کشور تولیدکننده خرمای جهان است و از ۷۰۰ نوع خرما در جهان ۴۰۰ نوع آن در ایران تولید می‌شود.

صادرات رطب مضافتی بم به ۷۰ کشور دنیا

رطب مضافتی بم سالانه به ۷۰ کشور دنیا صادر می‌شود که ۱۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد.

محمد حسین اکبری نائب رئیس انجمن ملی خرمای ایران امروز در گفتگو خبرنگار فارس با اشاره به آغاز برداشت خرما در شرق استان کرمان از عارضه خشکیدگی خرما در شهرستان‌های ریگان، فهرج و نرماشیر خبر داد و گفت: در بعضی از باغات تا ۸۰ درصد محصول دچار عارضه خشکیدگی خوشه خرما شده است.

اکبری افزود: آمار جهانی تولید خرما سالانه ۷ میلیون تن بوده که سهم کشور ایران یک‌میلیون و چهار صد هزار تن است و ایران رتبه دوم در میزان تولید خرما و رتبه اول در سطح زیر کشت خرما را در دنیاد دارد.

وی اضافه کرد: رقم مضافتی بهترین رقم صادراتی خرمای ایران است که در بم تولید می‌شود و در دنیا شناخته شده است و استقبال خوبی در کشور‌های دنیا از خرما رطب مضافتی بم می‌شود و همه ساله به میزان صادرات خرما بم اضافه می‌شود.

نائب رئیس انجمن ملی خرمای ایران خاطرنشان کرد: صادرات خرمای کشور سالانه ۵۰۰ میلون دلار ارزآوری برای کشور دارد که سهم صادرات خرمای رطب مضافتی بم ۱۰۰ میلیون دلار است و رطب مضافتی بم سالانه به ۷۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بم نیز تاکید کرد: کشاورزان و نخل داران نسبت به شناسنامه دار کردن باغات خود اقدام کنند تا در زمینه فروش و صادرات با مشکل مواجه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: با آغاز فصل برداشت خرما ۱۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول برداشت بهترین خرمای ایران و جهان شدند.

کام شیرین نخلداران بمی با برداشت محصول مرغوب

سجادی کشاورز بمی نیز تصریح کرد: برداشت خرما را شروع کردیم و بهترین خرما جهان که رطب مضافتی بم است را به کشور‌های اروپایی، هند و آسیای میانه صادر می‌کنیم ..

سجادی از مسؤولان خواست نسبت به بیمه کشاورزان و نخلداران تجدید نظر کنند و غرامت پرداخت بیمه را برای کشاورزان بسیار ناچیز دانست.

دهقان کشاورز دیگر بم از روستا پشترود نیز عنوان کرد: سالانه ۶۰ تن برداشت خرما دارم و به کشور قزاقستان صادر می‌کنم.

وی گفت: محصول خرمای ما امسال خیلی خوب و بهتر از پار سال است و کیفیت خوبی دارد.
منبع/فارس

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار