همایش منطقه‌ای معاونان فرهنگی و دبیران کنگره ملی شهدای غریب به میزبانی زنجان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۲۳۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴ 31 August 2023

به گزارش تابناک زنجان و به نقل از خبرگزاری فارس، در راستای اجرای کنگره ملی شهدای غریب همایش معاونین فرهنگی و دبیران استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و یزد و دبیر کنگره ملی آزادگان غریب در زنجان برگزار شد.

شهدای آزاده در راه پایبندی به اصول به شهادت رسیدند


محمدجواد زمردیان دبیر کنگره ملی شهدای غریب در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام اظهار کرد: آزادگان سرافراز در دوران اسارت روز‌های غیر قابل تصور بسیار دشواری را تحمل کرده‌اند، ولی اعتقادات خود را از دست ندادند.
وی با بیان اینکه دشمن برنامه‌ریزی کرده بود تا اسرا در مقابل آن‌ها زانو بزنند، اما هرگز موفق نشدند، افزود: آزادگان با ایستادگی و تمام وجود برای حفظ میهن و آرمان‌ها در جبهه‌ها حضور داشتند.
دبیر کنگره ملی شهدای غریب با اشاره به خاطراتی از دوران اسارت در اردوگاه‌های عراق، ادامه داد: شهدای آزاده دوران سختی را پشت سر گذاشته و غریبانه و مظلومانه به شهادت رسیدند.
وی با ارائه گزارشی از اقدامات دبیرخانه کنگره شهدای غریب، از تشکیل ۳۲ ستاد استانی این کنگره در کشور خبر داد و یادآور شد: زیرمجموعه کنگره شهدای غریب اسارت ۳۲ ستاد استانی با کمک بنیاد‌های شهید کل کشور راه‌اندازی شده و دبیران استانی انتخاب و معارفه شده‌اند.
زمردیان با اشاره به اینکه برای هر ستاد استانی ۲۱ برنامه در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده، افزود: دبیران مذکور در قالب ستادی با ۶ کمیته که همگی از آزادگان سرافراز هستند، عهده‌دار فعالیت‌هایی در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای، اجتماعی و پشتیبانی هستند.
وی خاطرنشان کرد: ستاد‌های استانی ۱۰ ماه فرصت دارند تا برنامه‌های استانی خود را متناسب با اقتضائات و تعداد شهدای هر استان عملیاتی کنند تا شرایط لازم برای برپایی اجلاسیه نهایی در تیرماه سال آینده فراهم شود.

شهدا تربیت یافته هیات‌های مذهبی هستند

در بخش دیگری از این مراسم سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان گفت: شهدای والامقام هشت سال دفاع مقدس تربیت یافته هیات‌های مذهبی و با تاسی از ائمه معصومین (ع) در این مسیر قدم برداشتند.
عباس برزگر، سرپرست بنیاد شهید و ایثارگران استان زنجان هم در این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام به ویژه شهدای غریب افزود: استان زنجان پایتخت شور و شعور حسینی و دیار غواصان دریادل و شهید هسته‌ای کشور شهید مجید شهریاری، خواستگاه ۳هزار و ۵۳۵ شهید است.
وی ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر تصریح کرد: استان زنجان ۵۸۶ آزاده سرافراز در کارنامه افتخارات استان دارد که از این تعداد ۵۵۳ آزاده در قید حیات هستند.
سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با بیان اینکه پنج نفر از آزادگان سرافراز استان در دوران اسارت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، خاطرنشان کرد: شهدای آزاده برای حفظ حجاب از جان خود گذشته‌اند که این موضوع در کتاب خاطرات نیز به وفور یاد شده که اگر نسل جدید بدانند برای حفظ حجاب چه شهدایی پرپر شده‌اند ارزش و منزلت حجاب را بیشتر متوجه می‌شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه قطعا یکی از کار‌های که مورد غفلت قرار گرفته برگزاری کنگره ملی شهدای غریب اسارت است، تصریح کرد: شهدای ما در راستای مقابله با هجمه‌های دشمن ایستادگی کرده و از عفت و حجاب دفاع کردند که امیدواریم با برگزاری این کنگره بتوانیم وظیفه خودمان را در قبال شهدای غریب انجام دهیم.

گفتنی است؛ در این همایش احکام دبیران کنگره ملی شهدای غریب در استان‌های حاضر نیز اعطا شد.
در بخشی از این همایش با حضور مسوولان از تمثال شهدای غریب آیت‌اله بیگدلی و عسگربندلو رونمایی و از همسر شهید بیگدلی تجلیل و قدردانی شد.
دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، ادای احترام به شهدای والامقام گمنام گاوازنگ، گلباران مزار شهدای بهشت فاطمه (س) و شهدای غریب از دیگر برنامه‌های همایش منطقه‌ای معاونین فرهنگی و دبیران کنگره ملی شهدای غریب به میزبانی استان زنجان بود.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار