رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: آفت پروانه جوانه‌ خوار بلوط که تهدید جدی برای جنگلهای بلوط است و کانون‌های مختلفی از جنگل‌ها و مناطق جنگلی حتی منطقه دیناران را درگیر کرده است.
کد خبر: ۱۱۲۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳ 01 September 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری و به نقل از ایرنا، حسن جهانبازی افزود: با وجود اقداماتی که از سوی اداره‌های کل محیط زیست و منابع طبیعی انجام شده است، اما به نظر می‌رسد با این مقدار اعتبار و بضاعت شاید نتوان از شیوع این آفت جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: در همین ارتباط به دستور استاندار چهارمحال و بختیاری و با همراهی مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری و مدیرت بحران، ضرورت مقابله همزمان با افت پروانه جوانه خوار بلوط در حوزه زاگرس به سازمان جنگل‌ها اعلام شد.

جهانبازی تاکید کرد:، اما آنچه باید برای کنترل آفت پروانه جوانه خوار بلوط در استان انجام شود این است که یک کار بنیادی در زمینه شناخت این آفت و دستیابی به روش‌های کنترل تلفیقی با شناسایی دشمنان طبیعی از سوی دانشگاه‌ها و مراکز تحیقیاتی انجام شود.

وی بر ضرورت حمایت مالی از اجرای طرح‌های تحقیقاتی برای کنترل افت پروانه جوانه خوار بلوط تاکید کرد.

چهارمحال و بختیاری پیشرو در مقابله با خشکیدگی جنگل‌ها و مراتع

رییس سازمان تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان طی یک دهه گذشته در حوزه شناسایی و پایش کانون‌های درگیر خشکیدگی جنگل‌ها و مراتع از استان‌های پیشرو کشور بوده است.

جهانبازی با اشاره به انجام علت‌یابی خشکیدگی جنگل‌ها افزود: علت‌های اصلی که منجر به شیوع خشکیدگی و در نهایت هجوم آفت‌ها و بیماری‌ها باعث درگیری جنگل‌ها و مراتع شده تا حدود زیادی شناسایی و این دستاورد‌ها به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان منتقل شده است.

وی ادامه داد: ذخیره نزولات آسمانی، انجام فعالیت‌های آبخیزداری و کمک به تغذیه کانون‌های درگیر با توجه به اینکه نیاز غذایی این درختان تا حدود زیادی تامین نمی‌شود از جمله کار‌های موثر در کنترل خشکیدگی و هجوم آفت‌ها و بیماری‌ها در جنگل‌ها و مراتع است که باید انجام شود.

جهانبازی با اشاره به انجام یک کار تحقیقاتی که نتجه آن تا ۲ ماه آینده اعلام می‌شود، گفت: این مرکز در قالب یک کار تحقیقاتی، درختان در معرض خشکیدگی و درختان بسیار شادابی که در کانون خشکیدگی قرار دارند را از نظر ژنتیک مقایسه می‌کند و می‌تواند سندی برای استفاده از درختان شاداب بعنوان پایه برای زادآوری و تجدید حیات در حوزه منابع طبیعی استان باشد.

وی ادامه داد: همچنین مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در حوزه علت‌یابی خشکیدگی مراتع با اداره‌های حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی کار‌های مهمی انجام داده است.

جهانبازی با اشاره به حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص علت‌یابی خشکیدکی در مراتع و جنگل‌ها گفت: از محل اعتبارات دور اول سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان اعتباری برای این بخش مصوب شد؛ با توجه به اینکه این اعتبار باید از محل فروش اموال وزارت جهاد کشاورزی تامین شود امید می‌رود با تامین اعتبار روند اجرای این طرح نیز سرعت بگیرد.

به گزارش ایرنا، ۳۲۸ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را جنگل تشکیل داده است که حدود ۹۶درصد این میزان جنگل‌های بلوط است و بنه، انواع بادام‌ها، داغداغان، زالزالک، افرا کیکم و اُرس گونه‌های غالب آن است که از ناحیه غربی و به ترتیب سطح در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، اردل، کوهرنگ، کیار و قسمتی در منطقه بروجن قرار گرفته است.

آفات جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط یکی از مهمترین علت‌های تخریب گونه‌های جنگلی بلوط است که این آفت در مرحله لاروی از جوانه‌ها و برگ‌ها تغذیه و در صورت طغیان درختان را عاری از برگ می‌کند.

آفات در اکوسیستم به ۲ دسته آفات اولیه و ثانویه تبدیل می‌شود که آفت برگ‌خوار، جوانه‌خوار آفت اولیه است و این آفات که تک نسلی هستند و یک بار در سال حاضر می‌شوند و به دلیل اینکه برگ‌خواری شدید دارند با حضور در یک منطقه درختان را عاری از برگ می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار