باحضور معاون رییس جمهور و در حاشیه شهر مشهد روی داد:
رئیس سازمان محیط زیست کشور امروز از ضرورت نگاه ملی و تغییر برای ترویج نگرش محیط زیستی در مدارس سخن گفت و کلنگ احداث نخستین هنرستان محیط زیستی را درحالی بر زمین زد که زمین 5هکتاری آن را در حاشیه شهر مشهد مادرش اهدا کرد.
کد خبر: ۱۱۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶ 15 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، معصومه ابتکار امروز پنجشنبه 23 مهرماه تفاهم‌نامه‌ی احداث نخستین هنرستان محیط‌زیستی خراسان‌رضوی را امضا کرد.

این تفاهم‌نامه با هدف  ارتقای نگرش دانش‌آموزان به محیط زیست و همچنین یادگیری مهارت‌های شناسایی مخاطرات محیط زیست توسط آموزش و پرورش و محیط زیست کشور در حاشیه آئین افتتاح نخستین هنرستان جم (جامع محیط زیست) که در پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد به امضا رسید.


معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و سیدجواد حسینی مدیرکل آموزش و پروش خراسان رضوی امضاکنندگان این تفاهم‌نامه بودند.

همچنین رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور در حاشیه آئین افتتاح نخستین هنرستان جم (جامع محیط زیست) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه باید از جنبه‌های علمی بسیار دقیقی به مسئله محیط زیست ورود پیدا کرد.اظهار کرد: تغییر نگرش در مدارس کشور به مسئله محیط زیست کمک شایانی به تغییر نگرش به محیط زیست در جامعه می‌کند.
 
وی در این آیین که با حضور که استاندار ، مدیرکل آموزش وپرورش و مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز حضور داشتند با تاکید براینکه تنها با تغییر ساختار آموزشی می‌توان نگرش محیط زیستی در مدارس و در بین دانش‌آموزان رواج داد، ادامه داد: نیازی به احداث دبیرستان‌های محیط زیست در همه کشور نبوده زیرا برخی از این دبیرستان‌ها وجود دارد و تنها نیاز به تغییر نگرش در مدارس دارند.
 
معاون رئیس جمهوربا اشاره به  ایجاد  نخستین هنرستان جامع محیط زیست در خراسان رضوی، افزود: با توجه به شرایط محیط زیستی کشور باید مدارس و دانش‌آموزان با شرایط محیط زیست کشور آشنا شوند که خوشبختانه در کشور مدارسی با استانداردهای لازم در این زمینه در سطح کشور فعال هستند.

ابتکار با اعلام اینکه هم‌اکنون دبیرخانه محیط زیست در 94 مدرسه خراسان رضوی فعال است، عنوان‌کرد: در مدارس محیط زیست باید به  مسائلی همچون مدیریت پسماند، بازیافت، داشتن فضای سبز و مدیریت مصرف آب به دانش آموزان در آموزش توجه کرد.
معاون رییس جمهور احداث هنرستان تخصصی محیط زیست را زمینه ساز تربیت وتامین نیروی انسانی متخصص درعرصه ی حفظ محیط زیست وکمک به رفع معضلات این حوزه وبهبودکشاورزی وروش های صنعتی سازگار با محیط زیست برشمرد.

درادامه این مراسم خانم برزگر مادر دکتر ابتکار که زمین مورد نیاز برای احداث این هنرستان را اهدا نموده اند درسخنانی کوتاه درجمع مسئولین استان توجه به موضوع حفظ محیط زیست درخانواده ها وآموزش آن به کودکان را بسیار بااهمیت خواند وگفت: زمین ومحیط زیست مال آیندگان ماست وباید ان را حفظ کنیم.

محمدجواداورعی غلامی مدیرآموزش وپرورش ناحیه 5مشهد نیز دراین مراسم به اصل 50قانون اساسی درموردحفاظت همگانی از محیط زیست وارائه آموزش به نسل آینده در مورد تاثیر تخریب واز بین بردن منابع طبیعی ومحیط زیست برزندگی وآینده ی انسان ها اشاره کرد وگفت:باید به دانش آموزان بیاموزیم هرگاه گل ، درخت وآب وخاک را می بینندیا نام آن ها رامی شنوند همچون واژه های محبت وصداقت درآنان باشد.

درادامه نیز کلنگ ساخت نخستین هنرستان محیط زیستی ( جم ) توسط خانم برزگر ، دکتر ابتکارمعاون رییس جمهور،رشیدیان استاندار، دکترحسینی مدیرکل آموزش وپرورش ومهندس صالحی مدیرکل حفاظت ازمحیط زیست استان به زمین خورده وپس از امضای تابلوی یادبود این مراسم توسط مسئولین ،8نهال زیتون به نیت حضرت ثامن الحجج امام هشتم امام رضا(ع) کاشته شد.

نخستین هنرستان محیط زیستی کشور در زمین اهدایی مادر دکتر ابتکار ساخته می‌شود

روابط عمومی آموزش و پرورش استان نیز از این آیین گزارش کرد:حضور دانش آموزان متوسطه ی پسرانه با شعارهای زیست محیطی و نقاشی حفاظت از محیط زیست توسط دختران دانش آموز متوسطه و قرائت مقاله توسط دانش اموزخردسال دوره ابتدایی وآزادسازی نمادین کبوتران و بادبادک هایی با شعارهای حفظ وپاسداشت محیط زیست ونمایشگاه آثارساخته شده ازمواد بازیافتی از حاشیه های مبتکرانه برگزاری این مراسم در منطقه ی حاشیه ای مهرآباد مشهد بود که به همت آموزش وپرورش ناحیه پنج مشهدصورت گرفت.

تقدیر از مادر خانم ابتکار و وعده بهره‌برداری تا 1/5 سال آتی

همچنین دکتر سیدجواد حسینی نیز امروز در همایش مدرسه سبز، نماد توسعه پایدار، و افتتاح مدرسه جامع محیط زیستی (جم)  برای نخستین بار در کشور در مشهد ، که باحضور معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و استاندار و جمعی دیگر از مسئولین استانی که در محل سالن همایش های مرکز تربیت معلم شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد اظهار داشت: امروز دست کم چهار فعالیت ویژه که از قبل آغاز شده در آموزش و پرورش خراسان رضوی رسمیت پیدا می کند.

وی اظهار داشت: سرکار خانم برزگر مادر بزرگوار خانم دکتر ابتکار یک زمین پنج هکتاری به آموزش و پرورش اهدا می کند تا گامی مهم برای توسعه بحث حفاظت از محیط زیست در این بخش بردارد و برای ساخت این مرکز آموزشی تا حدی که در توان سازمان محیط زیست باشد  مشارکت خواهد داشت و مابقی هزینه را آموزش و پرورش انجام خواهد داد تا این مدرسه تا یک سال و نیم دیگر به بهره برداری برسد.

حسینی گفت: در راستای توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش و تمرکززدایی اعتقاد داریم طبعیت را باید به مدرسه آورد تا جامعه مان طبیعت گرا شوند،بر همین اساس در قالب طرح یکصد مدرسه ، یکصد دبیرخانه ، امروز ۹۴ مدرسه در استان خراسان رضوی به عنوان دبیرخانه همکاری های مشترک آموزش و پرورش و محیط زیست فعالیت خود را آغاز می کنند.

وی تصریح کرد: امروز ۱۰ هزار دانش آموز و دانشجو معلم این استان تشکلی برای تبدیل نمادسازی زیست محیطی به ستادسازی و نهادینه سازی حفاظت از محیط زیست در حوزه آموزش و پرورش تشکیل داده و در این حوزه فعالیت می کنند.

حسینی ایجاد مدرسه کاغذی در نیشابور که با اهدای زمین توسط یک خیر و هزینه ساخت آن توسط درآمد حاصل از صرفه جویی در کاغذ ادارات آموزش و پرورش تامین می شود را به عنوان  یکی دیگر از اقدامات برجسته آموزش و پرورش استان در این بخش ذکر کرد و اظهار داشت : امروز مردمی می توانند خود را توسعه یافته تلقی کنند که علاوه بر هم‌نوعان خود حقوق زیستی و زندگی سایر جانوران سرزمین خود را هم محترم بشمارند.

وی تصریح کرد : امروز در ادبیات توسعه مفهوم بیودموکراسی و زیست سالاری به عنوان یکی از شاخصه های توسعه مطرح گردید ، این درحالی ست که تا پایان قرن 20 شاخص یک جامعه توسعه یافته احترام به مدنیت و انسانیت و فراهم کردن فرصت های برابر برای همه اقوامدر ابعاد مختلف بود که البته این موضوع کماکان نیز به عنوان یکی از مهم ترین شاخص های توسعه مطرح می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد : امروز متاسفانه باید اذعان کنیم در جامعه ایران آمار قابل قبولی در زمینه رعایت موازین و آموزه های محیط زیستی نداریم و خشک شدن اغلب تالاب ها و دریاچه های کشور ، آلودگی نگران کننده هوا و افت کمی و کیفی اندوخته های آب و خاک کشور موید این مطلب است و امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب در مدرسه هایی که برای توسعه فرهنگ حفظ محیط زیست ایجاد می شوند گام موثری در این بخش برداریم.

وی در پایان از همت بزرگ مادر معاون رئیس جمهور در اهدای زمین پنج هکتاری به آموزش و پرورش برای ساخت یک مدرسه محیط زیستی در مشهد تقدیر کرد.
گفتنی است نخستین هنرستان محیط زیستی ( جم )کشور در زمینی با وسعت حدودا 6 هزار متر مربع در منطقه ی مهرآباد وحاشیه ی محور مواصلاتی میامی، احداث خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار