معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: تالاب هورالعظیم همچنان در وضعیت عادی قرار ندارد و نیاز است حقابه بیشتری به این تالاب اختصاص داده شود.
کد خبر: ۱۱۲۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹ 19 September 2023

عادل مولا روز با اشاره به میزان دریافت حقابه تالاب هورالعظیم در سال آبی جاری (مهر ماه ۱۴۰۱تا شهریور ۱۴۰۲) اظهار کرد: ۶۷ درصد حقابه تالاب هورالعظیم در سه ماهه دی، بهمن و اسفند۱۴۰۱ دریافت شده است که این میزان حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب می‌شود.

وی با بیان اینکه حقابه تالاب هورالعظیم بیش از یک میلیارد متر مکعب است توضیح داد: در مجموع در سال آبی جاری حدود ۹۳۱ میلیون متر مکعب از حقابه داده شده است و در چند ماه اخیر با توجه به رها شدن موجی آب و برداشت‌ها از بالادست، حقابه تالاب محقق نشده است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره بالا بودن دما و تبخیر در سطح تالاب و تنش وارد شده به مخزن سه، چهار و پنج تالاب در تابستان امسال گفت: انتظار می‌رود آورد بیشتری برای تالاب در نظر گرفته شود تا مشکل آن رفع شود.

آتشسوزی نقطه‌ای در ۴۵۰ هکتار از هورالعظیم عراقی

وی با اشاره به خشک بودن بخش عراقی تالاب هورالعظیم به عنوان عامل آتش‌سوزی در تالاب گفت: براساس گزارش‌های به دست آمده از کشور عراق و تصاویر ماهواره‌ای در تابستان امسال حدود ۴۵۰ هکتار از تالاب‌ هورالعظیم در عراق به ویژه در حاشیه رودخانه‌های منتهی به تالاب که عمدتا نیزارهای هستند دچار آتشسوزی‌ شده‌اند که این آتش‌سوزی‌های در بخش عراقی به صورت نقطه‌ای است.

مولا با اشاره به تاثیر آلودگی و دود ناشی از این آتشسوزی در استان خوزستان گفت: جدای از تاثیر که آتش‌سوزی بر افزایش آلاینده‌ها در هوا دارد بر روی تالاب نیز اثرگذار است. آتش‌سوزی‌ها شاید به صورت مستقیم روی تالاب بخش ایرانی موثر نباشد اما به طور غیر مستقیم زیستگاه را با تنش مواجه می‌کند که این تنش‌ها ممکن به تمام مناطق سرایت کند.

بخش ایرانی تالاب آتشسوزی نداشت

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال در بخش ایران تالاب هورالعظیم آتش‌سوزی وجود نداشت و امیدواریم تا شروع بارندگی‌ها، تالاب با مشکلاتی از این دست مواجه نشود.

براساس این گزارش ۲۳ شهریور ماه جاری دودی ناشی از آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم مناطق مرزی خوزستان را درگیر کرد.

تالاب هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای حوضه آبی کرخه واقع شده‌ است. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم آن در کشور عراق واقع است؛ آتش سوزی یکی از چالش‌های این تالاب در زمانی است که حقابه آن تامین نشود.

در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داد نیز آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر در خوزستان پیش رفت و هشت شهرستان را درگیر کرد.

شهریور ۱۴۰۰ نیز آتش سوزی در سه نقطه از بخش عراقی تالاب هورالعظیم، باعث شد دود این آتش سوزی شهر رُفیّع از توابع شهرستان هویزه را فرا گیرد.

رودخانه کرخه امسال برای سومین سال متوالی با بحران کم آبی روبرو بوده و در ماه‌های اخیر بنا بر اعلام وزارت نیرو در چندین نوبت رهاسازی صورت گرفته است.

به گفته فعالان محیط زیستی به علت برداشت‌های مکرر از بالادست این آب به طور کامل به تالاب نرسیده است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار