کد خبر: ۱۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰ 07 March 2015

سازمان میراث فرهنگی به مناسبت هفته درخت‌کاری تعدادی درخت با حضور خبرنگاران و دانشجویان رشته گردشگری در اراضی عباس آباد کاشت.

به گزارش ایسنا‌، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در این مراسم بیان کرد: آنچه ما به آن نیازمندیم احیای میراث‌های ماندگار ماست که یکی از آنها درخت کاری است. ما جزو کشورهای گرم و خشک هستیم و درخت کاری به شکل طبیعی در آن شکل نگرفته و نیازمندیم کسانی درخت بکارند و از آن بهره برداری کنند.

رجبعلی خسروآبادی افزود: وجود چنین برنامه‌هایی لازم است تا از درخت‌هایی که کاشته می‌شود استفاده کنیم. همچنین مقاصدی در تهران لازم است تا برای کسانی که در تهران زندگی می‌کنند یا وارد این شهر می‌شوند تفرجگاهی ایجاد شود. ما با دوستان‌مان صحبت کردیم و فکر کردیم مجموعه اراضی عباس‌آباد ناشناخته است. ما در تهران و دفاتر خدماتی آمادگی داریم که پکیج‌هایی برای گردشگری طبیعی داشته باشیم.

او ادامه داد: فکر می‌کنم این کار نمادین درخت کاری ماندگاری میراث را در پی دارد و باعث می‌شویم از خدمات طبیعت گردی بهره بیشتری ببریم.

در ادامه این مراسم سید محمد حسین هجازی، معاون اجتماعی فرهنگی شرکت عباس‌آباد نیز بیان کرد: اینجا را به عنوان منطقه فرهنگی گردشگری اراضی عباس‌آباد معرفی کرده‌ایم که متراژ آن 560 هکتار است. منطقه‌ای که در دل تهران به عنوان زیست محیطی فرهنگی در سال 1371 نام‌گذاری شد و بالای 8 هزار درخت در اینجا کاشته‌ایم.

او افزود: این منطقه در حوزه زیست محیطی جزو مناطق اول است و سال جدید را به عنوان توریست و گردشگری در این منطقه کار می‌کنیم.

به دستور قالیباف، گروه هلدینگ گردشگری در شهرداری تشکیل شده است که این اراضی نیز جزو این مجموعه هستند.

معاون اجتماعی فرهنگی شرکت عباس‌آباد افزود: امسال نوروز که مقارن شده است با دهه فاطمیه (س) برنامه گردشگری تا دوازدهم فروردین ماه در این منطقه برگزار می‌کنیم تا بتوانیم فرهنگ‌سازی لازم را داشته باشیم.

در ادامه این مراسم محمد تقی رهنمایی نیز یکی از سخنرانان مراسم کاشت درخت بود که بیان کرد: خوشحالم به این مناسبت مبارک و خوش یمن به استقبال بهار می‌رویم. برخی از بازسازی‌های علمی نشان می‌دهد دو هزار سال پیش از این، مساحت جنگل‌های ایران 160 میلیون هکتار بوده است. از آن به بعد اطلاع چندانی از شیب تند نابودی جنگل‌ها جز به صورت نوشته‌های پراکنده نداریم؛ مثلا در زمان ناصرالدین شاه هنگامی که ضل السلطان که از فرمانداری اصفهان عزل شد دستور داد، هرچه درخت بوده ببرند و آن را تبدیل به پول کنند.

آن زمان 12 هزار تومان از پول درخت‌های اصفهان در می‌آورند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در سال 1330 براساس گزارش سائو مساحت جنگل‌های ایران 25 میلیون هکتار بوده است. مساحت جنگل‌های ایران طی 25 سال گذشته یعنی از سال 1330 تا 1355 به 12.4 میلیون هکتار رسیده است. امیدوارم این ارقام برای شما قابل تجسم باشد.

دبیر سابقه کمیته گردشگری سازمان ملل متحد اظهار کرد: مساحت جنگل‌های ایران به 8.5 میلیون هکتار رسیده که این خبر تاسف برانگیزی است. ما در یک منطقه خشک و نیمه خشک به روی کره زمین قرار داریم و اگر قرار باشد آنقدر که طبیعت به ما جفا می‌کند ما خودمان به خودمان جفا کنیم این یک ظلم آگاهانه است.

او تصریح کرد: در کلان‌شهر تهران 720 هزار دانشجو تحصیل می‌کنند که نزدیک به 510 هزار دانشجو در شهر تهران هستند. اگر هر دانشجو به عنوان وظیفه انسانی برنامه‌ای بگذارد که در سال یک عدد درخت در هر محلی بکارد، ما در سال تعداد درخت زیادی توسط نسل جوان خواهیم داشت. من از منابع طبیعی شخصا ناامید هستم و تنها کاری که می‌توانیم بکنیم فرهنگ سازی است.

رهنمایی گفت: اگر به آمار شهرداری نگاه کنیم، می‌بینیم سال 40 هزار هکتار در کشور ما از بین می‌رود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم تعدادی درخت توسط خبرنگاران‌، دانشجویان و مسئولان در اراضی عباس‌آباد کاشته شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار