رییس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی جدید ( ( اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد ) سه برابر پارسال خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۳۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ 08 October 2023

به گزارش تابناک ایلام ؛ آذرنوش عموزاده  اظهار کرد: سال زراعی گذشته (۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ ) سطح زیر کشت کلزا به علت خشکسالی سه هزار هکتار بود که در سال زراعی جدید (۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ ) به ۹ هزار هکتار افزایش می یابد و میزان تولید و برداشت این محصول نیز افزایش سه برابری خواهد داشت.

وی افزود: باتوجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بارش های موثر نزولات جوی در سال آبی جدید ( اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد )، تامین و توزیع نهاده های کود و سم، مکان یابی درست جهت کشت بهینه، تامین آب از سد کرخه، توزیع بذر و تامین ادوات کاشت، سطح زیر کشت این دانه روغنی در استان افزایش می یابد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام تصریح کرد: بیشترین اراضی سطح زیر کشت این محصول در مناطق دهلران، دشت عباس و موسیان خواهد بود و آب مورد نیاز این اراضی نیز از سد کرخه تامین می شود.

 

وی در مورد کشت گندم هم توضیح داد: در سال زراعی جدید ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ طبق برنامه ریزی های انجام گرفته ۶۵ هزار هکتار از اراضی آبی و ۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم به زیر کشت این محصول می رود.

عموزاده یادآور شد: در بحث کشت گندم سال زراعی جدید هفت تا هشت هزار هکتار به سطح زیر کشت این محصول در اراضی آبی استان افزوده خواهد شد و سطح زیر کشت اراضی دیم نیز تغییر چندانی نمی کند.

وی اضافه کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ رکورد برداشت و تولید گندم استان شکسته شد و برداشت این محصول در مقایسه با سال زراعی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ میزان ۸۶ درصد افزایش داشته است.

عموزاده با بیان اینکه ایلام در زمینه تولید و برداشت محصول گندم در زمره هفت استان برتر کشور قرار گرفت، در خصوص مطالبات گندم کاران هم اظهار کرد: با توجه به پیگیری های وزیر جهادکشاورزی، باقی مانده مطالبات گندمکاران تا پایان مهرماه پرداخت خواهد شد./م

بیشتر بخوانید

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار