مدیر امور عشایر استان بوشهر با اشاره به یک هزار و ١٠٠ دانش‌آموز عشایر استان خاطرنشان کرد: حلقه گمشده استان بوشهر، آموزش عشایر استان است که مدارس دوره ابتدایی عشایر از استان فارس هدایت می‌شوند و انتظار می‌رود آموزش عشایر به صورت مستقل توسط خود استان انجام شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸ 08 October 2023

به گزارش تابناک بوشهر، مهدی رستمی مدیر امور عشایر استان بوشهر عصر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: جامعه عشایری استان بوشهر با بیش از چهار هزار و ٣٠٠ خانوار معادل جمعیتی بالغ بر ١٨ هزار نفر، ٢ درصد از جمعیت کل استان بوشهر را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به خدماتی که امور عشایر ارائه می‌کند افزود: به دلیل تنوع و گستردگی خدماتی که وجود دارد، دولت آیین‌نامه‌ای را تدوین کرده که بر اساس آن سایر ادارات موظفند طبق قانون در کنار امور عشایر باشند که امید می‌رود همه ادارات پای کار بیایند.

رستمی گفت: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های به وجود آمده عشایر دچار مشکلاتی از نظر درآمدی شدند که موضوع تنوع‌بخشی در درآمدزایی، علاوه بر دامداری در دستور کار قرار دارد و نیازمند تأمین منابع است.


وی ادامه داد: این خشکسالی‌ها باعث کاهش تولید علوفه از ۶۰ کیلوگرم در هکتار به ۱۵ کیلوگرم در هکتار شده است که جوابگوی نیاز ما نیست؛ در سال گذشته سه هزار تن علوفه از مراتع استان بوشهر تولید شده و بخشی از نیاز علوفه دام عشایر از طریق توزیع نهاده‌های دامی تأمین شده است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه ۴۰ درصد مراتع استان در اختیار عشایر است گفت: تعداد دام عشایری در استان، ۳۵۷ هزار رأس است که سالانه ۶ هزار و ٩٠٠ تن در سال گوشت و ٢ هزار و ٨٠٠ تن شیر تولید می‌کنند؛ میزان تولید صنایع دستی ۱٣ هزار و ۵٠٠ متر‌مربع، عسل ۵۵٠ تن و محصولات باغی و زراعی ٩۵ هزار تن است.

رستمی گفت: از ۳۷ میلیارد تومان اعتبارات ملی، ۲۶ میلیارد تومان آن برای طرح‌های آب و راه تخصیص داده شده؛ همچنین اعتبار مصوب سال ۱۴۰۲ حدود ۹ میلیارد تومان است که یک میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

مدیر امور عشایر استان بوشهر با اشاره به اینکه بیشترین عشایر در دشتستان و بخش ارم و بوشکان قرار دارند بیان کرد: از آنجایی که آبرسانی یکی از مشکلات عشایر استان است، ناوگان آبرسانی با ۱۲ تانکر ١٠ هزار لیتری در اختیار پیمانکار قرار گرفته است.

رستمی با بیان اینکه کوچ عشایر آغاز شده و هم اکنون ٣٠ تا ۴٠ درصد از عشایر وارد استان شده‌اند اظهار کرد: در این راستا خدمات آبرسانی و توزیع نهاده‌های دامی از ١۵ آبان ماه آغاز می‌شود و مرمت راه‌ها با پیمانکاران در مرحله عقد قرارداد است.

وی با اشاره به یک هزار و ١٠٠ دانش‌آموز عشایر استان خاطرنشان کرد: حلقه گمشده استان بوشهر، آموزش عشایر استان است که مدارس دوره ابتدایی عشایر از استان فارس هدایت می‌شوند و انتظار می‌رود آموزش عشایر به صورت مستقل توسط خود استان انجام شود.

رستمی یادآور شد: برای افزایش تولید گوشت قرمز در یک سال گذشته پنج میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان از صندوق توسعه ملی به ۷۰ نفر از عشایر تسهیلات داده شده است.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار