غربالگری سرطان سینه  برای خانم های سنین 30 تا 69 سال به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت استان انجام می شود.
کد خبر: ۱۱۳۱۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵ 12 October 2023
 
 
به گزارش خبرگزاری تابناک یزد،محمد علی اوزی نژاد با اعلام این خبر گفت: خانم های بالای سن ۳۰ سال می توانند با معاینه پستان توسط مامای دوره دیده در مراکز و پایگاه های خدمات جامع سلامت نزدیک منزل، بررسی اولیه شده ودر صورت وجود هر گونه شک مبنی بر وجود توده، به کلینیک ویژه پیشگیری "ارتقای سلامت امید" واقع در بیمارستان شهید صدوقی ارجاع شوند.
 رییس گروه بیماریهای غیرواگیر دانشگاه  افزود: با انجام سونوگرافی یا ماموگرافی در این مرکز، بررسی های تکمیلی صورت گرفته ودر موارد مشکل دار،جراحی و اقدامات بعدی انجام خواهد شد. بدیهی است با این روش هزینه های تشخیص ودرمان فرد بسیار کاهش می یابد.
وی خاطر اظهار داشت: انجام خودمراقبتی،شرکت در برنامه های غربالگری و تشخیص زودرس، افزایش مصرف میوه و سبزی، افزایش مصرف غلات و گوشت ماهی و کاهش مصرف غذاهای پرچرب، سرخ شده و حاوی نگهدارنده، داشتن حداقل روزانه نیم ساعت تحرک بدنی با شدت متوسط، اجتناب از مصرف الکل و دخانیات ،داشتن وزن متعادل، تداوم دوره شیردهی به فرزند، یادگیری و انجام ماهیانه خودآزمایی پستان و شناخت علایم هشدار دهنده شامل توده پستانی یا زیر بغلی، تغییر شکل یا قوام پستان، تغییرات پوستی پستان، ترشحات غیرطبیعی از پستان از کارآمدترین روشها در پیشگیری از این بیماری هستند.
 
وی خاطر نشان کرد: بعضی از سرطانها از جمله سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ تنها با معاینه پزشکی و آزمایشات تکمیلی تشخیص داده می شوند و  لازم است هم ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و هم بیماران به اهمیت تشخیص زود هنگام و انجام فعالیت های غربالگری سرطان پایبند  باشند تا منجر به بهبود نتیجه وکاهش اتلاف منابع شود.
 
دکتر اوزی نژاد افزود: غربالگری سرطان روده بزرگ برای افراد بین ۵۰ تا۶۹ سال و بررسی سرطان پستان در سطح یک(مراکز و پایگاه های خدمات جامع سلامت و مراکز بهداشت) کاملا رایگان است و در غربالگری سرطان دهانه رحم جهت خانم های سنین 30 تا 55 سال فقط هزینه آزمایش به قیمت دولتی دریافت می‌شود.
9 مهر تا 9 آبان "ماه اطلاع رسانی پیشگیری از سرطان سینه" نامگذاری شده است.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار