زندگي روزمره مردم به طور چشمگیری وابسته به ظروف يكبار مصرف و پلاستيكى شده ‌است اما استفاده از اين ظروف سلامت فردى و عمومى جامعه را تهديد مى‌كند، این در حالى است كه اغلب مردم از اين خطرات و موارد استفاده هر كدام از اين ظروف‌ بى‌اطلاع هستند.
کد خبر: ۱۱۳۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 17 October 2015

با وجود توصيه‌هاي مكرر كارشناسان و متخصصان بهداشت در خصوص زيان‌آوربودن استفاده از ظروف پلاستيكي يكبار مصرف، استفاده از اين ظروف امروزه، بسيار متداول شده است.

هنگام پخش غذاي نذري به‌ خصوص در ماه محرم و صفر، آبميوه و بستني ‌فروشي‌ها، ساندويچ فروشي‌ها، رستوران‌ها و حتي ادارات و دانشگاه‌ها نيز به ‌وفور از اين ظروف استفاده مي‌كنند. اين در حالى است كه اغلب مردم از اين خطرات و موارد استفاده هر كدام از اين ظروف‌ بى‌اطلاع هستند.

سید حمید حریری در گفتگو با تابناک خراسان شمالی گفت: به سبب آنكه در ساخت ظروف یکبار مصرف موادي به كار مي‌رود كه اگر آب جوش يا غذاي داغ و چرب بالای 40 درجه سانتی گراد در آن ريخته شود، مواد شيميايي آزاد، و در خوراكي حل مي‌شود كه منجر به بروز بیش از 77 نوع سرطان‌ مي‌شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی افزود: این ظروف به دلیل آزاد کردن ماده سمی "استایرن" و "مونومر" خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش، معده، پانکراس، سرطان سینه در بانوان و... را افزايش مي‌دهد.

وی تصریح کرد: پلاستيك سبك و نازك به هيچ‌وجه و در هيچ كجاي دنيا قابل بازيافت نيست و پس از مصرف به‌ عنوان زباله وارد خاك مي‌شود و به علت اینکه تجزیه ناپذیر می باشند باعث آلودگی محیط زیست می شوند.

حریری هم چنین از اداره بهداشت خواست تا اطلاع رسانی خوبی در خصوص مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف را داشته باشد و مسئولین و مردم به سوی کاهش استفاده از این مواد سرطان زا گام بردارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهتر است، مانند قدیم از ظرفهای مسی، چینی و ... استفاده کنیم تا از خیلی از بیماریها در امان بمانیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار