با توجه به پیش‌بینی وقوع بارش‌های فراتر از نرمال در نیمه دوم آبان و کمبود تجهیزات و عدم آمادگی کافی در بین دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان لرستان، به نظر می‌رسد شرایط لازم برای پیشگیری از خطرات احتمالی فراهم نبوده و در این مدت کم باید چاره‌ای اساسی برای این مهم اندیشید.
کد خبر: ۱۱۳۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵ 14 October 2023

به گزارش تابناک لرستان، صبح امروز جلسه مدیریت بحران لرستان با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران، شهرداران و بانک‌های عامل به ریاست استاندار برگزار شد.

در این جلسه چندین دستورالعمل مطرح شد که مهمترین آن ابلاغ آئین‌نامه پیشگیری در فصول سرد سال به اعضای ستاد مدیریت بحران بود.

به گفته مدیرکل هواشناسی لرستان بارش‌های قابل ملاحظه استان از نیمه دوم آبان تا نیمه نخست آذر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر می‌شود، همچنین از نیمه دوم آذرماه تا بهمن‌ماه پیش‌بینی می‌شود بارش‌ها بین ۱۰ تا ۴۰ میلی‌متر افزایش داشته باشند.

اگرچه این نشست با رویکرد اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با بحران‌های فصل سرما از جمله سیل برگزار شد، اما با توجه به پیش‌بینی وقوع بارش‌های فراتر از نرمال در لرستان و کمبود امکانات و تجهیزات و عدم آمادگی کافی در بین دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان، به نظر می‌سد شرایط لازم برای پیشگیری از خطرات احتمالی فراهم نبوده و در این مدت کم باید چاره‌ای اساسی برای این مهم اندیشید. موضوعی که مورد تاکید استاندار لرستان نیز قرار گرفت.





چگنی امکاناتی برای پیشگیری از بحران ندارد

فرماندار چگنی در این جلسه با بیان اینکه نمی‌دانم چرا بسیاری از ما دوست داریم در شرایط بحران مدیریت کنیم، افزود: طی یک سال و نیم گذشته در برخی حوزه‌ها مکاتبات زیادی با مدیریت بحران صورت گرفت، اما اقدام خاصی صورت نگرفت.

بازگیر با اشاره خسارات سیل ۹۸ به شهرستان چگنی، تصریح کرد: برخی از روستا‌ها در شرایط بسیار بدی قرار دارند، به نحوی که در صورت وقوع بارش‌های سیل آسا، بخشی از روستا‌ها از بین خواهند رفت.

وی بیان داشت: اداره راهداری چگنی هیچ گونه امکاناتی از قبیل بیل مکانیکی ندارد که برای مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

فرماندار چگنی با بیان اینکه ۲ سد بند خاکی در این شهرستان داریم، گفت: این ۲ سد در سال ۹۸ از دلایل سیل سراب دوره بود، اما در حال حاضر لایروبی نشده و به عامل خطری در آینده تبدیل شده است.

بازگیر تاکید کرد: واقعا این شهر در خطر بوده و با وجود پیگیری‌های بسیار، اگر اقدامات پیشگیرانه لازم صورت نگیرد، ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که بعد‌ها هیچ کدام از ما خودمان را نبخشیم.

لایروبی رودخانه کشکان پلدختر یک ضرورت است

فرماندار پلدختر نیز لایروبی رودخانه کشکان را یک ضرورت دانست و افزود: این رودخانه در زمان بارندگی یکی از نقاط خطر بوده و احتمال خسارت زدن به بخش‌های مسکونی و کشاورزی را دارد.

حمید خادم بیان داشت: دیواره ساحلی در برخی مناطق پلدختر با کمترین بارش ممکن است مشکل‌ساز شود، انتظار می‌رود اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات بکار گرفته شود.

جمع آوری و دفع رواناب‌های تهدیدآمیز معمولان نیز از نکاتی بود که فرماندار این شهرستان به آن اشاره کرد.

زنده به گور شدن ساکنان روستا‌های بروجرد دور از انتظار نیست

فرماندار بروجرد نیز در این جلسه اظهار کرد: شرح وظایف‌ها در ستاد بحران مشخص و روشن است، از این رو باید همه دستگاه‌ها موظف شوند که وظایف خود را انجام داده تا حوادثی رخ ندهد.

مسلم مرادی با بیان اینکه سه نقطه بحرانی در شهرستان داریم، گفت: نخست شهر ونایی بوده که زیرساخت لازم را ندارد و بارش در حد نرمال این شهر را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: مسیر رودخانه از میان شهر ونایی رد می‌شود و با توجه به اینکه تعداد زیادی خانوار در آنجا زندگی می‌کند و با وجود لایروبی، اما در صورت بارش بالای نرمال در این منطقه فاجعه رخ می‌دهد.

فرماندار بروجرد با بیان اینکه چند روستای دارای مشکلاتی در زمان بارندگی هستند، افزود: یکی از این روستا‌ها قطعا اگر دچار رانش شود، زنده به گور شدن ساکنان دور از انتظار نخواهد بود.

مرادی بیان داشت: ۱۶ خانوار در دیگر روستای بروجرد هستند که باید سریعا تخلیه شوند، سال گذشته این مهم در زمان بارندگی انجام شد، اما اکنون خطر احتمالی نیز وجود دارد.





جابجایی روستای کمپ گنجعلی الزامی است

فرماندار کوهدشت نیز با اشاره به خسارت سیل به این شهرستان، اظهار کرد: روستای کمپ گنجعلی این شهرستان ببه دلیل رانشی بودن باید جابجا شود.

محمد مرادی بیان داشت: سال گذشته در زمان بارندگی این روستا تخلیه شد، متاسفانه اهالی با وجود وقوع رانش‌های متعدد، اما به روستا برگشته‌اند.

وی با بیان اینکه در شهر کوهدشت پلی وجود دارد که علت اصلی سیلاب ۹۸ این شهرستان بود، افزود: حجم خروج آب پل کم بوده و در صورت بارش زیاد باران دچار مشکل خواهد شد.

رفع نقص ماشین آلات راهداری نیازمند تزریق اعتبارات است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با بیان اینکه راهداران از ۱۸ در ۳۸ راهدارخانه استان مستقر می‌شوند، گفت: حدود ۳۰۰ نفر از راهداران در طرح زمستانه راهداری حضور خواهند داشت.

مرتضی شیروانی با اشاره به لایروبی بیش از ۶۰۰ دستگاه پل در استان، افزود: شن و نمک موردنیاز برای مواقع لزوم فراهم شده است.

وی بیان داشت: رفع نقص ماشین آلات راهداری نیازمند تزریق اعتبارات است، از این رو درخواست شده که اعتبارات هر چه سریعتر در اختیار این مجموعه قرار گیرد.

فرمانداران نقاط حادثه خیز شناسایی و رفع خطر کنند

معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در این جلسه اظهار کرد: به نکته درستی اشاره شد، اینکه منتظر می‌مانیم بارندگی شروع شود و وارد بحران شویم، بعد سراغ اینکه چکار کنیم و چکار نکنیم، می‌رویم.

احمدرضا دالوند بیان داشت: فرمانداران جلسات مدیریت بحران را تشکیل می‌دهند، اما اینکه چه اتفاقی بر سر این مصوبات روی می‌دهد مهم است.

وی با بیان اینکه تا وقوع بارش‌های جدی در لرستان حدود یک ماه فرصت است، افزود: فرمانداران در اولین فرصت ممکن نقاط حادثه خیز را شناسایی و رفع خطر کنند.

معاون عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: دستگاه‌های خدمات رسان، پلیس راه و .. امکانات لازم را بکار گرفته تا کمترین خسارت را در صورت سیل احتمالی داشته باشیم.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار