با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و جمعی از مسؤولان شهرستان رفسنجان، بیمارستان سیار مجتمع مس سرچشمه رفسنجان افتتاح شد.
کد خبر: ۱۱۳۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹ 25 October 2023

به‌گزارش تابناک کرمان به نقل از روابط‌عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، مراسم افتتاح بیمارستان سیار مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با حضور خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، حجت‌الاسلام عسکری امام جمعه رفسنجان، رضایی فرماندار رفسنجان، محققی مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و جمعی از مسؤولان شهرستان رفسنجان و معاونان و مدیران مجتمع ظهر امروز سه‌شنبه دوم آبان در محل دفتر امام جمعه رفسنجان برگزار شد.

لزوم انجام طرح‌های توسعه‌ای برای کاهش بیکاری در شهرستان

امام جمعه رفسنجان در این مراسم مجموعه مس سرچشمه را اندوخته خدادادی دانست که منافع آن به جامعه شهرستانی، استانی و کشوری می‌رسد و ادامه داد: نگهداری و حفظ این مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت‌الاسلام اصغر عسکری بر لزوم طرح‌های توسعه مجتمع مس سرچشمه برای کاهش بیکاری جوانان رفسنجانی تأکید کرد و ادامه داد: اهالی روستا‌های مجاور مجموعه سرچشمه بیشترین آلودگی هوا، آب و زمین را متحمل می‌شوند و مزارع و مراتع آنجا به‌واسطه آلودگی معدنی از بین می‌رود، اهالی در حال مهاجرت هستند که نیاز است برای مهاجرت معکوس این موارد در نظر گرفته و راه چاره اندیشیده شود.

به گفته وی، در حوزه دانش‌بنیان اگر تعامل بیشتری بین دانشگاه و صنعت مس برقرار شود زمینه بهره‌برداری، توسعه و اشتغال بیشتر فراهم می‌شود.

افزایش ۴۰درصدی اردو‌های جهادی مجتمع مس سرچشمه در سال جاری

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز سیل سال گذشته در رفسنجان را یادآور شد و با اشاره به خسارت‌های جانی و مالی این سیلاب، گفت: اگر‌چه بلایای طبیعی غیرقابل پیش‌بینی هستند، اما می‌توان تدابیری اندیشید که میزان خسارت‌ها کمتر باشد لذا شرکت مس تصمیم گرفت در بحث مسئولیت‌های اجتماعی اقداماتی در این راستا انجام دهد.

حسین محققی ادامه داد: در این رابطه بیمارستان سیار سفارش داده شد که به طور کامل در کشورمان ساخته شده و ۲۰میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی افزود: این بیمارستان کاملاً پرتابل و قابل جابه‌جایی در محل‌های مختلف است. در مدت‌زمان ۵دقیقه قابل جای‌گذاری و در ۱۰دقیقه قابل بهره‌برداری است. حتی اگر در محلی که برق موجود نباشد در شرایط بحرانی برای ۸ساعت برق آن تأمین است.

محققی با بیان این‌که این بیمارستان سیار هفت تختخوابی دارای تمامی امکانات یک بیمارستان است، تصریح کرد: تجهیزات این بیمارستان به‌روز بوده و در شرایط بحرانی کاملاً می‌تواند مأموریت یک بیمارستان را انجام دهد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ مجتمع مس سرچشمه ۱۵ طرح جهادی درمانی را در استان کرمان اجرا کرد که در هفت‌ماه گذشته ۱۰ طرح جهادی اجرا شده و بالغ بر ۴۰درصد افزایش داشته است و هدف هم خدمات‌رسانی به افراد بی‌بضاعت است.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان با اشاره به این‌که خدمات اردو‌های جهادی مجتمع مس سرچشمه بخش‌های مختلف ارائه می‌شود، بیان کرد: در سال جاری ۱۵هزار نفر از خدمات دندانپزشکی، چشم‌پزشکی، زنان، قلب و عروق، داخلی و ... بهره‌مند شدند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دامپزشکی هم تیم جهادی مجتمع در حوزه رفسنجان به ۱۰ هزار دامدار ارائه خدمت کردند.

راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مس آمار بیکاری را کاهش می‌دهد

فرماندار رفسنجان نیز با‌اشاره به وقوع سیل سال گذشته در این شهرستان که موجب خسارت شد، گفت: در همین برهه بود که نیاز به بیمارستان سیار احساس شد و شرکت مس پای کار آمد و آن‌را خریداری و تجهیز کرد تا در مواقع بحرانی بتوان از آن استفاده کرد.

حسین رضایی افزود: مجتمع مس سرچشمه در بحران سیل سال گذشته در راستای بازگشایی، ساخت منازل سیل‌زدگان و دیگر موارد کمک کرد و این سیل باعث شد که در حوزه اجرای طرح‌های آبخیزداری اقدام کنیم و در حال حاضر طرح مطالعاتی آن در دست اقدام است.

وی یکی از معضلات شهرستان را بیکاری عنوان و تصریح کرد: راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مس تا حدودی می‌تواند آمار بیکاری را کاهش دهد. موضوع دیگر کمبود آب آشامیدنی در روستا‌های اطراف سرچشمه مانند مغوییه، مانی، هنسیح و... است که به شدت اهالی این روستا‌ها را در رنج گذاشته است.

رضایی به کمبود ۱۰ دستگاه خودروی اورژانس در شهرستان و نیز محور‌های داوران و سرچشمه که از پرخطرترین جاده‌های شهرستان هستد اشاره کرد و ادامه داد: برای ساماندهی محور داوران، سال گذشته ۹۷ میلیارد تومان اختصاص یافت، اما هنوز جذب نشده و امیدواریم شرکت مس در این موارد هم کمک کند تا آمار تصادفات و حوادث ترافیکی کاهش یابد.

امکانات بیمارستان سیار مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

مدیر بهداشت و درمان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در خصوص راه‌اندازی بیمارستان سیار مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، توضیح داد: این بیمارستان سیار به شرکت‌های ساخت داخل سفارش داده شد تا در مواقع بحرانی در نقاطی که هیچ امکاناتی وجود ندارد، خدمت تخصصی ارائه کند.

مجید سعدلو افزود: این بیمارستان به‌سرعت آماده به خدمت می‌شود و امکاناتی از جمله تخت بستری، اکسیژن، ساکشن، خط ارتباطی شبکه، تخت CPR، دستگاه ماساژ اتوماتیک، انواع مانیتور‌های نشان‌دهنده علائم حیاتی، دستگاه ماساژ اتوماتیک، دستگاه تنفس مصنوعی، داروخانه، رادیولوژی و سونوگرافی، مطب پزشک و ... دارد و درمجموع این بیمارستان بدون نیاز به امکانات خاص شروع به خدمت‌رسانی می‌کند.

وی افزود: تعداد پرسنل این بیمارستان بستگی به نوع حادثه و حجم آن دارد که بر آن اساس از پرسنلی که در دسترس داریم یا از جا‌های دیگر کمک بگیریم.

مدیر بهداشت و درمان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان اضافه کرد: بیمارستان سیار به این شکل که سریع آماده به خدمت باشد در استان کرمان نداریم.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار