گزارش مهمترین اقدامات وزارت نیرو در رفع ناترازی آب کشور در دو سال گذشته در جلسه شورای‌عالی آب ارائه و «نقشه راه آب کشور» نیز که در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده در این جلسه رونمایی و به تصویب اعضا رسید.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۶ 28 October 2023

جلسه شورای‌عالی آب صبح امروز شنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد. در این جلسه ابتدا گزارش جامعی از وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری کشور و پیش‌بینی شرایط در ماه‌های آتی از سوی رئیس سازمان هواشناسی ارائه شد.

در ادامه گزارشی از مهمترین اقدامات وزارت نیرو در بخش آب، آبفا و جهاد آب‌رسانی به منظور رفع ناترازی آب کشور ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش اقدامات وزارت نیرو طی دو سال گذشته در بخش آب و در حوزه اقدامات غیرسازه‌ای، شامل اقداماتی همچون «اولویت‌بندی طرح‌های نیمه تمام»، «تنوع‌بخشی تامین منابع مالی»، «تدوین برنامه منابع و مصارف حوضه‌های آبریز»، «طرح‌های اضطراری اصلاح نظام فنی-اجرایی»،‌ «مدیریت توأمان آب و برق»،‌ «مشارکت مردمی در احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی»،‌ «تامین مالی برای بخش شرب طرح‌های انتقال آب از دریا»، «پروژه‌های فناورانه و دانش‌بنیان» و «تقویت همکاری بین وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های ذیربط و استانداران در موضوع آب» بود.
همچنین در بخش اقدامات سازه‌ای، در حوزه آب‌رسانی با هزار و 58 میلیون مترمکعب توزیع آب در کشور، 150 درصد هدف‌گذاری انجام شده و تعهدات 4 ساله دولت در این زمینه، طی 2 سال محقق شده است و در حوزه تامین آب نیز تاکنون 13 سد با حجم مخزن 3 هزار و 533 میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده که بر اساس آن 65 درصد هدفگذاری و تعهدات دولت در این زمینه تحقق یافته و تا پایان دولت نیز پیشرفتی 135 درصدی را رقم خواهد زد.
در این جلسه همچنین به موجب مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی و تاکیدات رئیس جمهور در سند تحول دولت مردمی «نقشه راه آب کشور» که در دولت سیزدهم طراحی و تدوین شده، رونمایی و به تصویب رسید.
همچنین 8 مصوبه از جمله «مکلف شدن وزارت جهادکشاورزی به انجام عملیات آبخیزداری در بالادست حوضه‌های آب‌ریز سدهای تامین‌کننده آب شرب جهت بهبود و ارتقای وضعیت کمی و کیفی منابع تامین آب»، «اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مدیریت مصرف آب کشاورزی و به‌زراعی به همراه الگوی کشت بهینه از سوی این وزارتخانه»، «شناسایی و معرفی منابع پشتیبان آب سطحی و زیرزمینی مورد نیاز شهرهای بزرگ توسط وزارت نیرو»،‌ «مکلف شدن وزارتخانه‌های نیرو، جهادکشاورزی، صمت، کشور، گردشگری و میراث فرهنگی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه بودجه به فراهم سازی بسترهای لازم برای استقرار توسعه کم‌آب بر و کاهش وابستگی برنامه‌های اشتغالزایی به آب» و «لزوم انطباق اقدامات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مدیریت سیلاب‌ها با برنامه‌های وزارت نیرو» در این جلسه طرح و به تصویب اعضا رسید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار