با اجرایی شدن عملیات برداشت دانه روغنی "کنجد" از مزارع 2 شهرستان قیروکارزین و خُنج در استان فارس، تاکنون بالغ بر 2300 تن از این محصول برداشت شده است.
کد خبر: ۱۱۳۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷ 06 November 2023

تابناک فارس به نقل از رویداد ایران: براساس اعلام جهادکشاورزی فارس، یکی از محصولات تولیدی بخش کشاورزی در این استان، "کنجد" یکی از اقلام دانه‌های روغنی به شمار می‌رود که فارس تولید می‌شود.

براساس آخرین گزارش‌ها در سال زراعی جاری با اهتمام کشاورزان و نظارت کارشناسان جهادکشاورزی تاکنون در شهرستان‌های خُنج و قیروکارزین، بالغ بر 2300 تن از این محصول برداشت شده است.

کار برداشت این محصول که معمولا از نیمه مهرماه هر سال آغاز می‌شود، در نقاطی از فارس تا آذرماه تداوم خواهد داشت و بخش قابل توجهی از برداشت با استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی، محقق شده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین در جنوب شرق فارس، از برداشت حدود ۸۵۰ تن دانه روغنی کنجد از سطح ۷۰۵ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

محمد حیدری با بیان اینکه برداشت محصول از نیمه مهرماه آغاز شده و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد، گفت: کنجد تولید شده در شهرستان قیروکارزین از رقم محلی است.

او با اشاره به اینکه شهرستان قیروکارزین از جمله مراکز عمده تولید کنجد در جنوب کشور است، گفت: زودرس بودن، درآمدزایی و اشتغال‌زایی فصلی بالا، تامین کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان و نظارت مستمر مسئولین پهنه‌های کشاورزی بر مزارع، موجب ترغیب کشاورزان به تولید این دانه روغنی شده است.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان قیروکارزین افزود: این گیاه زراعی با مقاومت به خشکی و گرما نقش بسزایی در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک به‌‌عنوان کشت تابستانه دارد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خُنج نیز گفت: برداشت کنجد از 1250 هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود از این سطح، بیش از 1500 تن محصول تولید و روانه بازار مصرف شود.

علی علی‌پور با بیان اینکه برداشت محصول کنجد در شهرستان خُنج، نیمه مهرماه آغاز شده و تا اواخر آذرماه ادامه دارد، افزود: ارقام کنجد تولید شده در شهرستان خنج از نوع داراب، دشتستان و محلی است.

علی‌پور با اشاره به اینکه عملیات برداشت کنجد در سالیان گذشته به‌صورت سنتی انجام می‌شد و برای کشاورزان هزینه بر بود، بیان کرد: در سال زراعی جاری، برداشت مکانیزه محصول موجب کاهش هزینه تولید برای کشاورزان شده است.

فارس یکی از استان‌های مهم در تامین نیاز کشور به تولیدات زراعی و باغی بوده و بیش از 10 درصد کل نیاز به انواع محصولات اساسی را تولید می‌کند.

 

برچسب ها: برداشت ، کنجد ، قیروکارزین ، خنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار