مدیر امور عشایری استان همدان گفت: امکانات اسکان عشایر همدان در راستای صنعتی شدن تولیدات دامپروری این قشرفراهم است.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷ 19 October 2015
مدیر امور عشایری استان همدان گفت: امکانات اسکان عشایر همدان در راستای صنعتی شدن تولیدات دامپروری این قشر فراهم است.

به گزارش تسنیم؛حمزه علی یزدانی اظهار داشت: عشایر استان همدان با 460 هزار رأس دام سبک و سنگین سهم عمده‌ای در تولیدات محصولات دامپروری در استان را دارند.

وی افزود: هم‌اکنون 20 درصد از گوشت استان همدان معادل 6 هزار و 600 تن و 2 هزار و 500 تن شیر توسط عشایر این استان تولید می‌شود.

مدیر امور عشایری استان همدان اظهار‌ داشت: جمعیت عشایری این استان 12 هزارو 600 نفر در قالب دو هزارو 500 خانوار است که در 72 سایت از مراتع استان مستقر هستند.

یزدانی گفت: میانگین کشوری دام برای هر خانوار 32 رأس است که این میانگین در همدان 45 رأس دام برای هر خانوار است که از این لحاظ رتبه پنجم در سطح کشور را داریم.

وی افزود: یک دهم از سطح مراتع استان همدان معادل 95 هکتار و یک چهارم از دام استان در اختیار عشایر قرار دارد.

مدیر امور عشایری استان همدان بیان‌کرد: با توجه به اینکه توسعه راه‌ها و تبدیل آن به بزرگ‌راه‎‌ها و ایجاد اتوبان‌ها مشکلات عمده‌ای برای کوچ عشایر به وجود آورده، لازم است در راستای اسکان عشایر اقدمات موثری انجام شود.

یزدانی تصریح کرد: هم‌‌اکنون امکانات اسکان عشایر در مراتع این استان فراهم است و لازم است در این زمینه دولت با ایجاد اعتبارات گام‌های موثری در راستای اسکان عشایر بردارد.

وی با بیان اینکه اسکان عشایر اقدامی مهم در راستای پیش‌برد اهداف صنعتی شدن محصولات دامپروری است، تأکید کرد: لازم است با همکاری اداره کل منابع طبیعی مکانی در سطح استان برای اسکان دائمی عشایر پیش‌بینی شود.

مدیر امور عشایری استان همدان ایجاد زیر ساخت‌ها برای اسکان داوطلبانه عشایر در راستای کاهش مشکلات این قشر مهم از تولید‌کنندگان را ضروری دانست.

یزدانی کاهش منابع آبی و خشک شدن چاه‌ها را مهمترین مشکل عشایر همدان دانست و افزود: هم‌اکنون آب شرب عشایر توسط دو دستگاه تانکر تأمین می‌شود.

وی تأمین علوفه را از دیگر مشکلات عشایر دانست و اظهار داشت: اسکان عشایر علاوه بر افزایش محصولات دامپروری می‌تواند سبب رفع بخش عظیمی از مشکلات کوچ این قشر از تولید‌کنندگان شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار