معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به آغاز طرح ملی «پویش ملی سلامت» از 20 آبان و ادامه آن تا 15 دی ماه اشاره کرد و گفت: 796 هزار و 333 نفر از جمعیت استان مورد هدف این طرح هستند.
کد خبر: ۱۱۳۸۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷ 19 November 2023

به گزارش تابناک زنجان، مشهود تقیلو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با تشریح دو طرح ملی «سلامت خانواده و پویش ملی سلامت» اظهار کرد: برای اجرای این طرح باید ابتدا امید به زندگی در جامعه مورد ارزیابی قرار گیرد که میانگین امید به زندگی در زنجان ۷۸.۹۵ است که این امید در بین زنان ۸۱.۰۳ سال و در بین مردان ۷۶.۶۶ سال است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تومورها، دستگاه تنفسی و عفونت و حوادث ترافیکی و بیماری‌های مختلف را از عوامل مرگ‌ومیر‌ها در استان دانست و افزود: در این راستا تخصیص اعتبار با توجه به شیوع بیماری انجام می‌شود.
وی به تأثیرگذاری فاکتور‌های مهم در شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله دیابت، فشارخون، سیگار، بالابودن وزن و کم‌تحرکی، ژنتیکی و ... اشاره و تصریح کرد: دراین‌رابطه اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون از ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه می‌یابد.
تقیلو جمعیت هدف مد نظر پویش ملی سلامت در استان زنجان را ۷۹۶ هزار و ۳۳۳ نفر اعلام کرد و گفت: این طرح برای افراد ۱۸ سال و به بالا اجرا می‌شود.
دبیر ستاد اجرایی پویش ملی سلامت زنجان ادامه داد: افراد مشمول اجرای طرح با مراجعه به مراکز بهداشت، مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و درمانگاه‌ها می‌توانند در این طرح مشارکت کنند که البته همه این خدمات رایگان است.
وی به مشارکت ۶.۲۵ درصدی جمعیت جامعه هدف در اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان‌ماه تا کنون اشاره و تأکید کرد: این روند هر ۱۰ روز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
تقیلو تاکید کرد: فشارخون بالا خطر سکته مغزی را چهار برابر و خطر سکته قلبی را دو برابر افزایش می‌دهد، لذا افراد باید مراقبت لازم در این مورد را انجام دهند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به اجرای طرح ملی سلامت خانواده در شهر قیدار اشاره و تصریح کرد: اجرای این طرح قبلاً در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستا‌ها انجام می‌شد، ولی اجازه اجرای آن در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر اخذ شده و در استان از کوچک‌ترین شهر به لحاظ جمعیت یعنی از قیدار آغاز شده و به ترتیب در دیگر شهرستان‌ها هم عملیاتی خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد عوارض واکسن کرونا با تاکید بر اینکه بررسی عوارض واکسن در مورد واکسن‌های وارداتی مورداستفاده و همچنین تولید داخل انجام شده و می‌شود، افزود: هیچ رابطه معنی‌دار و ثابت شده‌ای بین تزریق واکسن و اتفاقات روی داده وجود دارد، چرا که وقوع سکته مغزی و قلبی در مواقعی غیر از تزریق واکسن هم روی می‌دهد.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار