سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان زنجان از رفع ۱۳ لیتر برثانیه هدر رفت آب در ماهنشان با اجرای هوشمندسازی شبکه توزیع آب خبر داد و گفت: قرارداد هوشمندسازی شبکه توزیع آب شهر زنجان نیز منعقد و برای اجرا به بخش خصوصی پیمان سپاری شده است.
کد خبر: ۱۱۳۹۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱ 20 November 2023

به گزارش تابناک زنجان، علی‌محمد نادر خانی سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان زنجان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و در افق اجرای طرح هوشمندسازی شبکه توزیع آب، پیش‌بینی می‌شود میزان هدر رفت آب در ماهنشان به ۶ لیتر بر ثانیه کاهش یابد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان زنجان افزود: نصب شیر‌های فشارشکن، اجرای DMA برای ارزیابی مقدار جریان عبوری آب از زیر پهنه‌ها، نصب فشارسنج‌های ارسال داده از راه دور، نشت‌یابی مخزن ذخیره آب ماهنشان و اجرای یک کیلومتر عملیات اصلاح شبکه در شهر ماهنشان از جمله اقداماتی بوده است که در راستای کاهش آب بدون درآمد در این شهر انجام شده است.

وی گفت: سه اکیپ عملیاتی نیز به‌صورت مجزا به نشت‌یابی شبکه توزیع آب شهر پرداختند که طی این عملیات، ۷ لیتر برثانیه نشت آب شناسایی شد.

نادرخانی با اشاره به برنامه‌های آتی این شرکت برای مدیریت آب بدون درآمد در ماهنشان به عنوان شهر پایلوت در استان زنجان گفت: پایش مشترکان در راستای شناسایی انشعابات غیرمجاز و ورود مخزن قدیمی شهر به مدار بهره‌برداری در راستای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی آب از جمله این برنامه‌ها است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان زنجان تأکید کرد: این برنامه در ۴ شهر، شهرستان خدابنده شامل شهر‌های قیدار، سهرورد، کرسف و گرماب نیز اجرایی شده و پس از آن در شهر‌های ابهر و خرمدره نیز اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: قرارداد هوشمندسازی شبکه توزیع آب شهر زنجان نیز منعقد و برای اجرا به بخش خصوصی پیمان‌سپاری شده است.

نادرخانی خاطرنشان کرد: با اجرای هوشمندسازی شبکه توزیع آب، ساعت رسیدن به بحران در شبکه افزایش‌یافته، عملیات رفع نشتی سریع‌تر انجام شده، اصلاح شبکه قابل پیش‌بینی شده، حوادث آب و هدر رفت شبکه کاهش‌یافته و توزیع آب به صورت عادلانه‌تری انجام خواهد شد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان زنجان یادآور شد: امیدواریم تا ۵ سال آینده کل گستره شبکه توزیع آب استان زنجان زیرپوشش خدمات هوشمند قرار گرفته و در گام بعدی به‌عنوان گام توسعه‌یافتگی شبکه توزیع در این زمینه، از روش‌ها و مکانیسم‌های خبره مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده شود.

وی گفت: با تشکیل کارگروه مدیریت آب بدون درآمد در شرکت آبفا استان زنجان و انجام طرح پایلوت هوشمندسازی شبکه توزیع آب در شهر ماهنشان، میزان هدر رفت این شهر از ۲۴ لیتر برثانیه در زمان پیک فشار به ۱۱ لیتر در ثانیه کاهش یافت.

برچسب ها: زنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار